

















Nissan Micra 1.3 GX N-CVT Automaat 150Dkm NAP NL-Auto
1998150.542 km
De Nissan Micra is een behoorlijk compacte auto in de categorie waarnaar ook wel verwezen wordt als het B-segment. Sinds 2017 is dit model toe aan de vijfde generatie (bij ingewijden bekend volgens de chassis aanduiding K14). Ook in 2018, 2019 en 2020 is deze modern vormgegeven Micra nieuw verkocht. De auto kenmerkt zich met veel veiligheidssystemen als standaard, comfortabel rijgedrag en een overzichtelijke indeling - al is de ruimte achterin wel beperkt. Verderop lees je meer over de vier eerdere generaties van deze Nissan.
De vierde generatie van de Nissan Micra (met chassisaanduiding K13) is nieuw geleverd tussen 2010 en 2016, en valt op door z’n ronde vormgeving en de enkele sierstrip op het front. De auto biedt wat meer ruimte voor passagiers achterin dan z’n opvolger. Daar staat tegenover dat de materialen in en afwerking van het interieur van mindere kwaliteit zijn vergeleken met de concurrentie.
De derde generatie Micra (K12) kwam nieuw op de markt in 2003 en werd geleverd tot en met 2006, waarna het model iets veranderd werd middels een zogeheten facelift. Deze auto heeft eveneens ronde lijnen, nu met een onderbroken sierstrip op de neus, en is iets kleiner dan de generaties die volgden. Beschouwd in z’n segment en periode is deze Micra een redelijke allrounder, die ook als Micra C+C met open, inklapbaar dak te krijgen is.
In de jaren negentig kwam Nissan met de K11, de tweede generatie Micra, met facelifts in 1998 en 2000. Dit nog kleinere, nuchter ogende model werd tot en met 2002 nieuw verkocht. Gebruikte exemplaren zijn voor zeer weinig geld te vinden, terwijl de technische betrouwbaarheid van deze Micra - met voldoende onderhoud - erg goed is. De allereerste generatie Micra (K10) stamt nog uit de jaren tachtig en is daarmee haast een zeldzame klassieker.
Wie een Nissan Micra wil kopen, kan zeker bij oudere modellen voor een zeer lage prijs een prima auto vinden. Houd daarbij wel rekening met bescheiden prestaties: in algemene zin zijn de motoren klein en zuinig.
Bij de vijfde generatie is de 0.9-benzinemotor met 90 of 100 pk de beste keus. In het geval van de vierde generatie Micra raden we de zowel erg zuinige als (98 pk) krachtige 1.2 DIG-S-benzinemotor aan. De 1.2-benzinemotor met 80 pk valt aan te beleven voor de derde generatie; in de tweede reeks volstaat de instapper met een 1.0-benzinemotor.
Goed alternatieven vind je in de vorm van de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo. Ook is de vijfde generatie Micra technisch nauw verwant aan de Renault Clio.