Peugeot 308

De Peugeot 308 is een Franse middenklasser uit het C-segment, die sinds 2007 wordt gebouwd en in de loop der jaren meerdere keren flink is vernieuwd. Het model komt als hatchback, stationwagen en – in vroegere jaren – als cabriolet. De 308 is populair op de occasionmarkt.

Bekijk 1.243 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe keuze is reuze bij de Peugeot 308. Naast de aloude benzine- en dieselmotoren, zijn ook hybride en volledig elektrische aandrijflijnen te vinden.
  • PluspuntDe meer recente uitvoeringen van de 308 zijn zeer bij de tijd en beschikken over een uitgebreide reeks extra’s op het gebied van luxe en comfort.
  • PluspuntHet interieur van de Peugeot 308 is ruim genoeg voor de wensen van een gemiddeld gezin.
  • MinpuntOudere uitvoeringen van de Peugeot 308 hebben niet de overduidelijke kwaliteit van de nieuwere varianten.
  • MinpuntDe VTi- en THP-motoren van oudere modellen hebben in het verleden de nodige problemen opgeleverd.
  • MinpuntVroege 307-uitvoeringen zijn qua interieur aanzienlijk minder goed afgewerkt dan de meer recente modellen.

De Peugeot 308 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Hoe nieuwer de Peugeot 308, hoe strakker en comfortabeler hij rijdt. De hybride en elektrische uitvoeringen komen tevens lekker vlot van hun plek en de 308 voelt zich goed thuis op de snelweg.
  • Verbruik: De Peugeot 308 is in de regel een auto met een prima verbruik, maar ook hier geldt: de nieuwere modellen zijn veel efficiënter dan de uitvoeringen van vroeger. Met name de hybride en natuurlijk de elektrische aandrijflijnen leveren uitstekende cijfers.
  • Uitrusting en comfort: Het is goed toeven in de Peugeot 308, met een uitrusting die altijd prima bij de tijd is geweest. De jongste uitvoeringen zitten keurig in hun jasje op het gebied van luxe, comfort en veiligheid.
  • Betrouwbaarheid: Oudere VTi- en THP-motoren kenden de nodige problemen met de distributieketting en het onderhoud, net zoals dat was in andere modellen van Peugeot. De nieuwere varianten kunnen soms wat software-storingen opleveren, maar zitten verder degelijk in elkaar.
  • Kosten: De Peugeot 308 is een slagje prijziger dan de Peugeot 208, maar in zijn segment nog altijd een auto met een aantrekkelijk prijskaartje. Peugeot zet zijn auto’s vrijwel altijd scherp in de markt en de 308 is daarop geen uitzondering.
De Peugeot 308 is in de loop der jaren uitgegroeid tot een zekerheidje in het C-segment, met een ruime keus aan aandrijflijnen en een keurige afwerking. De jongere varianten hebben aanzienlijk meer te bieden.
Ivo
Automotive expert
Peugeot 308 (2013-2021)

Peugeot 308 (2013-2021)

De tweede generatie van de Peugeot 308 was een duidelijke stijlbreuk met het verleden. De auto bleef qua afmetingen min of meer gelijk, maar de complete vormgeving – zowel van binnen als van buiten – werd onder handen genomen. De auto werd gemoderniseerd en kreeg een veel strakker uiterlijk.

Motorisch kreeg de 308 een minstens zo grote opfrisbeurt, met aanzienlijk efficiëntere krachtbronnen. Zo waren er 1,2- 1,6-liter benzinemotoren en 1,6- tot 2,0-liter diesels. Dankzij een veel lichter onderstel werden de prestaties verder verbeterd. Extra potent was de 308 GTi, met tot 270 pk.. In 2017 volgde een facelift, waarbij de 308 subtiel werd verbeterd. Nieuwprijzen liepen uiteen van €20.650 voor de kaalste hatchback tot €43.540 voor de dikste stationwagen.

Peugeot 308 (2021-heden)

Peugeot 308 (2021-heden)

In 2021 werd de derde generatie van de Peugeot 308 geïntroduceerd, met opnieuw een enorme vernieuwingsslag. De 308 werd stoerder en kreeg een rits aan technische hulpmiddelen aan boord, met onder andere een imposante reeks actieve veiligheidssystemen.

Ook kreeg de 308 hybride en volledig elektrische aandrijflijnen, waarbij de laatstgenoemde uitvoering door het leven gaat als de Peugeot e-308. In 2022 werden de dieselmodellen uit het aanbod gehaald. De jongste uitvoeringen van de 308 komen nog als hatchback en als stationwagen, de cabriolet met hard dak (de 308 CC) was enkel gereserveerd voor de eerst generatie. Nieuwprijzen variëren van €29.250 voor de instapper tot €44.980 voor het hybride topmodel.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis

Automotive expert

Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • www.autoweek.nl
  • www.peugeot.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op