
Peugeot 306
De Peugeot 306 is een Franse C-segmenter, die gedurende de jaren ‘90 van de vorige eeuw uitstekend verkocht. Het model kwam in tal van variaties, waaronder een hatchback, een sedan en een fraaie cabriolet. De 306 wordt sinds 2003 niet meer gebouwd.
Bekijk 5 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Er is genoeg ruimte voor de meeste wensen in een Peugeot 306. De auto is groot genoeg voor vier personen en hun bagage.
- Je koopt een Peugeot 306 tegenwoordig voor zeer aantrekkelijke prijzen, mede dankzij de inmiddels flink oplopende leeftijd.
- De techniek in een Peugeot 306 is simpel, maar doeltreffend. Onderdelen en reparaties laten je over het algemeen niet leeglopen.
- De Peugeot 306 is tegenwoordig een erg gedateerde auto, met alleen de absolute basis op het gebied van luxe en comfort.
- Deze oudere auto’s hebben vrijwel allemaal last van slijtage, wat je altijd gaat merken in de staat van diverse onderdelen.
- Het aanbod van de 306 begint behoorlijk terug te lopen, dus een geschikt model vinden is wel eens makkelijker geweest.
De Peugeot 306 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Rijden in een Peugeot 306 is in de regel een redelijk anonieme ervaring. De auto stuurt prima, maar blinkt nergens in uit. Motorisch is het ook allemaal erg middle-of-the-road, tenzij je voor de potente GTI 16V met 167 pk gaat.
- Verbruik: Niet geweldig, niet slecht. Het verbruik van de Peugeot 306 past prima bij een C-segmenter uit deze periode, maar haalt het niet bij de efficiënte blokjes van nu.
- Uitrusting en comfort: Verwacht niets, dan valt het nooit tegen. Ook voor de uitrusting van de 306 geldt: in zijn tijd was er helemaal niks mis mee, maar tegenwoordig zijn we wel wat meer gewend.
- Betrouwbaarheid: Dat je nog altijd een gebruikte Peugeot 306 kunt vinden zegt het nodige over de betrouwbaarheid. Een uitblinker op het gebied van duurzaamheid is de 306 echter nooit geweest. Een euvel waar meer landgenoten van deze Peugeot mee kampten.
- Kosten: Het kost tegenwoordig niet zoveel meer om in een Peugeot 306 te rijden. Er zijn enkele uitzonderingen, zoals een in topstaat verkerende cabriolet of GTI 16V, maar de gewone hatchbacks zijn goedkoop in de aanschaf en makkelijk op de weg te houden. De onderhoudskosten zijn erg afhankelijk van het vorige leven van je specifieke 306.
Vroeger was de Peugeot 306 niet van de Nederlandse wegen te branden. Deze auto kan er niks aan doen dat hij links en rechts is ingehaald door moderne standaarden, maar het is wel zo.
Automotive expert

Peugeot 306 (1993-2003)
De grote broer van de Peugeot 205 werd in 1993 gepresenteerd en zou gedurende tien jaar in min of meer dezelfde specificaties van de band rollen. In 1997 en 1999 werd de auto wel vernieuwd, maar het is te veel eer om te spreken van een tweede of derde generatie. In plaats daarvan waren de Phase 1- en Phase 2-modellen verbeterde facelifts van het origineel. Een origineel dat, net zoals zoveel modellen van Peugeot, te vinden was met 1,4- tot 2,0-liter benzinemotoren of een 1,9-liter diesel. Er waren diverse carrosserievarianten van te krijgen: een drie- of vijfdeurs hatchback, een sedan, een stationwagen en een cabriolet.
De cabriolet werd goed ontvangen, vooral dankzij de fraaie vormgeving van de Italiaans ontwerphuis Pininfarina, die bijvoorbeeld ook de coupé-variant van de Peugeot 406 tekende, net als het gros van alle Ferrari’s die in de loop der jaren zijn gebouwd. De stationwagen was de meest praktische van het setje, met een grotere kofferbak en ambities als gezinswagen. Sportieve rijders konden kiezen voor XSi en GTI-varianten, die beschikken over een extra sterke motor en een aangepast onderstel. Deze uitvoeringen behoren nog altijd tot de meest geliefde en dus de meest prijzige.
Nieuwprijzen voor de Peugeot 306 begonnen in 1993 bij €14.367 en eindigden in 2003 met €27.812 voor de dikste cabriolet.
Andere modellen van Peugeot
Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- www.autoweek.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op

































