
Toyota Starlet 1.3-16V GXi Automaat
199886.854 km
De Toyota Starlet is niet de meest aantrekkelijke auto die je je kan voorstellen. Desalniettemin vind je overal ter wereld (ex)eigenaren die er stapelgek op zijn. Terecht! Dit model beschikt namelijk over veel van de eigenschappen die Toyota zijn imago van betrouwbaarheid en degelijkheid geven. Want is het niet fantastisch als ook een kleine betaalbare auto jarenlang probleemloos rijdt?
Vijf generaties bestaan er van de Toyota Starlet. De eerste uit 1973 zie je niet tot nauwelijks op de Nederlandse wegen, aangezien die alleen voor de Japanse markt bestemd was. De tweede generatie uit 1978 zie je sporadisch nog wel in ons land. Hij heeft drie of vijf deuren en een 1.0-liter, 1.2-liter en 1.3-liter benzinemotor met maximaal 65 pk. Vanwege de achterwielaandrijving die latere generaties ontberen leggen sleutelaars er graag hun hand op.
Een Starlet uit 1979 heeft nog ronde koplampen en een lage neus. Met een aanpassing in 1980 krijgt de Starlet vierkante koplampen. In 1983 krijgt hij ook een iets hogere neus, waardoor de koplampen meer in lijn komen te staan met de grille.
De derde generatie stamt uit de jaren van 1985 tot 1989. Hij heeft de meest rechte lijnen van alle generaties. De vormen van de vierde generatie Starlets (1990-1996) zijn alweer ronder dan die van de voorgaande editie. Bovendien beschikken deze vernieuwde compacte wagens over sterkere en zuiniger motoren. De laatste generatie krijgt nog een upgrade in 1998. Het jaar daarna neemt de Toyota Yaris het stokje over.
Alle Starlets hebben een een kleine motor met een inhoud van maximaal 1,3 liter, goed voor hooguit 75 pk. Uitzonderingen bestaan. Liefhebbers willen deze nog wel eens importeren uit Japan. Het betreft dan de Toyota Starlet GT Turbo en de Starlet Glanza. De motor van laatstgenoemde Starlet levert maximaal 138 pk. Hij accelereert in iets meer dan 8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur.
De meeste overgebleven exemplaren hebben als bouwjaar 1996, 1997 of 1998. Het zijn vrijwel allemaal Starlets met benzinemotoren. De dieseltjes zijn zeldzaam. Van oorsprong zijn het oerdegelijke auto’s, maar dat neemt niet weg dat de jaren hun tol eisen. Het is daarom verstandig om goed naar de onderhoudsgeschiedenis te kijken en alle onderdelen goed te controleren.