Ford Ranger

De Ford Ranger wordt in Amerika aangemerkt als een “compacte” pickup truck. Hier in Nederland vinden we hem met zijn 5,4 meter lengte echter meer dan groot genoeg. De Ranger is een echt werkpaard met de nodige terreincapaciteiten. Als je zwaar werk moet verrichten en veel mee moet nemen is de Ranger een prettige metgezel.

Bekijk 212 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntSolide werkpaard
  • PluspuntTrekauto bij uitstek
  • PluspuntExtra stoer als Wildtrak of Raptor
  • PluspuntOok sterk offroad
  • PluspuntKrachtige motoren
  • MinpuntVrij dorstig
  • MinpuntMet enkele cabine niet erg praktisch
  • MinpuntForse vaste lasten
  • MinpuntParkeren kan een uitdaging zijn
  • MinpuntBenzineversie is in Nederland onzinnig

De Ford Ranger op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Ranger is bedoeld als een ruige bedrijfswagen, maar dat betekent niet dat je om prestaties verlegen hoeft te zitten. Met de basismotoren kom je al goed mee, maar de echte klapper is de 292 pk sterke Ranger Raptor.
  • Verbruik: Echt zuinig zal een Ranger nooit worden. Daar is de truck ook niet voor bedoeld. Als je toch iets wil besparen kun je kiezen voor de 2.2 TDCi. Deze moet op papier een gemiddeld verbruik van 1 op 15 kunnen halen. Reken in de praktijk maar op zo’n 1 op 10.
  • Uitrusting en comfort: Voor een bedrijfswagen is de Ranger – zeker de recente generatie – zeer rijk uitgerust. De Ranger biedt meerdere actieve rij-assistenten, geavanceerd infotainment met onder andere spraakbesturing en draadloos opladen van je telefoon.
  • Betrouwbaarheid: De Ranger is stevig gebouwd om een hard leven aan te kunnen, maar er zijn toch een paar aandachtspunten. Zo kan de oliepomp van de 3.2 TDCi voortijdig falen, en is de 2.0 EcoBlue voorzien van een onderhoudsgevoelige ‘natte’ distributieriem. Bij die laatste is het tijdig en correct vervangen van de olie essentieel als je hoge reparatiekosten wil voorkomen. Als reactie hierop heeft Ford de periodes tussen oliewissels ingekort.
  • Kosten: Vanwege zijn hoge gewicht, forse verbruik en dieselmotoren valt de Ranger hoog uit als het gaat om vaste lasten. Privé is de pickup truck lastig te verantwoorden, maar op een bedrijfskenteken is de auto een stuk voordeliger.
De Ford Ranger is gebouwd om zwaar terrein aan te kunnen. Hij kan zich dus prima redden op de manege of de lokale bouwplaats. Of je hem nu bedrijfsmatig of als krachtig offroad-speeltje inzet, de Ranger kan het aan.
Dylan
Automotive expert
Ford Ranger (2012 - 2023)

Ford Ranger (2012 - 2023)

De Ranger werd al in 1983 gelanceerd, maar een Europese versie kwam pas in 1998. Dat model was echter gebaseerd op de Mazda BT-50. In 2011 kwam Ford met een eigen Ranger die wereldwijd aangeboden werd. De pickup truck werd ontworpen en gebouwd door Ford’s Australische afdeling, waardoor de Ranger in de meest onherbergzame gebieden zijn mannetje kan staan.

De Ranger was er met een enkele of dubbele cabine en werd exclusief met dieselmotoren aangeboden. Je had de keuze uit een 2,0-, 2,2- of 3,2-liter met 150 tot 213 pk. De Wildtrak en Raptor combineerden de sterkere motoren met stevige offroad ophanging en een stoerder uiterlijk.

Schakelen kon met een handgeschakelde zesbak of een zestraps automaat. Vanaf 2019 werd een automaat met maar liefst 10 versnellingen leverbaar. In 2015 en 2019 werden facelifts doorgevoerd. Nieuwprijzen voor deze generatie van de Ford Ranger liepen uiteen van €22.500 tot €102.069.

Ford Ranger (2022 - heden)

Ford Ranger (2022 - heden)

In 2022 werd de Ranger grondig herzien. In basis bleef de truck grotendeels hetzelfde, maar toch sprak Ford van een nieuwe generatie. De nieuweling is te herkennen aan zijn opgefriste neus met vierkante koplampen. Ook het interieur werd gemoderniseerd, waardoor de Ranger weer helemaal bij de tijd kwam op het gebied van infotainment. Zo kun je een ingebouwde Alexa-assistent gesproken opdrachten geven en kun je je telefoon draadloos opladen.

Ook op motorisch vlak veranderde er veel. De 2,0-liter diesel (met 170 of 210 pk) bleef behouden, maar kreeg gezelschap van een 3,0-liter benzinemotor met 292 pk voor de sportieve Raptor. Deze bijzonder dorstig optie werd echter maar weinig aangevinkt.

Een voor een breder publiek aantrekkelijke toevoeging was de Ranger PHEV. Deze plug-inhybride combineert een 2,3-liter benzinemotor met een elektromotor voor een gecombineerde 275 pk. De Ranger PHEV kan tot 45 kilometer volledig elektrisch rijden en mag alsnog 3.500 kilo trekken. Nieuwprijzen voor deze generatie van de Ford Ranger liepen uiteen van €31.310 tot €75.086.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • ford.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op