
Hyundai Bayon
De Hyundai Bayon is een compacte SUV van Zuid-Koreaanse komaf. Deze B-segmenter wordt aangedreven door een mild hybride aandrijflijn en is sinds 2021 op de markt. Hij is ongeveer net zo groot als de Hyundai Kona, maar heeft in de regel een iets lagere aanschafprijs.
Bekijk 238 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Hyundai Bayon is goed gebouwd en voorzien van allerlei moderne toevoegingen, gericht op veiligheid en luxe.
- De Bayon is redelijk ruim van binnen en biedt plaats aan de meeste dagelijkse wensen van een gemiddeld gezin.
- De prijs van de Bayon is meestal vrij schappelijk, een tikje goedkoper dan de Hyundai Kona.
- Hoewel de Hyundai Bayon prima in elkaar zit, blinkt hij nergens echt in uit. Niets aan de Bayon is grensverleggend.
- Het onderstel van de Hyundai Bayon is gericht op comfort, wat ten koste gaat van het bochtenwerk.
- De Hyundai Bayon beschikt over een zeer tamme aandrijflijn. Er is geen alternatief motorblok beschikbaar.
De Hyundai Bayon op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Hyundai Bayon beschikt over een uiterst bescheiden, mild hybride aandrijflijn. De prestaties van deze SUV zijn niet heel overtuigend, al merk je daar in druk stadsverkeer weinig van.
- Verbruik: De mild hybride aandrijflijn zorgt dan weer wel voor prima verbruikscijfers, zeker ook omdat sportief rijden eigenlijk niet mogelijk is.
- Uitrusting en comfort: De Hyundai Bayon is uitstekend voorzien van moderne toevoegingen op het gebied van veiligheid en gebruiksgemak. De auto zit vol met de gebruikelijke hulpmiddelen, ook als je het houdt bij het instapmodel. Natuurlijk kan het altijd beter, maar Hyundai heeft niet beknibbeld op extra’s en natuurlijk wordt het beter als je bereid bent om je budget wat omhoog te schroeven.
- Betrouwbaarheid: De Hyundai Bayon staat te boek als een betrouwbare, robuuste auto. De techniek is uitstekend doorontwikkeld en gaat normaal gesproken lang mee.
- Kosten: Het eigenaarschap van de Hyundai Bayon is in de regel geen dure aangelegenheid. De aanschafprijs is al zeer concurrerend en het op de weg houden van deze auto is goed te betalen. Het verbruik is prima en de onderhoudskosten zijn laag.
De Hyundai Bayon blinkt nergens in uit, maar valt ook nergens door de mand. Een prima SUV voor wie vooral een prijspakker zoekt en geen behoefte heeft om de rechtervoet op reguliere basis te begraven.
Automotive expert

Hyundai Bayon (2021-heden)
Hoewel Hyundai al prima scoorde met de Hyundai Kona, besloot het Zuid-Koreaanse merk in 2021 om een min of meer vergelijkbare auto uit te brengen in de vorm van de Hyundai Bayon. Het voornaamste verschil is dat de Bayon op het platform staat van de Hyundai i20 en dus onderhuids een totaal andere auto is dan de Kona. Tegelijk heb je bij de Kona meer keuze op het gebied van de aandrijving en moet je het bij de Bayon doen met een 100 pk sterke, mild hybride krachtbron. Verder is de Bayon een praktische, goed gebouwde gezinswagen.
In 2024 werd de Hyundai Bayon vernieuwd, al bleven de wijzigingen vrij beperkt. Zo werd het in- en exterieur iets opgefrist, met nieuwe LED-koplampen, een iets gewijzigde achterkant, nieuwe velgen en een serie nieuwe kleuren. Binnenin kreeg de Bayon een digitaal instrumentenpaneel en kreeg de auto LED-sfeerverlichting.
Andere wijzigingen zaten hem in een verbeterde versie van Apple Carplay of Android Auto en een premium audiosysteem van Bose. Motorisch veranderde er niets en bleef de 100 pk sterke, 1,0-liter driecilinder benzinemotor met mild hybride aandrijving de enige optie. Kortom: een beperkte update, maar wel eentje die deze Hyundai bij de tijd houdt. Nieuwprijzen voor de Hyundai Bayon lagen tussen de €25.100 en €34.500.
Andere modellen van Hyundai
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- www.autoweek.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op