Kia Niro

De Niro was een doorbraak voor Kia. De crossover heeft het merk helemaal bij de tijd gebracht door volledig in te zetten op elektrificatie. Het ruime, maar compacte model is er alleen als full hybrid, plug-inhybride of volledig elektrische auto. Dat recept maakte de Niro een succes. Het is inmiddels de tweede best verkopende auto in Nederland. En met reden.

Bekijk 1.366 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntZuinig en betaalbaar voor dit formaat auto
  • PluspuntOverzichtelijke buitenmaten, ruim en praktisch interieur
  • PluspuntSoepel en comfortabel rijgedrag
  • PluspuntLange garantietermijn van 7 jaar of 150.000 kilometer
  • PluspuntGoede standaarduitrusting, vaak inclusief stoel- en stuurverwarming
  • MinpuntUIterlijk tweede generatie is polariserend
  • MinpuntRelatief veel bandengeruis
  • MinpuntWachttijd op de elektrische versie: is erg gewild dankzij fiscaal voordeel

De Kia Niro op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Niro is vooral gericht op comfort en efficiënt rijden. Echt snel is de auto niet, al kom je met beide aandrijflijnen prima mee in het verkeer.
  • Verbruik: Vanwege de krachtige elektromotor en een elektrisch rijbereik tot 65 kilometer laat met name de Niro PHEV extreem goede verbruikscijfers noteren (1 op 125). De reguliere hybride doet het ook prima met een meer realistische 1 op 22,7,
  • Uitrusting en comfort: De Niro is standaard al zeer rijk uitgerust. Zo zijn systemen als een automatische noodrem, dual zone climate control en een navigatiesysteem standaard bij de tweede generatie. Je komt dus nooit iets tekort.
  • Betrouwbaarheid: Kia staat bekend om de zeer riante garantieperiode van 7 jaar. De Niro is hierop geen uitzondering en heeft zich bewezen als een zeer betrouwbaar model.
  • Kosten: De eerste generatie van de Niro is inmiddels een vrij voordelige auto. Goedkopere modellen hebben vaak wel hogere kilometerstanden. Door de hybride aandrijflijn zijn de vaste lasten altijd relatief laag.
Als voordelige, betrouwbare en praktische hybride crossover SUV was de Kia Niro de concurrentie voor en wist het model een groot deel van de markt te veroveren. Zoek je een ruime hybride gezinsauto, dan is de Niro een zeer sterke keuze.
Dylan
Automotive expert
Kia Niro (2016 - 2022)

Kia Niro (2016 - 2022)

De Niro betekende in 2016 een revolutie voor Kia. Het was de eerste crossover van het merk die alleen met geëlektrificeerde aandrijflijnen leverbaar was. Door het aantrekkelijke ontwerp, rijke uitrusting en riante binnenruimte werd het model meteen een hit.

De eerste generatie van de Niro was er als hybride zonder stekker (HEV) en hybride met stekker (PHEV). Beide combineerden een 105 pk sterke 1,6-liter benzinemotor met een 36 pk elektromotor. Vanaf de facelift van 2019 was er ook een volledige elektrische variant leverbaar: de e-Niro. Nieuwprijzen liepen uiteen van €26.395 tot €39.860.

Kia Niro (2022 - heden)

Kia Niro (2022 - heden)

De tweede generatie van de Kia Niro werd volgens hetzelfde recept als zijn voorganger gebouwd, maar kreeg een moderner uiterlijk en interieur mee. Opvallend waren de grote zwarte vlakken bij de boemerang-vormige achterlichten. Het model was er opnieuw als HEV (volledig hybride), PHEV (met stekker) en als EV (volledig elektrisch).

De hybride modellen beschikten over dezelfde 1,6-liter benzinemotor als de eerste generatie, maar de PHEV kreeg een krachtiger elektromotor mee. Zo werd de elektrische actieradius vergroot van 40 naar 65 kilometer en steeg het gecombineerde vermogen naar 183 pk. Nieuwprijzen liepen uiteen van €31.780 tot €44.860.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • kia.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op