

Volkswagen Golf
Een van de populairste Volkswagens
De Volkswagen Golf is al decennia de maatstaf in zijn klasse. Sinds de introductie in 1974 is het model een echte allemansvriend. Elke generatie van de Golf bood in zijn tijd een ideale combinatie tussen praktisch gebruiksgemak, efficiëntie en sportiviteit. Bovendien heeft de Golf altijd een volwassen uitstraling gehad, waardoor je er overal mee voor de dag kunt komen. Van gezinnen tot zakelijke en zeer sportieve rijders, iedereen kan een Golf rijden.
Pluspunten
Minpunten
Dit moet je weten over de Volkswagen Golf 7
De Volkswagen Golf op een rij
Prestaties en rijgedrag: De Golf begon als een nuchtere stadsauto, maar latere generaties zijn volwassener, luxer en sneller.
Verbruik: Als plug-inhybride of diesel is de Golf bijzonder efficiënt. Ook eerdere generaties profiteren van de voor die tijd vooruitstrevende TDI-motoren. Snelle modellen zoals de GTI en R(32) springen minder voorzichtig met hun brandstof om.
Uitrusting en comfort: De eerste drie generaties van de Golf zijn relatief spartaans, maar vanaf de Golf 4 was er meer ruimte voor luxe en accessoires. De nieuwere generaties zijn erg rijk uit te rusten.
Betrouwbaarheid: De Golf heeft bijgedragen aan de reputatie van Volkswagen voor ‘Duitse degelijkheid’. Enkele negatieve uitschieters zijn er echter wel.
Kosten: De veelzijdigheid van de Golf komt ook terug in zijn prijzen. Zo heb je voor een paar honderd euro al een Golf 4 met ervaring, of kun je tienduizenden neertellen voor een bijzondere sportversie.

Volkswagen Golf 8 2020 - heden
In 2020 zette Volkswagen de achtste generatie van de Golf op de markt. Het nieuwe model kenmerkte zich door een meer gestroomlijnde koets, een aangepast motorenaanbod en een nieuw infotainmentsysteem. De Golf 8 was in eerste instantie leverbaar met 1,0, 1,5 en 2,0 liter benzinemotoren en een 2,0 liter diesel. De elektrische e-Golf keerde niet terug, maar er was wel een GTE plug-inhybride. Je kunt de Golf 8 krijgen als vijfdeurs hatchback of ruime Variant stationwagen. Voor sportieve kopers zijn er de GTI en R met krachtige motoren en strak weggedrag.
De Volkswagen Golf 8 was nieuw te bestellen vanaf €26.760 (1.0 TSI) tot €80.995 (Golf R). Er is dus een zeer brede selectie aan uitvoeringen. Allemaal profiteren ze van de degelijke techniek en puike afwerking die we gewend zijn van Volkswagen. Er zijn echter ook aandachtspunten: het uitgebreide infotainmentsysteem met touchscreen-bediening kan namelijk storingsgevoelig zijn. Bovendien kan het even wennen zijn om bijna alle functies via de schermen te moeten bedienen. Echte knoppen zijn er namelijk bijna niet. Desondanks blijft de Golf 8 een solide keuze als je een echte alleskunner zoekt, zeker als ruime Variant.

Volkswagen Golf 7 2012 - 2020
Met de zevende generatie van de Golf maakte Volkswagen grote sprongen vooruit. Het model was traditiegetrouw groter en ruimer dan zijn voorganger, maar belangrijker was de introductie van twee nieuwe varianten. Voor het eerst was de Golf er namelijk als plug-inhybride (GTE) en volledig elektrische auto (e-Golf). Het motorenaanbod liep uiteen van een spaarzame 1,0 liter driecilinder tot een krachtige 2,0 liter turbo (Golf R). Ook waren er twee dieselmotoren beschikbaar (1.6 en 2.0 TDI). In 2017 werd een facelift doorgevoerd.
De Golf 7 is geleverd als drie of vijfdeurs hatchback, stationwagen en MPV (Golf Sportsvan). Nieuw kostte de auto tussen de €19.990 en €60.140. Zoals elke Golf weet de Golf 7 iedereen te vriend te houden. Zo kun je kiezen voor een spaarzame 1.0 TSI of zuinige TDI diesel, of een snelle GTI of R. Extra ruimte is er in de Variant stationwagen of de Sportsvan MPV. Een jong gebruikte Golf 7 is een voordelig alternatief voor een Golf 8, zonder dat je daarbij al te veel inboet aan tech en uitstraling. Ook met een oudere Golf 7 sla je de plank niet mis. Het model staat bekend als uiterst betrouwbaar.
Huidig aanbod


Volkswagen Golf 1.5 TSI Life Business Alcantara LED Virtual Cockpit Adaptive Cruise Sfeerverlichting

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI Highline R-LINE PANORAMADAK

