
Kia Venga
De Kia Venga is een compacte MPV met verrassend veel binnenruimte. Zoals dat bij een volbloed gezinsauto hoort is de achterbank makkelijk te verschuiven. Ook fijn aan de Venga, de hoge zit, prima rijeigenschappen en hoge mate van betrouwbaarheid.
Bekijk 216 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Compact van buiten, ruim van binnen
- Rijdt comfortabel
- Verschuifbare achterbank
- Hoge zit
- Flinke dode hoek
- Bandengeluid goed hoorbaar
- Vrije saaie auto
De Kia Venga op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Dat Kia Venga is een comfortabel rijdende MPV die soms wat overhelt. Door zijn compacte buitenmaten is het makkelijk straatje keren en inparkeren. In totaal kom je de Venga tegen met vier motoren die elk soepel zat zijn. De kleinste benzinemotor is een 90 pk sterke 1,4-liter benzinemotor. Daarboven staat een 1,6-liter die 126 pk levert. De 1,4 en 1,6-liter diesels leveren 75, 90 en 130 pk.
- Verbruik: De Kia Venga belooft een verbruik van 1 op 18 met de 90 pk sterke benzineversie. De instapdieselmotor haalt 1 op 22 volgens de fabriek. In de praktijk ligt het verbruik wat hoger, maar de Venga blijft vanwege zijn formaat en gewicht een redelijk zuinige MPV.
- Uitrusting en comfort: De Venga heeft tot 440 liter aan bagageruimte als je de verschuifbare achterbank in de achterste stand zet. Dat is veel voor een auto van dik 4 meter lang. De basisversie die EconomyLine heet, voorziet in elektrische ramen en een in hoogte en diepte verstelbaar stuur. Een uitvoeringsniveau hoger komt daar airco bij. De DynamicLine voorziet al in de meeste comfortzaken. De topversie is de complete ExecutiveLine.
- Betrouwbaarheid: De Kia Venga is volgens de Wegenwacht een zeer betrouwbaar model. Zo is er geen enkel vaker voorkomend mankement bekend.
- Kosten: De Kia Venga is een betaalbare compacte MPV. Op de occasionmarkt heb je voor een net bedrag al een mooie uitvoering te pakken. De Venga is behoorlijk zuinig en bovendien betrouwbaar, dus bij regulier onderhoud is de kans op onbezorgde kilometers groot zonder dat je daar veel geld aan kwijt bent.
De Kia Venga is een waar ruimtewonder. Compact van buiten, maar met voldoende plek voor een compleet gezin van binnen. De MPV kan overhellen in bochten, maar rijdt verder prima. Pluspunt is de verschuifbare achterbank.
Automotive expert

Kia Venga (2009 - 2019)
De Kia Venga is met een lengte van dik 4 meter een compact model dat zich prima thuisvoelt in de stad. Door zijn hoge dak en slimme ontwerp is de Venga toch een volbloed MPV met flink wat binnenruimte. Doordat de achterbank verschuifbaar is, kun je tot 440 liter bagageruimte creëren. En dat is veel. Zet je de achterbank in achterste stand dan hebben de achterpassagiers extra beenruimte.
De Kia Venga rijdt comfortabel en is niet bang voor bochten. Overhellen doet de MPV soms wel, maar dat komt door zijn hoge bouw. De Venga toont zich bovendien volwassen in het trekgewicht. Er mag een aanhanger tot maximaal 1.300 kg achter en dat is bijzonder voor een model in zijn klasse. Een compacte caravan mag dus aan de trekhaak.
In 2015 krijgt de Venga een facelift. Het model krijgt dan een grotere grille en er is dan een nieuw navigatiesysteem met achteruitrijcamera aan boord. De motoriseringen veranderen niet, al verdwijnen de diesels uit het aanbod.
De Venga is er met 1,4-liter en 1,6-liter benzinemotoren met 90 en 126 pk. Ook zijn er diesels met 75, 90 en 130 pk. Nieuwprijzen van de Kia Venga begonnen bij €16.195 en liepen door tot €27.085.
Andere modellen van Kia
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- ad.nl
- autoweek.nl
- kia.nl
- anwb.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op