












































Toyota Tundra 5.7 v8 iForce dubbel cabine automaat youngtimer
2007330.091 km
Amerikaanser dan de Toyota Tundra gaat een Toyota niet worden. Het is een pick-up truck die al sinds 1999 in de Verenigde Staten met Amerikaanse modellen concurreert. Hij bedient de Amerikaanse markt met veel ruimte voor inzittenden, brute kracht onder de motorkap en effectieve aandrijving op vier wielen. De fabriek waar hij vandaan komt staat in de Verenigde Staten en de uitstekende kwaliteit is typisch Toyota.
Oorspronkelijk komt deze eerste Japanse pick-up truck uit in 1999 onder de naam T150. Concurrent Ford vindt dat geen goede naam, omdat hij te veel lijkt op die van hun F-150. Vandaar dat hij nu Toyota Tundra heet. De ontvangst in 2000 is uitstekend met prijzen, enthousiaste kritieken en de hoogste verkoopcijfers voor een auto van Toyota in de Verenigde Staten tot dan toe.
De eerste generatie van de Tundra is tussen de 5,52 en 5,84 meter lang, afhankelijk van het soort cabine waar twee of vier personen in kunnen plaatsnemen. Daarmee is het een kleinere pick-up dan de Amerikanen gewend zijn. De naar plaatselijke maatstaven schone motor is goed voor 190 tot 282 pk. Updates uit 2002 en 2006 bieden naast optische veranderingen een grotere verscheidenheid aan motoren en versnellingsbakken.
Vanaf 2007 is de Tundra groter. Deze tweede generatie meet nu maximaal 6,29 meter. Datzelfde jaar verschijnt de 5.7 liter motor, die in gewijzigde vorm nog steeds rond de 380 tot 507 pk aan nieuwe exemplaren van de Tundra levert. Aan trekkracht geen gebrek, want in 2012 trekt een Tundra de Endeavor Space Shuttle voort over de weg. Dat zijn nog eens specificaties.
Sinds de restyling van 2014 is het ontwerp van de Tundra nog hoekiger met een grotere grille en dikke bumpers. Ook de inrichting van het interieur laat rechte lijnen zien.
Als je een Tundra uit 2018, 2019 of 2020 bekijkt, valt je misschien op dat alle moderne elektronica erin zit, inclusief talloze USB-poorten en opties voor connectiviteit. Toch ziet het er door het design en grote knoppen nog wat ouderwets uit. Dat is verklaarbaar want stel je bijvoorbeeld voor dat je deze auto met handschoenen aan in de besneeuwde Rocky Mountains wilt starten...
Vraag en aanbod zijn niet groot op Nederlandse automarkt. Voor een nieuwe Tundra kan je niet terecht bij de reguliere dealer, maar kom je uit bij een specialistische importeur die naar alle waarschijnlijkheid ook pick-up trucks van Amerikaanse makelij aanbiedt. De prijs is sterk afhankelijk van het gekozen model, het luxeniveau en de motor. Onder de streep maakt het uiteindelijk vooral uit of je deze relatief niet al te dure Amerikaanse Japanner in je eigen zaak gaat inzetten of niet.