
Kia Rio
De Kia Rio is een vijfdeurs hatchback die een prima alternatief biedt op bekendere modellen als de Volkswagen Polo en Peugeot 208. De Rio is namelijk heel allround: betrouwbaar, best ruim en comfortabel. In totaal bestaan er vier generaties Rio.
Bekijk 395 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Rijdt comfortabel
- Rijke uitrusting
- Soepele motoren
- Behoorlijk ruim
- Zeer betrouwbaar model
- Bandengeluiden zijn goed hoorbaar in het interieur
- Geen spannend uiterlijk
- Automaat schakelt niet erg soepel
De Kia Rio op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Kia Rio is een wendbare hatchback die prima rijdt. Niet erg sportief, maar wel heel comfortabel. Na de 2020-facelift heb je de keuze uit twee mild hybride-benzinemotor: met 100 of 120 pk. Beide krachtbronnen geven de Rio voldoende pit.
- Verbruik: De nieuwste Kia Rio heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 19 a 1 op 20 volgens de fabrikant. Reken in de praktijk op een verbruik van ongeveer 1 op 17.
- Uitrusting en comfort: De Rio is ruim van binnen en biedt door de goede verstelbaarheid van het stuur en de stoelen ook ruimte aan langere inzittenden, ook achter het stuur. De basisversie, ComfortLine genaamd, voorziet in onder meer airco en diverse rijassistenten. Het meest luxe is de GT-Line.
- Betrouwbaarheid: De Wegenwacht noemt de Kia Rio een zeer betrouwbaar model. Binnen de derde generatie komt soms wel een breuk in de massakabel van de accu voor.
- Kosten: De Kia Rio is een betaalbaar model in aanschaf en onderhoud. De wegenbelasting valt niet hoog uit en zeker als mild hybride is de Rio behoorlijk zuinig met brandstof.
De Kia Rio is niet de bekendste hatchback, maar wel een heel goede. De Rio is opvallend ruim, biedt een goede zitpositie aan langere bestuurders en rijdt heel comfortabel. De moderne motoren zijn krachtig zat en zuinig.
Automotive expert

Kia Rio (2011-2017)
De Kia Rio is in zijn derde generatie alleen nog verkrijgbaar als drie- en vijfdeurs hatchback en niet meer als sedan, zoals zijn voorganger. De derde Rio in lijn maakt een ware kwaliteitssprong. Zo biedt de Rio flink wat rijcomfort, ook op de snelweg. Bandengeluiden zijn dan wel goed hoorbaar, maar dat hebben meer Kia-modellen.
De Rio is ook behoorlijk ruim voor de compacte hatchback die hij is. Je kunt dat wel makkelijk manoeuvreren in de binnenstad, maar ondertussen heb je voldoende plek voor bagage en inzittenden. Het interieur is verzorgd.
In het motorenaanbod staan een 1,2-liter benzinemotor met 84 pk, een 109 pk sterke 1,4-liter en twee diesels van 1,1- en 1,4-liter die 75 en 90 pk leveren. De Rio is behoorlijk zuinig, want een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 16 is realistisch voor de 1,2-liter benzinekrachtbron.
Nieuwprijzen van de Kia Rio varieerden van €12.845 tot €22.190.
Andere modellen van Kia

Kia Rio (2017-2023)
De Kia Rio is in de vierde generatie altijd een vijfdeurs. De Rio is langer, breder en lager dan zijn voorganger. Ofwel: ruimer en sportiever. Zijn prima rijeigenschappen zijn gebleven. De Rio stuurt direct en de vering en demping richten zich op het bieden van comfort. Ook met de wendbaarheid zit het weer goed.
De zitpositie is prima, ook voor langere bestuurders. De stoelen zijn namelijk goed verstelbaar, net als het stuur. Doordat de bedieningsknoppen zitten waar je ze verwacht, is het dashboard een verademing. De basisuitrusting biedt al veel comfort, maar met de GT-Line is de Rio sportiever en luxer uitgevoerd.
Een facelift in 2020 geeft de Rio een moderner uiterlijk mee. Mild hybride motoren zorgen voor een lager brandstofverbruik en met vermogens van 100 om 120 pk, zijn de benzinekrachtbronnen soepel.
Nieuwprijzen van de Kia Rio liepen uiteen van €14.925 tot €27.680.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- kia.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op