
Nissan Qashqai
De Nissan Qashqai is mede verantwoordelijk voor de recente hype rond crossovers. De hoge hatchback houdt het midden tussen een traditionele gezinsauto en een echte SUV en combineert zo stoere looks met praktisch gebruiksgemak en een relatief laag verbruik. Met name de eerste generatie van de Qashqai was zo succesvol dat hij de bijnaam _‘cash cow_’ meekreeg.
Bekijk 2.068 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Ronde vormen en stoere elementen zijn een tijdloze combinatie
- Weinig technische problemen
- Voldoende plek voor vijf passagiers en bagage
- Veel Qashqais zijn voorzien van aantrekkelijke optiepakketten
- Met een trekgewicht van maximaal 1.800 kilo een echte caravantrekker
- Slijtage achterste schokdempers: controleer op te soepele vering
- Nieuwere motoren zijn iets gevoeliger voor storingen dan de oudere
- Populair: de prijzen liggen hoger dan bij sommige concurrenten
- Kunststoffen kunnen slijten, dashboarddelen kunnen kraken
- Vierwielaangedreven versies zijn niet bijzonder zuinig
Nissan Qashqai op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Qashqai is vooral een degelijke gezinsauto. Wat prestaties betreft kom je niets tekort, maar er zijn ook geen overdreven uitschieters. Wel is er de optie voor vierwielaandrijving.
- Verbruik: De Qashqai houdt ook wat betreft het verbruik een midden tussen een traditionele hatchback en een volledige SUV. De meest zuinige varianten zijn de 1.2 DIG-T (1 op 17.9) en de 1.5 dCi (1 op 18.5).
- Uitrusting en comfort: De Nissan Qashqai is een echte middenklasser. Dat betekent een groot aanbod aan opties, maar geen pure luxe.
- Betrouwbaarheid: De Nissan Qashqai is over het algemeen een betrouwbare auto. Er is echter een belangrijke uitzondering. De 1.2 DIG-T motor van de tweede generatie kan namelijk kampen met verhoogd olieverbruik en falende distributiekettingen. Kosten: Nissan’s populaire crossover is een relatief betaalbare auto. Door het aanzienlijke aanbod is met name de eerste generatie tegenwoordig een koopje.
Zonder de Nissan Qashqai was de crossover-markt nooit zo groot geworden. En dat is niet zonder reden: de auto biedt nu eenmaal een perfect compromis op vrijwel alle vlakken. De Qashqai past eigenlijk altijd bij je, mits je de 1.2 DIG-T vermijdt..
Automotive expert

Nissan Qashqai (2014 - 2020)
De tweede generatie van de Qashqai bouwde voort op hetzelfde recept. Het model leek veel op zijn voorganger, maar was iets strakker vormgegeven en iets groter. De Qashqai+2 zevenzitter verdween en werd vervangen door een soortgelijke variant van de grotere X-Trail. Daarnaast kreeg de Nissan een broertje in de vorm van de Renault Kadjar.
Op motorgebied veranderde er weinig, afgezien van de introductie van een 1,2-liter turbo als nieuwe basismotor en de toevoeging van een turbo bij de 1,6. Alleen de 1.6 dCi was leverbaar met vierwielaandrijving. In 2017 kreeg het model een uiterlijke opfrisbeurt. De tweede versie van de Nissan Qashqai kostte tussen de €24.790 en €51.575.
Andere modellen van Nissan

Nissan Qashqai (2021 - heden)
In 2021 werd de derde generatie van de populaire Nissan Qashqai gepresenteerd. Voor het eerst kreeg het model een radicaal nieuw uiterlijk. Ook op motorisch gebied werden verbeteringen doorgevoerd: de slecht ontvangen 1.2 DIG-T werd vervangen door een 1,3-liter mild-hybride exemplaar met 140 of 158 pk.
Daarnaast is er een volledige hybride met een gecombineerd vermogen van 190 pk. Deze E-Power kan niet volledig elektrisch rijden, maar zorg ervoor dat de benzinemotor altijd optimaal presteert. De dieselmotoren werden allemaal geschrapt. In 2024 werd de auto vernieuwd.. Nieuw kost de derde generatie van de Qashqai tussen de €31.840 en €50.190.
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- Nissan.nl
- autoblog.nl
- adac.de
- autoexpress.co.uk
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op



























