

















Hyundai Ioniq 5 58kWh SEPP Subsidie
202123.000 km
De Hyundai IONIQ 5 is een volledig elektrische en futuristisch vormgegeven SUV. De auto heeft de uitstraling van een hatchback, maar is toch groter en breder dan zijn concurrenten zoals de Volkswagen ID.4. Opvallend aan het ontwerp is het gebruik van blokjes- en streepjespatronen aan de buitenkant en binnenkant van de auto. Onder de koplampen is ledverlichting weggewerkt die de auto over zijn volle breedte met strepen verlicht. Blokjes komen terug bij het achterlicht en de laadklep van de stroomkabel. In tegenstelling tot zijn voorganger, de Hyundai IONIQ, is dit model alleen volledig elektrisch aangedreven verkrijgbaar.
Het interieur van de Hyundai IONIQ 5 is door de ontwerpers van Hyundai minimalistisch vormgegeven. Het dashboard bestaat uit twee beeldschermen. Er is geen versnellingshendel maar een draaiknoop en de goed zittende stoelen zijn slank uitgevoerd. Het minimalisme staat de functionaliteit niet in de weg. De menu's in het scherm werken intuïtief en werken samen met een head-up display dat informatie in de ruit van de auto projecteert. Hier zie je aanwijzingen door middel van pijlen of krijg je een waarschuwing wanneer er een ander voertuig in je dode hoek zit. Het geluid van het Bose infotainmentsysteem is wel weinig gedetailleerd.
Highway Driving Assist II is een door Hyundai ontwikkeld systeem waarmee de auto onder bepaalde omstandigheden zelfstandig remt of juist snelheid verhoogt. Hiervoor meten sensoren de verkeerssituatie rond de auto. Bij dreigend gevaar voor voetgangers, fietsers en kruisend verkeer zal de Hyundai IONIQ 5 autonoom reageren. Zeven airbags beschermen de inzittenden als het toch misgaat en een 360-gradencamera helpt de bestuurder om de auto in krappe plekken te parkeren. De dodehoekmonitor werkt op het moment dat je de richtingaanwijzer gebruikt. De Hyundai IONIQ 5 kan automatisch het grootlicht aan- en uitzetten.
De altijd volledig elektrische Hyundai IONIQ 5 is verkrijgbaar met een regulier accupakket of een groot accupakket. Daarnaast kies je voor de gewone motor of een extra krachtige motor met vierwielaandrijving. Hiermee haalt de standaarduitvoering een actieradius van 384 kilometer en de krachtige uitvoering is goed voor 460 kilometer. Deze afstand is wel afhankelijk van de rijmodus, waarbij je kiest voor standaard, economisch of sportief.
De remkracht bij loslaten van het stroompedaal is in vier stappen regelbaar, waarbij de Hyundai IONIQ 5 in de hoogste stand krachtig afremt en zo veel energie terugwint. Gebruik je een snellader, dan kun je na 5 minuten weer 100 kilometer verder rijden.
Door het accupakket heeft deze elektrische Hyundai IONIQ 5 een gewicht van bijna 2.000 kilogram. Toch merk je hier tijdens het rijden weinig van en zelfs bij hard remmen vertraagt de auto rustig. Omdat het accupakket in de bodem is verwerkt, heeft de auto een laag zwaartepunt. Hierdoor behoudt de Hyundai IONIQ 5 in snelle bochten zijn goede wegligging. Alle uitvoeringen halen maximaal een topsnelheid van 185 km/u, waarbij de uitvoering met de lichtste accu in 8,5 seconden en de zwaarste accu in 7,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u gaat.