Kia XCeed

De Kia XCeed is een crossover met sportieve coupé-daklijn. Binnen de Ceed-familie neemt de XCeed een bijzondere positie in, want het model leent alleen de voorportieren, aandrijflijnen en het interieur van de Ceed. De XCeed is langer, hoger en ruimer dan de XCeed.

Bekijk 413 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntAantrekkelijke looks
  • PluspuntRuim
  • PluspuntZuinige plug-in hybride
  • PluspuntPrettige reisauto
  • PluspuntRijke uitrusting
  • MinpuntVervelende handen aan het stuur-waarschuwing
  • MinpuntGeen vierwielaandrijving
  • MinpuntDodehoekdetectie heeft storend luide toon
  • MinpuntPlug-inhybride heeft minder bagageruimte

De Kia XCeed op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Kia XCeed is een comfortabel rijdende reisauto die bochten zeker niet schuwt. De XCeed ligt stevig op de weg en stuurt scherp. De motoren geven voldoende pit, waarbij de 204 pk sterke 1.6 T-GDI eruit springt. De plugin-hybride met 141 pk voelt vrij traag, maar is zeer zuinig. Het maximale trekgewicht bedraagt 1.410 kg. Dat is voldoende voor een niet al te zware caravan.
  • Verbruik: De Kia XCeed is het zuinigst als plug-inhybride. Dankzij een elektrische actieradius van 48 kilometer komt het gemiddelde fabrieksverbruik uit op 1,4 l/100km. Basismotor is de 1.0 T-GDI met 120 pk en een verbruik van ongeveer 1 op 16.
  • Uitrusting en comfort: De XCeed is een ruime gezinsauto met een iets meer bagageruimte dan de reguliere Ceed. De basisuitrusting was een tijd de DynamicPlusLine en die uitvoering voorziet in heel wat comfortzaken. Aan boord zijn onder meer twee-zone-klimaatregeling, adaptieve cruise-control, parkeersensoren achter, een achteruitrijcamera, stoelverwarming vóór en stuurverwarming.
  • Betrouwbaarheid: De Kia XCeed is een zeer betrouwbaar model volgens de Wegenwacht. De pechhulpdienst komt geen enkel euvel meermaals tegen.
  • Kosten: De Kia XCeed is een gemiddeld duur model in de middenklasse. Uitgaven aan onderhoud zijn te overzien en zeldzame technische mankementen vallen vaak binnen de zeven jaar fabrieksgarantie. De plug-inhybride voegt daar lage brandstofkosten aan toe.
De Kia XCeed is het avontuurlijke en iets ruimere broertje van de bekende Ceed. De crossover oogt aanlokkelijk en rijdt behoorlijk sportief. Als plug-inhybride is de XCeed erg zuinig. In hogere uitrustingsniveaus is de XCeed bovendien overcompleet.
Jens
Automotive expert
Kia XCeed (2019 - heden)

Kia XCeed (2019 - heden)

De Kia XCeed is een crossover die stoere looks van een SUV koppelt aan de elegante lijnen van een coupé en de rijdynamiek van een hatchback. Zo sportief als de XCeed oogt, rijdt hij ook. De XCeed ligt namelijk stabiel op de weg, stuurt scherp en houdt van bochten. In lange stukken rechtuit toont de XCeed zich als een comfortabele reisauto. Met een maximaal trekgewicht van 1.410 kg voor de 1.5 T-GDI is de XCeed ook als caravantrekker bruikbaar. Kies dan voor de versie voorzien van zeventraps automaat.

Instapmotor is de 1.0 T-GDI driecilinder met 120 pk. Daarboven staat de 1.5 T-GDI die er met 160 of 204 pk is. Naast een mild hybride diesel is er ook een plug-in hybride benzinemotor die goed is voor 141 pk. Volledig elektrisch kom je 48 kilometer ver.

In 2022 krijgt de Kia XCeed een facelift waarbij de voor- en achterzijde van de auto flink worden aangepakt. De XCeed wordt onder meer leverbaar als sportieve GT-Line. In het interieur volgen was kleine upgrades in de vorm van nieuwe knoppen. Nieuw is Smart Cruise Control. Die techniek past de gereden snelheid op basis van gegevens in het navigatiesysteem aan op de heersende maximumsnelheid en bochten.Nieuwprijzen van de Kia XCeed liepen uiteen van €27.150 tot €46.150.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek

Automotive expert

Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • ad.nl
  • autoweek.nl
  • kia.nl
  • anwb.nl
  • autozine.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op