





Hyundai i10 1.0i i-DRIVE BLUE | 5-DRS
201650.895 km
De Hyundai i10 is een zeer compacte auto die binnen een kort tijdsbestek een serieuze speler binnen het A-segment is geworden. Het Koreaanse merk mikt hierbij op de koper die voor een redelijke prijs een auto uit de miniklasse wil rijden met een benzinemotor. Is deze Hyundai voor jou ook een game changer?
Het is wel duidelijk dat Hyundai zich ook in 2018 en 2019 met de i10 duidelijk heeft geprofileerd als serieuze speler in het A-segment. Juist in deze kleinste klasse vonden de laatste jaren de grootste veranderingen op auto gebied plaats. De druk ontstond uiteraard op de CO2 uitstoot in combinatie met het kostenplaatje. Het streven naar deze noodzakelijke vermindering van de uitstoot kost geld en in een markt waarin de marges niet hoog zijn, wordt dit snel een probleem.
Waar veel auto’s uit de miniklasse van het strijdtoneel verdwenen of deze auto’s van een stekker werden voorzien, bleef Hyundai zich met succes volharden in het eerder genoemde concept. Zowel de handgeschakelde versie als de automaat, feitelijk een gerobotiseerde handbak, van de kleine auto (vijfdeurs hatchback waarbij je van binnenuit dus bij de bagage kunt komen) met een 1.0 driecilinder benzinemotor en 67 pk aan vermogen trok zeker de aandacht van de doelgroep waarop gemikt werd.
De kleine Hyundai i10 werd in 2007 voor het eerst aan het grote publiek getoond en werd met enthousiasme ontvangen. Al reeds in 2008 was er duidelijk sprake van opschudding in de miniklasse. De verkoopcijfers bewezen het succes van de Hyundai i10.
Hyundai heeft gedurende de jaren diverse nieuw modellen van de i10 op de markt gebracht. De auto’s werden in 2010 officieel aangekondigd als de “nieuwe generatie Hyundai i10, maar iedere model dat daarna volgde was een auto waarmee het succes werd uitgebouwd. De Hyundai i10 die in 2020 vooraan in de showroom staat is volgens de fabrikant weer groter, ruimer, veiliger, slimmer en voorzien van nog meer technologische snufjes. Met “Go Big” als treffende slogan wordt de aandacht op deze “kleine” auto gevestigd.
De Hyundai i10 is een auto waarin je het helemaal niet in de gaten hebt dat je in een auto uit de miniklasse rijdt. De auto biedt verrassend veel ruimte. Ook de ruimte voor bagage is voldoende te noemen. Het nadeel is wel dat je vrij veel rijgeluiden hoort. Dat wordt sterker als je terug moet schakelen om op de juiste snelheid te komen als je gaat inhalen. Dat is met een lichte motor uiteraard wel noodzakelijk. De besturing van de auto is erg prettig maar het koppelen vergt wat oefening. Dit gaat erg licht waardoor je het aangrijppunt wat lastig kunt aanvoelen.
De auto wordt tegen een scherpe prijsstelling aangeboden. Met het instapmodel ben je uiteraard het voordeligst uit maar ook voor de “comfort” betaal je niet de hoofdprijs maar beschik je wel over een airco. Dit is zeker gunstig voor de restwaarde als je de auto als tweedehands Hyundai i10 wilt verkopen. Tot slot is er de premium versie om je van (bijna) alle gemakken te voorzien. Bij deze laatste optie beschik je over een vijfde zitplaats.