
Kia Stonic
De Kia Stonic is een compacte crossover op basis van de Kia Rio. De Stonic biedt echter meer bodemvrijheid en ziet er met de keuze uit liefst twintig verschillende kleurcombinaties en dak in contrastkleur trendy uit. Na de 2020-update is de Rio altijd een mild hybride.
Bekijk 870 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Eigentijdse looks
- Zuinige mild hybride aandrijflijn
- Rijdt comfortabel en een tikkeltje sportief
- Praktische dakrails
- Fijn zittende voorstoelen
- Bandengeluiden goed hoorbaar in het interieur
- Geen caravantrekker
- Beenruimte beperkt voor langere mensen
- Interieur niet zo spannend vormgegeven als het exterieur
De Kia Stonic op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Kia Stonic is een comfortabel rijdende crossover met een onderstel dat soms best een beetje hard is. Je kunt dus ook behoorlijk sportief met de Stonic de bocht door. De besturing is direct. De mild hybride motoren zijn krachtig zat, met 100 of 120 pk aan vermogen.
- Verbruik: De Kia Stonic heeft als mild hybride op papier een verbruik van ongeveer 1 op 19. In de praktijk is 1 op 15 á 1 op 16 realistischer. Voor de facelift van 2020 is er ook een diesel die volgens de fabriek een verbruik van 1 op 23 moet kunnen halen.
- Uitrusting en comfort: De Stonic doet het met een bagageruimte van 352 liter netjes in zijn klasse. De zitpositie achter het stuur is goed, terwijl de voorstoelen prettig zitten. Wie kiest voor de GT-Line krijgt een behoorlijk sportief interieur voorgeschoteld.
- Betrouwbaarheid: De Kia Stonic is een betrouwbaar model. De Wegenwacht is bekend met maar twee dingen die wel vaker voorkomen. De krukassensor kan stukgaan, net als de injectoen. Dat zijn allebei motoronderdelen. Gelukkig biedt Kia standaard zeven jaar fabrieksgarantie.
- Kosten: De Kia Stonic is een betaalbare compacte crossover die ook in onderhoud niet buitensporig duur is. En gaat er iets kapot binnen de uitgebreide fabrieksgarantie, dan neemt Kia in veel gevallen de kosten over. De prijs-kwaliteitsverhouding van de Stonic is goed, terwijl het model behoorlijk zuinig is.
De Kia Stonic is als compacte crossover op basis van de Kia Rio net wat praktischer. Ook is de Stonic een leuke verschijning om te zien. Je haalt een degelijke auto in huis met prima rijeigenschappen en fijne, zuinige motoren.
Automotive expert

Kia Stonic (2017 - heden)
De Kia Stonic mixt als crossover de stoere looks van een SUV met het rijcomfort van een hatchback. Je krijgt dus wel een iets hogere bodemspeling en dakrails, maar ook een goede wegligging, prima bochtengedrag en direct stuurgedrag.
De voorstoelen in de Stonic staan relatief laag en bieden veel steun. Het interieur is netjes afgewerkt.
De basisversie is een 1.2 MPI met 84 pk. Daarboven staat de T-GDI met 100 of 120 pk. Er is ook een 110 pk sterke 1.6 CRDI-diesel.
Andere modellen van Kia

Upgrade in 2020
In 2020 krijgt de Kia Stonic een licht gewijzigd uiterlijk. Onder de motorkap verandert er meer. Zo kun je voortaan alleen nog kiezen uit zuinige mild hybride aandrijflijn. Er is een versie met 100 en een variant met 120 pk. Die sterkste versie verdwijnt in 2023 echter weer.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- kia.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op