
Kia e-Niro
De Kia e-Niro, ook wel bekend als Kia Niro EV, is een volledig elektrische middenklasse crossover. Het rijbereik van e-Niro loopt op tot 460 kilometer. De e-Niro is geschikt voor one pedal driving: het gas- pedaal heeft zowel een accelererende als remmende werking.
Bekijk 479 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Bruikbaar rijbereik van 460 kilometer
- Geschikt voor one pedal driving
- Plek voor vijf (volwassen) inzittenden
- Prettig rijdende en comfortabele reisauto
- Betrouwbaar model
- Korte oneffenheden goed voelbaar
- Geen caravantrekker
- Actieradius kan in de praktijk tegenvallen
- Eerste generatie mag geen aanhanger trekken
- Tweede generatie mag geen caravan trekken
De Kia e-Niro op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Dat Kia e-Niro is een comfortabel rijdende reisauto die met een volle batterij 460 kilometer kan afleggen. De e-Niro uit de eerste generatie is er ook met een kleiner accupakket en komt dan 290 kilometer ver. Groot pluspunt is dat je de mate van remregeneratie kunt aanpassen. Zo kun je rijden op slechts één pedaal: als je je voet van het ‘gas’ haalt, remt de e-Niro automatisch af.
- Verbruik: De Kia e-Niro kent een praktijkverbruik van ongeveer 14,4 kWh per 100 kilometer. Dat is zuinig voor een elektrische auto.
- Uitrusting en comfort: De e-Niro is als ‘Light’-basisversie als goed uitgerust. Aan boord tref je onder meer een 10,25-inch digitaal display aan, parkeersensoren en een adaptieve cruise control. De e-Niro heeft flink wat bagageruimte en biedt plek aan vijf volwassenen.
- Betrouwbaarheid: De Kia e-Niro is een betrouwbaar model volgens de Wegenwacht en Consumentenbond. Bovendien biedt Kia zeven jaar fabrieksgarantie aan.
- Kosten: De Kia e-Niro is duurder dan zijn Niro-broertjes die niet volledig elektrisch aangedreven zijn. Doordat de e-Niro zuinig met stroom is én om relatief weinig onderhoud vraagt, vallen de gebruikskosten erg mee.
De modern ogende Kia e-Niro koppelt fijne rijeigenschappen aan een hoge mate van veiligheid en betrouwbaarheid. De elektrische gezinsauto biedt voldoende rijbereik en is heerlijk ruim. Enige minpunt is dat de e-Niro niet met een caravan overweg kan.
Automotive expert

Kia e-Niro (2019 - 2022)
De Kia e-Niro is in zijn eerste generatie een ruime gezinsauto waarin zowel vijf personen als flink wat bagage passen. De e-Niro rijdt comfortabel, want de vering en demping filteren bijna alle oneffenheden feilloos weg. Alleen korte drempels merk je soms goed. Erg prettig is dat je de mate van remregeneratie kunt instellen via de schakelpaddles achter het stuurwiel. Zet je ze op standje ‘maximaal’, dan kun je met één pedaal zowel accelereren als remmen.
Er is keuze uit twee accupakketten. De e-Niro met 136 pk is voorzien van een 39 kWh-batterij en heeft een actieradius van 289 kilometer. In de praktijk houd je daar zo’n 220 kilometer van over. De topversie is voorzien van een 64 kWh-accupakket en biedt 204 pk aan vermogen. Het rijbereik loopt op tot 455 kilometer. De Kia e-Niro kostte nieuw tussen de €35.060 en €45.050.
Andere modellen van Kia

Kia e-Niro (2022 - heden)
De Kia e-Niro heet in zijn tweede generatie officieel de Kia Niro EV. De elektrisch crossover is niet meer leverbaar met het kleinste accupakket en vergroot de actieradius naar zo’n 460 kilometer.
Ten opzichte van zijn voorganger oogt de e-Niro met zijn boemerangvormige achterlichten moderner en ook is het model ruimer. Fijne opties is de autonome parkeerpiloot, waarmee de Niro EV zichzelf een parkeervak instuurt.
Andere uitkomst is de Vehicle-to-Load-technologie, waardoor je Niro EV onderweg als stopcontact kunt gebruiken. Dat is handig als je bijvoorbeeld je e-bike wil opladen. Nieuwprijzen van de Kia e-Niro beginnen bij €37.995 en lopen door tot €49.450.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- kia.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op