












Ford B-Max 1.6 Ti-VCT 105PK AUTOMAAT Titanium
201369.259 km
In 2012 zette Ford de B-Max op de markt. Het idee was een kruising tussen de compactere en populaire Fiësta en de ruime S-Max. Om dit voor elkaar te krijgen heeft Ford als het ware het uiterlijk van de S-Max genomen, met hoge instap en schuifdeuren voor optimaal gemak. Qua onderdelen zie je dan vooral de Fiësta terug. Die auto is al sinds jaar en dag in productie, dus het nemen van die onderdelen maakt de Ford B-Max automatisch een betrouwbare en makkelijk te besturen auto. Vooral in 2013 en 2014 is de B-Max veel verkocht. Het uiterlijk is sindsdien trouwens ook niet meer gewijzigd, dus met een tweedehands Ford B-Max uit 2013 of 2014 loop je niets mis.
Zoals je van Ford eigenlijk wel kunt verwachten, is de B-Max erg gebruiksvriendelijk en comfortabel. Er zijn zes verschillende opties qua motor, inclusief benzine en diesel. Voor ieder wat wils dus. Sturen voelt lekker direct in deze auto en ondanks de hoogte van de B-Max ga je lekker door de bochten, zonder teveel gewicht te voelen. Ook de vering doet zijn werk prima en van drempels en kuilen in de weg zul je niet al teveel last hebben. Het enige minpuntje dat de B-Max heeft, is dat de motor best wel kabaal kan maken. Van windruis heb je tijdens het rijden weinig last, maar de motor bromt behoorlijk en op de snelweg kan dat na een tijdje vervelend worden.
Zoals eerder gezegd is deze auto van binnen eigenlijk net een Ford Fiësta. Het dashboard en de stoelen zijn allemaal wel aangepast, maar de knoppen en functies zijn vrijwel identiek. Voor mensen die eerder Ford hebben gereden is dat makkelijk, maar ook als je voor het eerst een Ford koopt, is het doorgaans eenvoudig om alle functies onder de knie te krijgen. Alles zit op de ‘logische’ plek en er zijn in deze auto weinig rare snufjes te vinden. Wel moet gezegd worden dat het dashboard wat druk kan ogen. Tijdens het rijden moet je daarom vaak even je ogen van de weg halen om op de juiste knop te drukken. Daarbij komt dat het ontwerp van deze auto nog steeds hetzelfde is als in 2013 en 2014. Het digitale display ziet er daarom een beetje verouderd uit.
Ondanks dat de B-Max op het eerste gezicht veel lijkt op zijn grotere broer, de S-Max, is deze auto wel echt een slag kleiner. Achterin is er geen derde rij stoelen en zelfs met 3 volwassenen achterin kan krap zijn. De kofferbak is wel ruim genoeg voor de bagage van een vakantie met het gezin en je kunt de diepte van de kofferbak ook aanpassen met een ‘tussenvloer’. Dat kleinere formaat is trouwens niet alleen maar slecht, want parkeren en door nauwe straatjes rijden is een stuk makkelijker dan in een grotere auto.