
Toyota Starlet
In de vorige eeuw stond de Toyota Starlet wijd en zijd bekend als een compacte betaalbare betrouwbare hatchback. Tegenwoordig is hij een beetje vergeten. Dat is best jammer, want het blijft een interessante auto met meerdere kwaliteiten.
Bekijk 8 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Door zijn robuuste bouw gaat de Toyota Starlet lang mee.
- Je betaalt niet snel te veel voor deze auto.
- De Toyota Starlet is een prettige auto om in te rijden.
- De bagageruimte is beperkt.
- Het interieur biedt weinig luxe.
- De motor kan flink wat geluid produceren.
Toyota Starlet op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Een Toyota Starlet weegt niet veel. Zijn lengte is minder dan 4 meter. Vandaar dat hij geen zware motor nodig heeft om rap op snelheid te komen. Het schakelen gaat licht en soepel. Dankzij zijn kleine draaicirkel en directe besturing is het nog steeds een fijne auto om in te rijden.
- Verbruik: Tegenwoordig verbruiken auto’s veel minder brandstof dan tijdens de productieperiode van de Toyota Starlet. Vergeleken met zijn tijdgenoten is het een auto die spaarzaam met brandstof omgaat. Zijn opvolger - de Toyota Yaris - presteert op dat vlak nog beter.
- Uitrusting en comfort: De laatste modellen van de Toyota Starlet zien er van buiten best aardig uit. Het interieur blijft achter. Gunstig geformuleerd: Het is overzichtelijk en functioneel. Moderne automobilisten kunnen moeite hebben met het harde plastic en het gebrek aan functies.
- Betrouwbaarheid: De Toyota Starlet is een van de vele modellen die heeft bijgedragen aan het betrouwbare imago van het merk Toyota. Storingen komen zelden of nooit voor. Bedenk wel dat dit model al enige decennia oud is en dat zelfs een buitengewoon betrouwbare auto na al die tijd slijtage gaat vertonen. Let daarom tijdens de proefrit onder andere goed op de werking van de remmen. Kijk ook goed naar de rubbers, de banden en de onderhoudshistorie. Let ook op eventuele roest aan de bodem, een bekende kwaal van de Starlet.
- Kosten: De aanschafprijs van een Toyota Starlet is laag. Afhankelijk van de staat waarin hij verkeert, hoef je ook niet veel te betalen voor reparatie en onderhoud. De bijdrage voor de wegenbelasting is bijzonder overzichtelijk. Het enige waar je een bovengemiddeld bedrag voor kwijt bent is de brandstof.
In de jaren negentig was de Toyota Starlet met reden een populaire auto, mede dankzij de gunstige verhouding tussen prijs en kwaliteit. Door zijn pretentieloze design zal deze uitblinker helaas nooit een gewilde klassieker worden.
Automotive expert

Toyota Starlet (1990 tot 1996)
Net als de eerste drie generaties uit 1973, 1979 en 1985 is de vierde generatie uit 1990 verkrijgbaar met 3 en 5 deuren. De vormgeving is enigszins hoekig. Het is de laatste lichting die nog verkrijgbaar is met een dieselmotor.
Tenminste, als je kiest voor een versie met drie deuren, want de vijfdeurs rijdt per definitie op benzine. De exemplaren die je ziet op AutoTrack beschikken doorgaans over een 1,3-liter benzinemotor, goed voor 75 paardenkrachten. Nieuwprijzen lagen tussen € 10.000 en € 14.000.
Andere modellen van Toyota

Toyota Starlet (1996 tot 1999)
Ook de vijfde en laatste generatie van de Toyota Starlet is verkrijgbaar met drie en vijf deuren. De vormgeving is iets gewijzigd. Ten opzichte van zijn voorganger vallen de rondere vormen op, met name aan de achterkant.
Opvallend is de van voor naar achter licht stijgende lijn onder de zijruiten, waardoor het raamoppervlak iets lijkt gegroeid. Modellen van na 1998 hebben een iets andere grille, bumper en achterlichten. De aandrijving wordt in alle gevallen verzorgd door dezelfde goed presterende 1,3-liter benzinemotor. Nieuwprijzen lagen tussen € 11.000 en € 14.000.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- wikipedia.org
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op