Volkswagen Kever

De Volkswagen Kever is één van de meest iconische, meest herkenbare auto’s ooit gemaakt. Het model is gedurende de 20ste eeuw bijna 22 miljoen keer gebouwd en behoorde in die periode tot de best verkochte auto’s aller tijden. Inmiddels is deze Volkswagen een verzamelobject geworden.

Bekijk 29 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Volkswagen Kever is een iconische auto en nog altijd geliefd door een bijzonder groot publiek.
  • PluspuntOnderhoud aan de Kever is niet al te ingewikkeld. Veel onderdelen zijn nog altijd makkelijk te verkrijgen en de techniek is relatief eenvoudig.
  • PluspuntDe grote schare liefhebbers betekent dat er tal van clubs en evenementen te vinden zijn, die je kunnen helpen met het onderhouden of zelfs restaureren van een Kever.
  • MinpuntDe Volkswagen Kever is luid en vrij traag. In zijn tijd was dit niet heel bijzonder, maar anno nu voelt het allemaal zeer gedateerd aan.
  • MinpuntDe veiligheidsvoorzieningen zijn minimaal. De Kever heeft geen kreukelzones en basissystemen als airbags zijn compleet afwezig.
  • MinpuntRoest is een groot probleem bij Kevers. Dit kan een behoorlijk stempel drukken op oudere modellen, die langdurige restauratie vereisen.

De Volkswagen Kever op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Volkswagen Kever is een auto uit een andere tijd. Hij is traag en voelt gedateerd aan in het bochtenwerk. Daar komt bij dat de motor een behoorlijk lawaai maakt en dat je van grote afstand hoorbaar bent.
  • Verbruik: De motoren in de Volkswagen Kever verbruiken niet overdreven veel brandstof. Voor hun tijd zijn ze efficiënt genoeg, al zijn ze evenmin opvallend zuinig
  • Uitrusting en comfort: Termen als ‘comfort’ en ‘luxe’ zijn de Volkswagen Kever vreemd. Dit is een auto die op dit front vrijwel niets te bieden heeft en waarin het rijden een echte ervaring is. Het lawaai en de relatief stugge vering hoort bij de Kever en wordt door liefhebbers graag omarmd.
  • Betrouwbaarheid: Hoewel de Volkswagen Kever in de basis robuust in elkaar zit, vragen de meeste modellen behoorlijk wat onderhoud om in goede staat te blijven. Roest is iets wat je altijd in de gaten moet houden en wie een beetje kan sleutelen is zeker in het voordeel.
  • Kosten: Wat je betaalt voor een Volkswagen Kever is volledig afhankelijk van de staat van je auto. Wil je hem helemaal oplappen, dan kan je het zo duur maken als je zelf wilt. De onderdelen zijn goed te vinden en vrij goedkoop, maar bij een volledig verroest model zal je de portemonnee moeten trekken.
De Volkswagen Kever is een echte liefhebbersauto. Een icoon, die nog altijd goed te vinden is als occasion. Het is een auto die veel aandacht vraagt, maar voor liefhebbers is dit juist de aantrekkingskracht.
Ivo
Automotive expert
Volkswagen Kever (1946-1978)

Volkswagen Kever (1946-1978)

Hoewel de oorsprong van de Volkswagen Kever bepaald geen fraai verhaal is, groeide dit model uit tot één van de meest succesvolle automodellen die de wereld ooit zag. Met de motor in het achteronder en zijn karakteristieke geluid, gecombineerd met het unieke ontwerp, was de Kever een auto die bij een enorm publiek aansloeg. Ook de toegankelijke aanschafprijs en de eenvoudige bouw betekende dat deze auto voor veel meer mensen interessant was. Autorijden – een luxe in een groot deel van de vorige eeuw – werd bereikbaar.

De Volkswagen Kever is een auto uit een andere tijd. Hij is rudimentair, absoluut niet veilig, traag en luid. Maar voor liefhebbers is dat precies de reden waarom ze nog altijd massaal voor deze Käfer vallen. Er zijn talloze verenigingen en bijeenkomsten die de Kever vieren en waar sleutelaars kennis en onderdelen kunnen uitwisselen. Het eigenaarschap van een Volkswagen Kever is anders dan bij een moderne auto.

De Kever moet regelmatig goed onderhouden worden om hem in acceptabele staat te houden en is misschien niet de beste keuze voor dagelijks gebruik. Maar als alles werkt, kent de Kever geen gelijke. De Kever was er met benzinemotoren van 1,2- tot 1,6-liter. Het kan voorkomen dat je een Kever treft met een bouwjaar na 1978. In dat geval gaat het om een exemplaar dat geproduceerd is in Mexico. Daar hield het wagentje het namelijk vol tot 2003.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis

Automotive expert

Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • www.autoweek.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op