
Toyota Avensis
De Toyota Avensis is een degelijke auto die verkrijgbaar is als sedan, hatchback en stationwagen. Technisch valt er niets op aan te merken. Daarbij heeft hij comfortabele rijeigenschappen en een ruim interieur. Alle denkbare opties zijn leverbaar.
Bekijk 65 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Toyota Avensis is uitermate betrouwbaar.
- Het is een bijzonder veilige auto.
- De geluidsisolatie is opvallend goed.
- De ingetogen vormgeving spreekt weinig mensen aan.
- De directe concurrentie is nog net iets ruimer.
- De Toyota Avensis is niet verkrijgbaar met een hybride aandrijving.
Toyota Avensis op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Toyota Avensis is in geen enkel opzicht een verrassende auto. Alles wat hij doet verloopt soepel en aangenaam. Comfort is belangrijker dan sportiviteit. Overdreven zware motoren en knetterende knalpijpen zijn taboe. Je komt van A naar B zonder poespas.
- Verbruik: De Toyota Avensis is in de loop van zijn bestaan uitgerust met verschillende motoren, die over de gehele linie gemiddeld steeds minder brandstof zijn gaan verbruiken. Hetzelfde geldt overigens voor bijna ieder concurrerend model. Een hybride uitvoering bestaat niet. Dat mag voor de fabrikant van de kleinere Toyota Prius en Auris Hybrid best opvallend genoemd worden.
- Uitrusting en comfort: De Toyota Avensis is een nette, comfortabele auto met een overzichtelijk dashboard. Stoelen en stuur laten zich prima instellen om tot een optimale positie te komen. De achterbank biedt genoeg bewegingsvrijheid aan volwassenen, mits het er niet meer dan twee zijn. De laadvloer laat zich volledig vlak maken. Opties als een achteruitrijcamera, stoelverwarming, lederen bekleding, navigatie en Apple Carplay behoren tot de mogelijkheden.
- Betrouwbaarheid: De betrouwbaarheid van een Toyota staat nergens ter discussie. Ook in een Avensis kan er amper iets misgaan.
- Kosten: Doordat de Toyota Avensis een auto zonder technische of uiterlijke uitspattingen is, betaal je er ook niet snel te veel voor. Onderhoudskosten zijn overzichtelijk.
De Toyota Avensis is briljant in zijn onopvallendheid. Ultieme betrouwbaarheid gaat gepaard met aangenaam comfort. Het is de ideale auto als je veel op de weg zit of veilig met je gezin naar Spanje wil.
Automotive expert

Toyota Avensis (2003 - 2009)
De tweede generatie van de Toyota Avensis verscheen in 2003. Je komt hem tegen als stationwagen of sedan. Het instapmodel kostte nieuw € 23.000. Voor de meest complete nieuwe Avensis betaalde je € 36.000.
In dat geval kreeg je een 2,2-liter diesel met een vermogen van 177 paardenkrachten, die binnen 9 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur kan accelereren. De overige modellen waren te bestellen met benzinemotoren van 1,6- tot 2,4- liter of een 2,0-liter diesel.
Andere modellen van Toyota

Toyota Avensis (2009 - 2018)
Verreweg de meeste Toyota Avensis occasions die je op AutoTrack ziet staan zijn van de derde generatie. Daar zitten geen hatchbacks tussen, want die zijn na de tweede generatie uit het aanbod verdwenen.
De prestaties bleven vergelijkbaar met die van de oude Avensis. Dat geldt niet voor de nieuwprijs van het instapmodel; die ligt vanaf 2015 op € 31.000. Voor dat geld krijg je dan wel een sedan met een aangepaste vormgeving die een eigentijdse indruk maakt. Een nieuwe stationwagen kostte in de nadagen van de Avensis al snel € 3.000 meer dan voorheen.
In 2018 beleefde de Toyota Corolla zijn rentree. Die is als stationwagen weliswaar bijna twee decimeter korter dan de Toyota Avensis, maar kan toch als diens opvolger worden gezien. Het grote voordeel van de Corolla is dat deze wel leverbaar is met een hybride aandrijflijn.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- Wikipedia.org
- ANWB.nl
- Whatcar.com
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op