
Nissan Qashqai review J12 (2021+)
De derde generatie van de Nissan Qashqai met modelcode J12 is in de kern nog steeds herkenbaar als hetzelfde succesmodel uit 2007; het is dezelfde SUV van kwalitatief hoogwaardige bouw die garant staat voor comfortabele, veilige en praktische mobiliteit voor het hele gezin. Tegelijkertijd is er veel veranderd. Allereerst van buiten, want zo zijn de koplampen bijzonder smal en lijken alle rondingen plaats te hebben gemaakt voor rechte hoeken en strakke lijnen. Van binnen is het verschil zo mogelijk nog groter. Het interieur laat zich bijvoorbeeld nog completer inrichten en de technologie is nog vooruitstrevender.
Bekijk 1.113 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Deze Nissan Qashqai is weer iets ruimer dan zijn voorgangers.
- De uitrusting is bijzonder compleet.
- Dit is een bijzonder comfortabele en veilige auto.
- Sportieve chauffeurs ervaren de stuurinrichting als rubberachtig en doods.
- Het infotainmentsysteem behoort niet tot de standaarduitrusting.
- De armsteun in de achterbank heeft geen lusje.

Modeleigenschappen Nissan Qashqai (2021+)
Het was al niet krap in de Nissan Qashqai, toch is de binnenruimte nu nog rianter. En al die beschikbare ruimte wordt bijzonder praktisch ontsloten. Zo laat de laadvloer achterin zich op verschillende manieren indelen. Ook indrukwekkend is de manier waarop je de auto inkomt; de deuren zijn groot en gaan ver – bijna in een rechte hoek – open. In combinatie met de aangename hoogte levert dat een uitnodigende auto op, waarin ook ouderen makkelijk kunnen instappen en plaatsnemen. En als je een isofix-zitje wilt vastmaken hoef je je nergens aan te stoten.
Prestaties Nissan Qashqai (2021+)
De Nissan Qashqai van de derde generatie is in essentie een comfortabele auto. Sportiviteit zit niet in zijn genen. Toch is het voor het eerst sinds jaren weer mogelijk om een Qashqai te kopen die behoorlijk snel kan accelereren. Dat is de Qashqai e-Power. Opladen gaat net als bij een aggregaat met benzine, maar de rijbeleving is elektrisch en dat betekent dat er snel kan worden opgetrokken. Deze eigenzinnige aandrijving is vooral handig voor chauffeurs die geen risico op laadpaalstress willen lopen. Bijzonder milieuvriendelijk is deze Qashqai e-Power niet. De Nissan Ariya is in dat opzicht een beter alternatief.
Conventionele aandrijvingen Nissan Qashqai (2021+)
De derde generatie van de Nissan Qashqai blijft verkrijgbaar met klassieke verbrandingsmotoren. De keuze is beperkt tussen twee meer dan adequate (mild-hybrid) benzinemotoren. De kleinste volstaat om gewoon mee te komen in het dagelijks verkeer. De grotere geeft net dat beetje extra dat onder andere goed van pas komt als je een caravan wilt trekken. De optionele vierwielaandrijving verhoogt het maximale trekgewicht. Bovendien levert die meer tractie op en dat komt goed van pas op onverhard of glad wegdek. Dat is handig, maar wie een echte terreinwagen wil, kan beter kijken bij de Nissan X-Trail

Rijgedrag Nissan Qashqai (2021+)
Rijden in een Nissan Qashqai van de derde generatie is een ontspannende bezigheid; het stuur beweegt licht en het schakelen verloopt soepel. In de bochten helt hij licht – maar niet hinderlijk – over. De vering is adequaat en komt vooral goed tot zijn recht op asfalt. Bestuurders die graag contact met de auto en de weg voelen beleven weinig lol aan de Qashqai. Des te meer plezier is er voor chauffeurs die gesteld zijn op comfort en weinig waarde hechten aan sportief weggedrag.
Comfort Nissan Qashqai (2021+)
Het is goed toeven in een Nissan Qashqai van de derde generatie. Dat komt niet alleen door de beschikbare binnenruimte en het comfortabele rijgedrag, maar ook door de vele mogelijkheden in de aankleding. Sowieso is het design van het dashboard en de stoelen meer uitgesproken dan in voorgaande edities en dat geeft het geheel meer cachet. De gebruikte materialen voelen prettiger aan, zeker bij de hogere uitvoeringsniveaus. In het licht van deze verbeteringen is het vreemd dat de armleuning achterin geen lusje heeft om hem uit de bank te trekken. Zoiets gaat de passagiers ter plekke op den duur tegenstaan.
Veiligheid Nissan Qashqai (2021+)
De Nissan Qashqai is een opvallend veilige auto die met vlag en wimpel voor alle testen op dit gebied slaagt. Dat succes komt voor een belangrijk deel voort uit (deels optionele) elektronische hulpsystemen als rijbaanassistentie, emergency en breakdown call, active brake limited slip, hill start assist, parkeerradar en auto hold functie. Een navigatie- en infotainmentsysteem is niet standaard. Sterker nog; de basisuitvoering heeft alleen een klassieke radio zonder scherm.

Betrouwbaarheid Nissan Qashqai (2021+)
Nissan heeft een uitstekende reputatie als het gaat om betrouwbaarheid. Wie zeker wil zijn van zo min mogelijk storingen doet er daarom goed aan om via AutoTrack te kijken bij Nissan Qashqai occasions, want ook dit model staat bekend als bijzonder betrouwbaar. Let wel op de onderhoudshistorie; als die volledig is, ben je bijna zeker van probleemloos rijplezier.
Kosten Nissan Qashqai (2021+)
Alle modellen van de Nissan Qashqai van de derde generatie hebben ergens wel een elektrische aandrijving. Helaas hebben die geen van allen een stekker; opladen gaat via afremmen, uitrollen en in het geval van de e-Power ook rechtstreeks vanuit een benzinemotor. Gevolg is dat er wat betreft het verbruik en de wegenbelasting geen opzienbarende kostenbesparingen te behalen zijn. Een compleet uitgeruste Qashqai heeft een behoorlijke nieuwprijs. Desalniettemin is de prijs ten opzichte van andere SUV’s gemiddeld en krijg je met de aanschaf van deze auto ontegenzeggelijk veel waar voor je geld.

AutoTrack oordeel Nissan Qashqai (2021+)
De Nissan Qashqai is sinds zijn introductie een populaire auto die veel eigenaren uitstekende diensten bewijst. Hij is betrouwbaar, comfortabel, veilig en niet duur. Bovendien is hij praktisch; spullen en mensen passen er makkelijk in en vinden er eenvoudig de juiste plek. Wie zoekt naar buitensporige luxe of avontuurlijke off-road avonturen kan beter verder kijken, maar verder doet iedereen die een ruime auto zoekt voor dagelijks gebruik op korte en lange afstanden er goed aan eens een proefrit te maken in deze puike auto.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