Volkswagen Golf 2.0 TDI GTD / PANO / Virtual Cockpit / Camera / ACC /

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI Comfortline ADAP CRUISE DAB APPLE CARPLAY

Volkswagen Golf 1.5 TSI 130 PK NAVI Apple Carplay

Volkswagen Golf 1.0 TSI 116pk DSG Comfortline Business Alcantara Stoelverwarming DAB+ Navigatie

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI Highline, Acc, NAvi, Trekhaak

Volkswagen Golf 6 2008 - 2012
In 2011 werd de Golf 5 vervangen door de Golf 6. De Golf 6 was niet een compleet nieuw model, maar een evolutie van de Golf 5. Op basis van de Golf 6 kwam er wel een nieuwe carrosserievariant: de Cabriolet.
Nieuwprijzen van de Golf 6 liepen uiteen van €18.990 tot €60.990. Het model heeft net als zijn voorganger een goede reputatie wat betreft betrouwbaarheid, maar de kleinere motoren kunnen onderhoudsgevoelig zijn. Vooral de 1.4 TSI kent de nodige kuren.

Volkswagen Golf 5 2003 - 2008
De vijfde generatie van de Golf bouwde voort op de meer volwassen uitstraling van de Golf 4. Naast de gebruikelijke verbeteringen werd een nieuwe carrosserievariant geïntroduceerd: de Golf Sportsvan MPV.
De techniek werd in grote lijnen overgenomen van de Golf IV, met uitzondering van de nieuwe TSI en FSI-motoren. De Golf 5 was er met benzinemotoren tussen de 1,4 en 3,2 liter en diesels van 1,6 tot 2,0 liter. De nieuwprijzen van het model liepen uiteen van €18.995 tot €42.565.

Volkswagen Golf 4 1997 - 2003
De Golf 4 moest van Volkswagen een soort luxe auto voor de gewone man worden. De auto werd aanzienlijk groter, ruimer en comfortabeler dan voorheen. Ook was de afwerking en de kwaliteit op een veel hoger niveau. Daarnaast werd er op technisch vlak veel vernieuwd. De Golf 4 was er alleen als drie- en vijfdeurs hatchback en als stationwagen. Er was ook een Cabriolet, maar deze was gebaseerd op de Golf 3.
De auto was te krijgen met benzinemotoren van 1,4 tot 3,2 liter en dieselmotoren van 1,9 liter. Nieuw kostte een Golf 4 tussen de €17.795 en €44.945, maar tegenwoordig is het model – zeker als diesel – bijzonder betaalbaar. De Golf 4 is daardoor de ideale keuze voor kopers die op een beperkt budget een heel competente en volwassen auto in huis willen halen. Probeer daarbij wel de kleinere motoren (1,4 en 1,6) te vermijden. Deze komen vermogen en betrouwbaarheid tekort.
Voer jouw postcode hieronder in en kijk welke auto's er bij jou in de buurt te koop staan.


Volkswagen Golf Variant
Het zal je niet verbazen dat de Volkswagen Golf Variant een variant is op de klassieke Golf. Deze Golf Variant is eigenlijk alles wat de Golf is, alleen is dit een stationwagen en dus nog veel ruimer. De Variant heeft een enorme kofferbak, zonder dat dit afdoet aan de sportieve look. Rij je het liefst een Golf, maar heb je nu ook wat gezinsleden te vervoeren? Dan is de Golf Variant misschien ook een goede optie.

Volkswagen Golf Plus en Sportsvan
Een ander populair model is de Volkswagen Golf Plus. Deze Golf Plus werd van 2004 tot 2014 op de markt gebracht als kleine MPV. Door zo goed als identieke techniek als de Golf rijdt deze Plus heerlijk. Van binnen voelt ie een stuk ruimer dan de normale Golf, terwijl je wel gevoel hebt in dezelfde auto te rijden. In 2014 werd de Plus vervangen door de Sportsvan, een soortgelijke auto met een sportievere naam.

Volkswagen Golf Cabriolet
Vanaf 1979 bood Volkswagen ook een open versie van de Golf aan: de Golf Cabriolet. Het model bood voor een relatief goedkope aaanschafprijs en lage vaste lasten een open rijervaring. Niet elke generatie van de Golf kreeg een Cabriolet-versie. Alleen de Golf 1, Golf 3 en Golf 6 werden van een open dak voorzien. Tussendoor waren er wel ingrijpende facelifts en bood Volkswagen de Eos aan, een cabriolet met stalen vouwdak op basis van de Golf 5.
AutoTrack-expert Dylan over de Volkswagen Golf
Over de Volkswagen Golf kun je vrij kort zijn: in al zijn generaties is het gewoon een goede auto. Het is immers niet voor niets dat de Golf nog altijd gezien wordt als de absolute maatstaf in zijn klasse. Hij kan namelijk (bijna) alles. Of je nu iets zoekt dat zuinig is of snel, praktisch maar ook sportief, met de Golf kun je eigenlijk de plank niet misslaan.