









































Ford Mustang Mach-E 75kWh RWD | Leer | Navi | 12% bijtelling | BTW auto | 1e EIGENAAR
202182.002 km
De Ford Mustang Mach-E is de eerste volledig elektrische auto van het Amerikaanse merk. De Mustang Mach-E is sinds 2020 op de markt en probeert met zijn vijf deuren en zitplaatsen onder meer de strijd aan te gaan met de elektrische autofabrikant Tesla. Aan deze stoere crossover is de iconische naam van de Ford Mustang verbonden. Dat is wat verwarrend, maar niet onterecht. De Mustang Mach-E betekent voor Ford namelijk een nieuw begin, en met deze tamelijk sportieve EV moet die overgang naar elektrische rijden goed en wel worden ingezet.
In een wereld waar elektrisch rijden steeds meer wordt genormaliseerd zijn conventionele automerken zoals Ford wat later met het maken van EV’s. Maar dit maakt het eerste volledig elektrische model van de Amerikaanse autofabrikant niet minder geslaagd. De Mach-E is namelijk opvallend genoeg om de aandacht te trekken, en combineert dit met degelijke bouwkwaliteit en alleraardigste motoriseringen. De Mustang Mach-E is er als Standard Range en als Extended Range, voor degenen die graag langere afstanden afleggen. Standaard is de Mach-E er met achterwielaandrijving (RWD) en een enkele elektromotor, maar er kan ook gekozen worden voor vierwielaandrijving (AWD). In dit geval is er een tweede elektromotor die de voorwielen aanstuurt. De Extended Range RWD heeft met 600 km de grootste actieradius, maar ga je voor het absolute basismodel, dan kom je alsnog 400 km ver. De sportieve Mustang Mach-E GT is het topmodel van de reeks. De elektrische Ford richt zijn pijlen in de eerste plaats op de Tesla Model Y en de Volkswagen ID.4, maar de Jaguar I-Pace en BMW iX3 kunnen ook als tegenstanders worden gezien.
Tesla is lange tijd de maatstaf geweest in de wereld van elektrische auto’s en in zekere zin is dat nog zo, maar concurrerende automerken zoals Ford doen er alles aan om het gat te dichten. Met de Mustang Mach-E heeft Ford in ieder geval een voltreffer in handen. De maximale actieradius van de Extended Range RWD is met 600 km namelijk zeer competitief. Dit rijbereik is te danken aan het 98 kWh grote batterijpakket. De kleinere accu heeft een inhoud van 75 kWh en kan daarmee minimaal 400 kilometer ver rijden. De krachtige GT-versie, die over 465 beschikt en in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u kan, komt dankzij het grote accupakket tot 500 km ver. Hoewel de Mustang Mach-E wat langzamer is dan de Tesla Model Y, doet de Ford qua actieradius niet onder voor zijn rivaal. Met een fraaie binnenzijde, voldoende zitruimte en geavanceerde hulpsystemen zoals Active Drive Assist probeert Ford kopers weg te lokken bij Tesla. Het helpt dat de Mustang Mach-E ook scherp is geprijsd: een nieuwe Mach-E kost minimaal 48.000 euro en zal in het ergste geval niet veel duurder zijn dan 70.000 euro.
Wie een Ford Mustang Mach-E wil kopen, heeft de keuze uit verschillende versies: van het meer betaalbare, achterwiel aangedreven exemplaar tot de krachtige en sportieve GT. Hoewel de Mach-E nog niet lang op de markt is en er dus weinig bekend is over de eventuele gebreken van gebruikte exemplaren, zijn een aantal dingen belangrijk om te weten voor je er een koopt, of wil kopen. De Mustang Mach-E is geen exclusieve auto zoals de Audi e-tron GT of Porsche Taycan dat zijn. De Ford is bedoeld voor de menigte. De Mach-E is veilig, voorzien van geavanceerde hulpsystemen en rijdt erg comfortabel, maar de gebruikte materialen zijn redelijk alledaags. De bagageruimte is wat beperkt, maar de Mach-E kan wel met trekhaak worden geleverd. Voor het geld dat je betaalt is de Mustang Mach-E dus een erg praktisch alternatief in de categorie elektrische auto’s.