

Ford Focus
Gezinsvriend met een scherp randje
De Ford Focus was bijna 30 jaar lang de grote kaskraker van Ford’s Europese afdeling. Als concurrent van onder andere de Volkswagen Golf en Opel Astra veroverde het model de harten van allerlei kopers. Dat deed de Focus met een aantrekkelijk uiterlijk, praktisch gebruiksgemak en bovengemiddeld goed stuurgedrag. Daarmee hield de compacte Ford iedereen te vriend.
Pluspunten
Minpunten
Dit moet je weten over de Ford Focus
De Ford Focus op een rij
Prestaties en rijgedrag: De Focus staat bekend om zijn strakke stuurgedrag en sportieve inborst. Dat geldt voor vrijwel alle uitvoeringen, maar in het bijzonder voor de potente ST- en RS-versies.
Verbruik: Als je op zoek bent naar zuinigheid zit je bij de 1,0-liter EcoBoost-modellen en de dieselversies van de Focus goed. Oudere generaties zijn minder voordelig aan de pomp.
Uitrusting en comfort: Je treft de Focus met allerlei uitrustingsniveaus aan. Onder de klinkende namen Ghia en Vignale vind je de meest rijk aangeklede varianten.
Betrouwbaarheid: De Focus is in de regel een betrouwbare gezinsauto. De 1,0-liter EcoBoost-motor is echter relatief fragiel. Ook kan de eerste generatie kampen met roest aan de bodem.
Kosten: Prijzen voor de verschillende generaties van de Focus lopen flink uiteen. Zo haal je voor een paar honderd euro al een eerste generatie binnen, terwijl latere RS-versies vrij prijzig zijn. De onderhoudskosten vallen over het algemeen mee.
Vergelijkbare modellen Ford Focus






Ford Focus: 2018 - 2025
De vierde generatie van de Focus verscheen in 2018. Het model was een evolutie van zijn voorganger, maar had een stijvere en tot 88 kilo lichtere carrosserie. Die carrosserie was er in twee varianten: vijfdeurs hatchback en stationwagen. De vierdeurs sedan werd geschrapt.
Op motorisch gebied was er de keuze uit 1,0- tot 2,3-liter benzinemotoren of 1,5- tot 2,0-liter diesels. De exotische RS keerde niet terug, waardoor de 280 pk sterke ST het topmodel werd. Bij de facelift van 2022 werden mild-hybride aandrijflijnen toegevoegd. Nieuwprijzen liepen uiteen van €19.490 en €63.945. De vierde generatie van de Focus is ook de laatste: in 2025 wordt de productie stopgezet omdat Ford zich meer wil richten op SUV’s en crossovers.

Ford Focus 2010 - 2018
De zakelijke vormgeving van de tweede generatie maakte plaats voor een meer gedurfd design bij de derde versie van de Focus. Het model kenmerkt zich door de opvallend grote koplampen en ‘uitgelopen’ achterlichten. Opnieuw was er een vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan en een stationwagen, maar de driedeurs hatchback en coupe-cabriolet kwamen te vervallen.
Het motoraanbod werd grondig gewijzigd. Zo was er de keuze uit een 1,0- tot 2,3-liter benzinemotor of een 1,5- tot 2,0-liter diesel. De sportieve ST (250 pk) kreeg na de facelift van 2014 gezelschap van een nieuwe RS (350 pk) en een ST diesel (185 pk). Ook was er kortstondig een heuse Focus Electric met aanvankelijk 160 en later 224 kilometer rijbereik. Nieuw moest je tussen de €19.755 en €54.220.
Huidig aanbod


Ford Focus 1.5 EcoBoost ST Line Business Aut. | Adaptive Cruise | Head-Up | Camera | Navigatie

Ford Focus Wagon 1.0 126PK Vignale / Leder / Panoramadak / Navigatie / Cruis ad./ Pdc.V+A / Xenon / Technology-Winter -Design Pack /

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Active Business

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST Line Business | 150PK | AUTOMAAT | WINTERPACK | TREKHAAK | DAB | ADAPT. CRUISE |

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium Business CAMERA NAVI

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182pk Aut. /Navi/ B&O /Trekhaak afnb./ Camera/App-connect/ Park-assist

Ford Focus Wagon 1.0 126 PK ST Line Camera Climate Adapt.Cruise 17'LMV

Ford Focus 2004 - 2010
De tweede versie van de Ford Focus kreeg een strakker, meer volwassen uiterlijk mee. Het recept was nog steeds hetzelfde: een ruime, praktische gezinsauto met puik stuurgedrag. Dat gold in mindere mate voor de nieuwe Focus CC, een tweedeurs coupe-cabriolet met een stalen vouwdak.
De Focus was er met benzinemotoren van 1,4- tot 2,5-liter en 1,6- tot 2,0-liter turbodiesels. Topmodel was in eerste instantie de ST met 225 pk 2,5-liter turbo vijfcilinder. Na de facelift in 2009 verscheen de 305 pk sterke Focus RS. De tweede generatie van de Focus kostte nieuw tussen de €18.400 en €50.000.

Ford Focus 1998 - 2005
Ford verraste vriend en vijand met de allereerste Focus. Het model deed zijn ietwat saaie voorganger (de laatste Escort) meteen vergeten. De scherp gelijnde en sturende Focus was er als drie- en vijfdeurs hatchback, sedan en stationwagen.
Kopers hadden de keuze uit benzinemotoren van 1,4- tot 2,0-liter en een 1,8 liter turbodiesel. Vanaf de facelift in 2002 waren er ook sportieve varianten: de ST170 (170 pk) en RS (200 pk). Die laatste was er alleen als driedeurs hatchback. Nieuw kostte de eerste generatie van de Focus tussen de €15.653 en €42.000.
Voer jouw postcode hieronder in en kijk welke auto's er bij jou in de buurt te koop staan.

AutoTrack-expert Dylan over de Ford Focus
“De Ford Focus biedt al decennia een interessant alternatief voor andere gevestigde namen zoals de Volkswagen Golf en Opel Astra. Dat deed het model altijd met een brede selectie aan motoriseringen en uitvoeringen en bovengemiddeld goed stuurgedrag. De Focus is een ideale keuze als je van het beter bochtenwerk houdt, ongeacht je budget.”