
Toyota RAV4
Je kunt de Toyota RAV4 gerust zien als een trendsetter. Het Japanse merk Toyota was immers een van de eerste die een compact SUV model op de markt durfde te brengen. Het bleek een schot in de roos. De RAV4 begon als een bereikbare SUV voor avonturiers, maar werd uiteindelijk een degelijke gezinsauto. Met de laatste generatie heeft Toyota het stoere uiterlijk echter teruggebracht.
Bekijk 1.077 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Sportieve vormgeving
- Volledige veiligheidsuitrusting
- Goed trekvermogen
- Ruime auto
- Puike hybride aandrijflijnen
- Lijnenspel dat niet iedereen aanspreekt
- Forse meerprijs voor hybride uitvoering
- Techniek iets achterhaald
- Vrij grote buitenmaten
De Toyota RAV4 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De RAV4 rijdt als een normale gezinsauto, maar met een hogere zit en milde terreincapaciteiten. Een echte crossover dus. Echt spannend wordt het nooit, maar de RAV4 is een prettige metgezel voor woon-werk verkeer.
- Verbruik: Met name de eerste generatie blinkt niet uit wat betreft efficiëntie. Bij latere modellen werd dat probleem opgelost door de toepassing van innovatieve hybride aandrijflijnen. Zeker als plug-inhybride is de RAV4 opvallend zuinig voor een auto in zijn klasse.
- Uitrusting en comfort: Het eerste model was een relatief spartaanse crossover voor kampeerders en avonturiers. Sindsdien is de RAV4 steeds luxer geworden. De latere generaties zitten vol tal van infotainment- en veiligheidssystemen.
- Betrouwbaarheid: Toyota heeft een naam hoog te houden wat betreft betrouwbaarheid. Dat doet de RAV4 met verve. Ondanks de relatief complexe techniek staan ook de laatste twee generaties als zeer betrouwbaar te boek.
- Kosten: Vanwege de lange levensloop van het model lopen de aanschafprijzen voor de RAV4 flink uiteen. De goedkopere eerdere generaties hebben hogere gebruikskosten vanwege een relatief ongunstig verbruik, terwijl dat bij latere modellen precies andersom is.
De Toyota RAV4 was in 1994 een echte trendsetter. De combinatie van een stoere offroader met een degelijke hatchback bleek meteen bijzonder aantrekkelijk. Zeker als hybride is de auto een sterke, betrouwbare keuze in de crossover middenklasse.
Automotive expert

Toyota RAV4 (2013 - 2019)
De vierde generatie van de RAV4 zette de trend die ingezet was door zijn voorganger door: de auto verloor nog meer van zijn avontuurlijke DNA door het weglaten van het op de achterklep gemonteerde reservewiel. Deze achterklep opende niet langer opzij, maar omhoog, net als een normale hatchback. Daarnaast kreeg de auto een scherper, gewaagder uiterlijk mee.
Een primeur was de introductie van een hybride variant vanaf 2016. De combinatie van een 2,5-liter benzinemotor en een elektromotor maakte de RAV4 niet alleen zuiniger, maar ook krachtiger. De overige motoropties waren benzinemotoren van 2,0-liter en dieselmotoren van 2,2-liter inhoud. In 2016 werd het model geüpdatet. Nieuwprijzen voor de vierde generatie van de RAV4 liepen uiteen van €24.095 tot €49.230.
Andere modellen van Toyota

Toyota RAV4 (2019 - heden)
Na twee degelijke, maar ietwat saaie generaties mocht de RAV4 weer wat stoerder. De auto groeide opnieuw, maar viel vooral op door zijn aangescherpte uiterlijk. Na het schrappen van de dieselmotor is er de keuze uit een 2,0-liter benzine of een 2,5-liter benzine hybride. Die laatste is er trouwens niet als plug-inhybride met stekker, maar alleen als Full Hybrid. Dit systeem laadt zelf de accu bij.
Voor het eerst is de auto een spannender ogend alternatief voor rivalen als de Honda CR-V, Volkswagen Tiguan en Nissan Qashqai. Alleen de hybride is verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Nieuwprijzen voor de vierde generatie van de Toyota RAV4 lopen uiteen van €38.010 tot €58.615.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- toyota.nl
- autoblog.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op