
Toyota iQ
Met een lengte van nog geen drie meter kun je de Toyota iQ gerust uiterst compact noemen. Desondanks is er plaats voor een derde volwassene en voelt het ook bij hogere snelheden of je in een grote auto rijdt.
Bekijk 26 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Toyota iQ is uiterst wendbaar.
- Het interieur ziet er opvallend goed uit.
- De bouwkwaliteit is bijzonder degelijk.
- De vierde zitplek is eigenlijk alleen geschikt voor een klein kind.
- In de kofferbak kun je amper spullen kwijt.
- De snellere versie is nog amper te vinden.
Toyota iQ op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De bebouwde kom lijkt de natuurlijke habitat van de Toyota iQ. Daar komen de compacte afmetingen het best tot hun recht. Toch houdt de auto zich zo goed bij hogere snelheden dat je op de snelweg zomaar kan vergeten hoe klein de auto is. Het blijft zelfs betrekkelijk stil in het interieur. Verwacht echter geen snelle acceleraties, want daar is de motor in verreweg de meeste gevallen niet krachtig genoeg voor. Kuilen en bulten in het wegdek kunnen hard doorkomen en dat heeft alles te maken met de korte wielbasis van de auto.
- Verbruik: Dankzij zijn compacte formaat, zijn kleine motor en zijn beperkte gewicht verbruikt de Toyota iQ weinig brandstof.
- Uitrusting en comfort: Waar het merendeel van de compacte auto’s een interieur heeft dat lijkt ingegeven door kostenbesparing, oogt de binnenruimte van de Toyota iQ bijzonder fraai. Er is gebruik gemaakt van hoogwaardig materiaal en ook de aanwezige functies zijn verrassend uitgebreid. Je kunt zelfs een IQ tegenkomen met deels lederen bekleding en een lederen stuur.
- Betrouwbaarheid: Een Toyota iQ staat zelden of nooit ongewenst stil aan de kant van de weg.
- Kosten: De kwaliteit van de Toyota iQ komt tegen een prijs en is ook tweedehands zeker niet de goedkoopste compacte auto. Desondanks geldt over de gehele linie dat de kosten voor aanschaf, gebruik en onderhoud gunstig zijn.
De Toyota iQ is een van de meest innovatieve auto’s ooit. Jammer genoeg heeft hij niet de waardering gekregen die hij verdient, want het is een opvallend slimme, praktische en goede auto.
Automotive expert

Toyota iQ (2009 tot 2015)
Het interieur van een Toyota iQ voelt ruimer dan je op basis van de buitenmaten verwacht. Voorin zit je als een vorst. Tevergeefs zoek je naar een dashboardkastje. Dat is geen omissie, maar een innovatie. Het weglaten van het dashboardkastje creëert namelijk een ruimte die het mogelijk maakt om de bijrijdersstoel extra ver naar voren te schuiven. Het resultaat is meer beenruimte voor de passagier die daarachter plaatsneemt. Op die manier is er plaats voor drie volwassenen. De zitplaats achter de bestuurdersstoel blijft krap.
De tweede zitrij laat zich naar beneden klappen. Dat is nodig, want de inhoud van de bagageruimte is niet meer dan 32 liter. Het is daardoor niet mogelijk om voor vier volwassenen boodschappen te gaan doen in deze auto. Met drie kom je echter al een heel eind, want dan kun je het linker deel van de achterbank neerklappen.
De meeste Toyota iQ occasions op AutoTrack hebben een 1,0-liter benzinemotor met een vermogen van 68 paardenkrachten. Dat is genoeg om de auto binnen vijftien seconden van nul naar honderd kilometer per uur te brengen. De 1,3-liter versie kan 98 paardenkrachten genereren, maar komt amper voor. Hetzelfde geldt voor de relatief snelle dieselmotor met een inhoud van een 1,4-liter en een vermogen van negentig paardenkrachten. Nieuwprijzen voor de Toyota iQ lagen tussen € 12.000 en € 21.000.
Andere modellen van Toyota
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- anwb.nl
- rac.co.uk
- euroncap.com
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op







































