Toyota HiAce

De Toyota HiAce is een wereldwijd verkoopsucces. Desondanks zie je deze bedrijfswagen al sinds 2013 niet meer nieuw in de Europese showrooms staan. Het beperkte aanbod op Autotrack bestaat uit busjes met hoge tellerstanden, die desondanks best interessant kunnen zijn.

Bekijk 3 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Toyota HiAce bevestigt het betrouwbare imago van het merk.
  • PluspuntDankzij de kleine draaicirkel is deze auto bijzonder wendbaar.
  • PluspuntHet is een relatief krachtige auto die veel gewicht aan kan.
  • MinpuntDe Toyota HiAce ziet er nu gedateerd uit.
  • MinpuntHet rijgedrag is niet geraffineerd.
  • MinpuntDeze bedrijfswagen blinkt niet uit in veiligheid.

Toyota HiAce op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De handmatige versnellingsbak, de pedalen en de besturing van de Toyota Hiace werken licht en soepel. De vering is comfortabel. Voor veel bestuurders gaat het allemaal iets te makkelijk, waardoor zij weinig contact met de auto voelen. Zelfs zonder lading kan deze bestelbus overhellen in bochten. In combinatie met de niet al te snelle dieselaandrijvingen heeft dit tot gevolg dat je als bestuurder niet geneigd bent sportief te gaan rijden. Opvallend is de kleine draaicirkel, die de bestelbus bijzonder geschikt maakt voor stedelijke omgevingen.
  • Verbruik: Het brandstofverbruik van een Toyota HiAce is sterk afhankelijk van de betreffende leeftijd en de uitvoering. Over de gehele linie geldt dat de motoren niet spaarzaam omgaan met de brandstof.
  • Uitrusting en comfort: Een Toyota HiAce is in Nederland over het algemeen een oud busje met een gedateerd interieur. Dat geldt niet alleen voor de beschikbare functies, maar ook voor de materialen waaruit de binnenruimte is opgebouwd.
  • Betrouwbaarheid: Een van de belangrijkste redenen dat de Toyota HiAce in veel delen van de wereld nog een gewild transportmiddel is, betreft de betrouwbaarheid. De betrekkelijk eenvoudige techniek laat het zelden of nooit afweten.
  • Kosten: Voor een Toyota HiAce hoef je niet veel te betalen. Houd er wel rekening mee dat de prijzen op AutoTrack doorgaans zonder BTW staan vermeld. Zoiets is met name relevant als je hem bijvoorbeeld tot camper om wilt bouwen.
Bij de Toyota HiAce krijg je wat je ziet; een betrouwbaar oud busje zonder toeters of bellen. De laadruimte kan behoorlijk groot zijn en het aantal denkbare toepassingen is oneindig.
Harry
Automotive expert
Toyota HiAce (1989 - 2004)

Toyota HiAce (1989 - 2004)

De vierde generatie van de Toyota HiAce uit 1989 is een zeldzaamheid op de Nederlandse wegen. Hij is beschikbaar in verschillende lengtes, met twee, drie en vier deuren. Daarnaast hebben ze verschillende versnellingsbakken.

Voor de aandrijving kun je kiezen uit vier benzinemotoren en vier diesels, variërend van 2,4- tot 3,0-liter. Als je een exemplaar vindt en aanschaf overweegt, let dan vooral op roestvorming en op de kwaliteit van de rubbers rond de ramen en de portieren. Tegenwoordig is deze generatie vrij zeldzaam in ons land.

Toyota HiAce (1995 - 2012)

Toyota HiAce (1995 - 2012)

De vijfde generatie van de Toyota HiAce is voor Nederland de laatste. Modellen van concurrerende automerken uit die periode boden destijds een goedkoper, veiliger, ruimer en zuiniger alternatief. In de eerste helft van 2012 wist Toyota daardoor in Europa nog maar drieduizend exemplaren te verkopen. In 2013 was de Europese opvolger van de Toyota HiAce de Toyota ProAce. Voor de rest van de wereld ging de verkoop van de Toyota HiAce gewoon door. Zo is de zesde generatie uit 2019 buiten Europa nog volop verkrijgbaar.

Als je een Toyota ProAce tegenkomt op AutoTrack is het doorgaans een bedrijfsbus met een 2,4-liter dieselmotor die 95 paardenkrachten kan leveren. Optrekken gaat daarin langzaam; om van 0 naar 100 kilometer per uur te komen, heb je meer dan 20 tellen nodig. Is dat niet snel genoeg? Wellicht dat je dan nog je hand kunt leggen op een model met een vermogen van 117 paardenkrachten. Het aantal zitplaatsen is meestal 3 en de laadruimte ligt rond de 6 kubieke meter. De oorspronkelijke nieuwprijs lag rond € 15.000.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • wikipedia.org
  • redriven.com
  • honestjohn.co.uk

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op