Ford Edge

De Ford Edge is van oorsprong een Amerikaans model, maar in 2016 werd de auto naar Europa gehaald. Aan de andere kant van de grote plas noemt men de Edge een ‘middelgrote’ auto, maar in Nederland was het jarenlang de grootste SUV die Ford aanbood. De Edge is bij ons alleen met potente dieselmotoren geleverd, al kom je soms een geïmporteerd model met een forse benzinemotor tegen. Als de Kuga je niet groot genoeg is, maar de Explorer iets te overdreven, dan is de Edge de juiste keuze.

Bekijk 9 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntStille en comfortabele auto
  • PluspuntRiante binnenruimte
  • PluspuntKrachtige dieselmotoren
  • PluspuntUitgebreid aanbod rij-assistenten na de facelift
  • PluspuntCapabele caravantrekker met vierwielaandrijving
  • MinpuntNiet erg zuinig
  • MinpuntForse buitenmaten
  • MinpuntAlleen als diesel geleverd
  • MinpuntST-Line heeft vrij hard onderstel
  • MinpuntZestraps automaat is vrij traag

De Ford Edge op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Edge is een – naar Europese begrippen – vrij forse SUV. Ondanks de krachtige dieselmotoren hoef je geen topprestaties te verwachten. Doe je het wat rustiger aan, dan is de auto een prettige reisgenoot.
  • Verbruik: Officieel verbruikt de Edge gemiddeld zo’n 1 op 16. Vanwege het forse gewicht van het model valt dit in de praktijk vaak hoger uit. Een zuinigheidswonder is de auto dus niet.
  • Uitrusting en comfort: Het onderstel van de Edge is op typisch Amerikaanse wijze afgesteld: heerlijk comfortabel. Dat geldt echter niet voor de sportief ingestelde ST-Line, die een harder onderstel en nerveuze besturing heeft. Bovendien is de Edge compleet uitgerust, zeker na de facelift. Zo zijn er allerhande rij-assistenten en connectiviteitsopties standaard.
  • Betrouwbaarheid: De Ford Edge is op mechanisch vlak een betrouwbare auto. Helaas kunnen er wel elektronische storingen voorkomen. Bij latere bouwjaren zijn deze storingen vaak al opgelost.
  • Kosten: Na bijna tien jaar is de Edge vrij betaalbaar geworden. Je hebt al een exemplaar vanaf zo’n 17.000 euro. Wil je een zeldzame import met een benzinemotor? Dan moet je een stuk dieper in de buidel tasten.
De Ford Edge is een interessant buitenbeentje op de Europese markt. Zoek je typisch Amerikaans comfort, maar met een zeer Europese diesel onder de kap? Dan is dit de perfecte wagen voor jou.
Dylan
Automotive expert
Ford Edge (2016-2019)

Ford Edge (2016-2019)

In Amerika verkoopt Ford al sinds 2006 de Edge, een ‘midsize’ crossover. Pas tien jaar later besloot het merk de auto naar Europa te halen als grote broer van de Kuga. Om aan de Europese smaak te voldoen besloot Ford het model alleen met dieselmotoren aan te bieden. Je had de keuze uit twee versies van een 2,0-liter diesel: een 190 pk met handgeschakelde zesversnellingsbak, of een 210 pk met zestraps automaat. Bij alle uitvoeringen was vierwielaandrijving standaard.

In 2019 werd de Edge grondig gefacelift. Naast een uiterlijke update werd de auto gemoderniseerd met onder andere actieve rij-assistenten, Android Auto en Apple Carplay. Ook werd een nieuwe 2,0-liter diesel met 238 pk gekoppeld aan een achttraps automaat geïntroduceerd. Een handgeschakelde versnellingsbak was niet langer leverbaar en de Edge was er alleen nog als sportieve ST-Line. Nog voor het eind van het jaar werd de auto geschrapt van de Europese prijslijsten en vervangen door een zevenzits-versie van de Kuga. Nieuwprijzen voor de Ford Edge liepen uiteen van €57.865 tot €74.995.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • ford.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op