
Ford Grand C-Max 1.0 Titanium 125PK | PROEFRIT/AFSPRAAK OP LOCATIE MOGELIJK| Navigatie | Schuifdeuren | Parkeersensoren | PDC voor en achter |
201672.653 km
Al vier generaties lang bouwt Ford aan zijn MPV variant van de Ford Focus en met succes. In eerste instantie heet de auto de Ford Focus C-Max, sinds 2006 is de naam veranderd in de Ford C-Max. De auto werd standaard met 5 stoelen geleverd en sinds 2010 is besloten de auto als 5-zitter of 7-zitter te leveren, de Ford Grand C-Max. Tevens is er de Energy variant (plug-in hybride), maar deze is niet in de Grand versie leverbaar. De Grand C-Max is tot 2019 verkrijgbaar geweest.
Sinds de introductie van de Grand versie met zeven zitplaatsen in 2010 werd de auto geleverd in de volgende versies: Ambiente, Trend en de luxere Titanium. Mocht je een auto willen met alle toeters en bellen erop, dan is de Titanium de beste keuze. Kijkend naar het design van de auto, oogt die ook het meest robuust. Opvallend is de sterk stijgende zijlijn die uitkomt bij de hoge achterzijde. De auto biedt veel binnenruimte voor gezinnen met bijvoorbeeld drie kinderen. In de beginfase van de C-Max was het dashboard niet heel gebruiksvriendelijk en ergonomisch, maar dat werd in de loop der jaren sterk verbeterd. Met name het aantal knopjes op de middenconsole was niet heel overzichtelijk.
Sinds de introductie in 2015 loopt de Ford voorop qua technologie in de auto, echter lopen de motoren wat achter op de moderne technieken van concurrenten in de markt. De rijeigenschappen zijn zoals al lange tijd bij Ford erg goed te noemen. Fijn en gecontroleerd rijgedrag, dus ondanks het flinke gewicht is de auto fijn te berijden. De auto is verkrijgbaar met een schakelbak met zes versnellingen wat goed bij de auto past. Echt sportieve prestaties en rijgedrag hoef je niet te verwachten bij de auto.
Qua motorisatie van de modellen was de eerste serie Grand C-Max auto’s voorzien van de 1.6 benzinemotor, echter werd die in 2012 snel vervangen door de 1.0 en 1.6 ecoboost motoren. De dieselmotoren bestonden uit de 1.6 TDCI en de 2.0 TDCI, beide met keuze van 95 tot 163 pk. Vanaf 2015 en later bestond het motorengamma uit de 1.0 en 1.5 ecoboost benzineversies en de 1.5 en 2.0 TDCI motoren. Allemaal staan ze niet bekend om de zuinigheid. De 2.0 tdci motoren zijn overigens erg sterke motoren die flink wat kilometers aan kunnen.
Tweedehands is er volop aanbod op de off- en online markten. Daarvoor koop je een betrouwbare en sterke auto die het met name moet hebben van zijn binnenruimte en praktische kanten. De Ford motoren zijn niet heel zuinig in vergelijking tot de concurrentie, waardoor de onderhoudskosten per maand wat hoger zal liggen. Daarnaast is de hybride versie niet beschikbaar als Grand variant.