
Toyota GR86
Als je van rijden, sturen en schakelen houdt is de Toyota GR86 een auto die je moet proberen. Deze sportieve coupé heeft achterwielaandrijving en een lichte carrosserie. De wegligging is uitstekend. Praktisch is hij niet, maar de funfactor is enorm.
Bekijk 8 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Toyota GR86 rijdt als een klassieke sportauto.
- Het is een opvallende verschijning.
- De prestaties zijn verbeterd ten opzichte van de Toyota GT86.
- De binnenruimte is beperkt.
- Dit is geen auto voor mensen die zo min mogelijk uitstoot willen voortbrengen.
- Hij was maar heel kort nieuw leverbaar.
Toyota GR86 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Niets is overdreven aan de Toyota GR86. De boxermotor met vier cilinders is krachtig zonder daarin door te schieten. Je komt er binnen zeven seconden meet van 0 naar 100 kilometer per uur. De besturing werkt direct en de auto ligt stevig op de weg. In tegenstelling tot veel andere sportieve coupés leent de GR86 zich ook voor dagelijks verkeer. Dat komt doordat de vering en de demping stug zijn, maar nog wel enige ruimte laten voor comfort. Oneffenheden in het wegdek worden dus relatief goed verwerkt.
- Verbruik: Als je weinig brandstof wilt gebruiken en het klimaat wilt sparen is de Toyota GR86 geen auto voor jou.
- Uitrusting en comfort: Achter het stuur van de Toyota GR86 lukt het de meeste mensen om de optimale zitpositie te vinden. Achterin is dat onmogelijk, want de tweede zitrij heeft voornamelijk een symbolische functie. Als het moet, kun je er twee kinderen kwijt. Volwassenen houden het er niet lang uit. In de Toyota GR86 krijg je veel functies gratis waar je in andere sportauto’s voor bij moet betalen.
- Betrouwbaarheid: De Toyota GR86 is een betrouwbare auto. Zelfs bij enthousiast gebruik kun je rekenen op veel probleemloze kilometers. De auto is er voor gemaakt.
- Kosten: Fiscaal is het niet aantrekkelijk om in een Toyota GR86 te rijden; je betaalt veel heffingen, met name bij de aanschaf en bij het tanken. Desalniettemin is deze coupé voor zijn soort nog redelijk betaalbaar. De wegenbelasting valt mee, vooral doordat het een relatief lichte auto is.
Als je van verbrandingsmotoren houdt, kun je niet anders dan de Toyota GR86 in je hart sluiten. Wat hij mist aan vermogen en luxe, compenseert hij met charme en eenvoud.
Automotive expert

Toyota GR86 (2022 tot 2024)
Heel even leek het erop dat de Toyota GT86 geen opvolger zou krijgen. In 2020 ging hij uit productie, zonder dat er een vervangend model verscheen. Voor veel liefhebbers was dat een deprimerende gedachte. De GT86 was namelijk bij een kleine groep petrolheads zeer geliefd. Lang hoefden zij niet te treuren.
In 2022 kwam het nieuwe model op de markt; de Toyota GR86. Hij is een fractie breder en een fractie langer dan zijn voorganger, maar de contourlijn is hetzelfde. Daarbij is de carrosserie lichter en stijver, terwijl de 2,4-liter motor met een vermogen 235 paardenkrachten net iets zwaarder is. Dit heeft tot gevolg dat de GR86 niet zo hoog in de toeren hoeft te worden gehouden als zijn voorganger. Terugschakelen is minder vaak nodig.
Binnen bevindt zich een scherm dat de GT86 niet had. De elektronica in de auto is desondanks eenvoudig en dat is goed; zo blijf je het gevoel van een klassieke sportwagen houden. Navigatie is er niet, maar wel Apple Carplay en Android Auto. Veel informatie lees je analoog af. De gebruikte materialen in het interieur zijn iets hoogwaardiger dan die van de Toyota GT86.
Nieuwprijzen lagen rond € 70.000. De helft van dat bedrag bestond uit BPM. Een nieuwe Toyota GR86 zie je niet meer in de Nederlandse showrooms staan. Dat komt doordat deze auto de toets op de nieuwste Europese regelgeving rond uitstoot niet doorstaat. Hij is echter nog in productie. In andere delen van de wereld kun je hem gewoon kopen.
Andere modellen van Toyota
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- anwb.nl
- wikipedia.org
- whatcar.com
- carwow.co.uk
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op


































