














Peugeot 107 1.0-12V XS Airco / Electra pakket.
201193.208 km
Goedkoop, zuinig en best heel comfortabel. Om deze redenen was de Peugeot 107 in 2010 en 2011 één van de bestverkochte auto’s van Nederland. Je ziet de auto nog altijd heel veel op de weg. Wil je een tweedehands Peugeot 107 kopen? Lees hier meer over de specificaties van deze kleine stadsauto.
Peugeot ontwikkelde de 107 samen met Toyota en Citroën. Sterker nog, de Peugeot 107, de Citroën C1 en de Toyota Aygo zijn feitelijk dezelfde auto. Met als enige verschil het uiterlijk. De Franse autofabrikant introduceerde de 107 in 2005 als voordelig geprijsde opvolger van de Peugeot 106. De 107 was leverbaar met één motor: een driecilinder 1-liter benzinemotor, ontwikkeld door Toyota. Het is een heel zuinige en toch best pittige motor waarmee je moeiteloos 1 op 20 rijdt. De stadsauto was er naar keuze als driedeurs of vijfdeurs. Je kon kiezen uit het basismodel (de XR) en de aangeklede versie (XS). Bovendien kon je kiezen voor een handgeschakelde 5-versnellingsbak of een automaat (2Tronic). De automaat is niet heel fijnzinnig. Begin 2009 kreeg de 107 een lichte facelift. De motor werd nog ietsje schoner (106 gram uitstoot) en zuiniger. In 2012 kreeg de auto weer een facelift en in 2014 maakte de 107 plaats voor de Peugeot 108. In totaal verkocht Peugeot in Nederland 100.000 exemplaren van de Peugeot 107. Vooral in 2010, 2011 en 2012 verkocht de auto goed.
De Peugeot 107 was destijds één van de goedkoopste stadsauto’s op de markt. Op allerlei manieren drukte de fabrikant de kosten. Dat zie je in het interieur, waar je geen afsluitbaar dashboardkastje vindt. Meest opvallend is de achterklep, die bestaat uit een glasplaat. De toegang tot bagageruimte is wat onpraktisch. En de bagageruimte is met 107 liter erg klein. Je kunt daar hooguit wat losse boodschappen in kwijt. Gelukkig kun je de achterbank in delen neerklappen. En kies je voor de versie met 4 deuren, dan til je je boodschappen ook zo op de achterbank. De 107 rijdt lekker rustig en comfortabel, ook op langere afstanden. De auto ligt vaster op de weg dan concurrenten uit die tijd.
De 107 had standaard twee airbags en ABS. ESP (elektronisch stabiliteits programma) was optioneel. Dit systeem voorkomt dat je in de slip raakt in geval van een uitwijkmanoeuvre, een verkeerd ingeschatte bocht of een glad wegdek. De Peugeot 107 behaalde in 2005 vier sterren bij de EuroNCAP-test, maar eind 2012 nog slechts drie sterren. Dat kwam omdat de 107 optioneel ESC had, terwijl dat vanaf 2013 verplicht werd. Met de betrouwbaarheid zit het wel goed, mits de auto trouw zijn onderhoudsbeurten heeft gehad. De auto heeft een ketting gedreven motor, dus er is geen distributieriem om te vervangen. De stelbare koppeling heeft onderhoud nodig. Anders slijt de koppeling sneller en moet deze uiteindelijk worden vervangen. Dit merk je doordat de motor toeren maakt, maar niet versnelt. Ook een moeizaam schakelende versnellingsbak kan een symptoom zijn.