Nissan Qashqai review J10 (2007-2014)

De Nissan Qashqai is sinds zijn introductie in 2007 een buitengewoon populaire auto. Deels komt dat door slimme marketing, want zijn naam en uiterlijk roepen een sfeertje op van avontuurlijke woestijntochten. Deze auto is daar echter totaal niet geschikt voor, want ook al lijkt hij op een SUV, in wezen is het een opgehoogde stationwagen die met name geschikt is voor verharde wegen. Daar is niets mis mee. Integendeel! Want een betrouwbare, praktische, comfortabele auto als deze Nissan is gewoon nog aantrekkelijker in een stoere vormgeving als deze.

Bekijk 252 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Nissan Qashqai is een bijzonder betrouwbare auto.
  • PluspuntDe vormgeving is aangenaam stoer en speels vergeleken met veel tijdgenoten.
  • PluspuntDe rijeigenschappen van deze auto zijn zeer prettig.
  • MinpuntPas op dat je je hoofd niet stoot aan de achterklep!
  • MinpuntHet interieur van hard plastic doet naar huidige standaarden gedateerd aan.
  • MinpuntDeze auto is goed in alles, zonder specifiek ergens in uit te blinken.
Modeleigenschappen Nissan Qashqai (2007-2014)

Modeleigenschappen Nissan Qashqai (2007-2014)

Met een lengte van 4,31 meter is de eerste generatie van de Nissan Qashqai met modelcode J10 een compacte auto. Desondanks is hij ruim van binnen en kun je er makkelijk met vier volwassenen in plaatsnemen. Mits er bereidheid bestaat tot inschikken, kan er ook nog wel een derde persoon bij op de achterbank. Is dat niet genoeg? Kijk dan bij de Nissan Qashqai+2. Deze versie is dik twee decimeter langer en heeft een extra zitrij. Een Qashqai van de eerste generatie met als bouwjaar 2010 of later heeft van binnen en van buiten een licht afwijkend design.

Prestaties Nissan Qashqai (2007-2014)

De eerste generatie van de Nissan Qashqai is verkrijgbaar met verschillende aandrijvingen: twee benzinemotoren en twee dieselmotoren. De grootste daarvan geven de auto net dat beetje extra pit waar je in sommige verkeerssituaties behoefte aan hebt. Denk daarbij onder andere aan inhaalmanoeuvres op de snelweg of het trekken van een caravan. De kleinere motoren volstaan overigens prima voor normaal dagelijks gebruik op de Nederlandse wegen, maar moeten soms wel hoorbaar hard aan het werk. Verwacht echter geen aansprekende sportieve prestaties.

Vierwielaandrijving Nissan Qashqai (2007-2014)

Wie het stoere uiterlijk van de Nissan Qasqai kracht wil bijzetten met vierwielaandrijving kan daarvoor kiezen, maar beschikt dan niet gelijk over een volwaardige terreinwagen. Daarvoor ontbeert de auto de kracht. Desalniettemin heeft vierwielaandrijving zeker meerwaarde voor bestuurders die goed voorbereid willen zijn op winterse weersomstandigheden of onverharde wegen.

Rijgedrag Nissan Qashqai (2007-2014)

Rijgedrag Nissan Qashqai (2007-2014)

Het is aangenaam om in een Nissan Qashqai van de eerste generatie te rijden. De vering is comfortabel en de auto reageert direct op handelingen aan het stuur. Door zijn hoogte heeft de carrosserie een lichte neiging tot overhellen in scherpe bochten, maar dat is niet hinderlijk. De geluidsisolatie van de tweede lichting van na 2010 is beter dan die van zijn voorganger. Het gevolg is dat de binnenruimte bij hogere snelheden bij deze modellen nog iets stiller is.

Comfort Nissan Qashqai (2007-2014)

Het zitcomfort is uitstekend in de eerste generatie van de Nissan Qashqai. De stoelen zijn prima, evenals de beschikbare ruimte. De basisinrichting is behoorlijk compleet, onder andere met ABS, automatische klimaatcontrole, traction control, lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbare en verwarmde spiegels en elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter. De materialen waaruit de binnenruimte is opgetrokken voelen hard en onaangenaam, maar zijn wel fraai vormgegeven en eenvoudig te reinigen. Uitrustingsniveaus heten achtereenvolgens Visia, Acenta en Tekna. In combinatie met beschikbare opties kunnen die een bijzonder compleet uitgeruste auto opleveren. Denk daarbij onder andere aan een panoramadak, navigatie en deels lederen bekleding.

Betrouwbaarheid Nissan Qashqai (2007-2014)

Betrouwbaarheid Nissan Qashqai (2007-2014)

De eerste generatie van de Nissan Qashqai staat bekend als probleemloos. Pechhulpdiensten hoeven zelden of nooit iets te doen aan deze bijzonder betrouwbare auto en in het enkele geval dat er wel iets is, kan het vaak ter plekke worden opgelost. Informeer desondanks bij interessante Nissan Qashqai occasions altijd naar de onderhoudshistorie, want geen enkele auto kan zonder een regelmatige technische check-up.

Kosten Nissan Qashqai (2007-2014)

De nieuwprijs van een Nissan Qashqai ligt rond het gemiddelde prijsniveau voor kleine SUV’s. De prijs-kwaliteitverhouding is prima. De reputatie, het gebruiksgemak, de techniek en het design van de Nissan Qashqai zijn alom bekend, met als gevolg dat tweedehands exemplaren ook in het geval van een iets hogere vraagprijs nog vrij snel van eigenaar wisselen. Koopjes zijn zeldzaam, maar niet ondenkbaar, want juist die vroegste modellen bieden nog altijd heel veel auto voor een overzichtelijk bedrag. De kosten voor onderhoud en brandstof blijven bij dit model beperkt en de kans dat je veel geld moet bijleggen voor reparaties is klein.

AutoTrack oordeel Nissan Qashqai (2007-2014)

AutoTrack oordeel Nissan Qashqai (2007-2014)

Zoek je een praktische, betrouwbare gezinswagen die er ook nog eens leuk uitziet? Dan kun je heel goed slagen voor een redelijk bedrag als je je oriënteert op een Nissan Qashqai van de eerste generatie. Deze auto biedt genoeg ruimte voor vakanties, shopping trips en bezoekjes aan de milieustraat. Daarnaast is hij comfortabel genoeg voor woon-werkverkeer, ook als dat zich voltrekt over grotere afstanden. Het is niet voor niets dat deze auto zo mateloos populair is, want het is de ideale auto voor een hele grote doelgroep. De enkeling die zich regelmatig off-road wil uitleven kan beter even verder kijken.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op