




































Volkswagen E-Golf 5drs | LEDER | VIRTUAL COCKPIT *INCL BTW* -A.S. ZONDAG OPEN!-
201968.354 km
De Volkswagen e-Golf is de elektrische variant van de bekende Volkswagen Golf. Deze auto is sinds 2015 op de markt en heeft alle eigenschappen van de normale Golf overgenomen, behalve dus de brandstofmotoren. Dit maakt de e-Golf tot een uiterst degelijke, betrouwbare hatchback, die het goed doet op de markt voor elektrische auto’s. De Volkswagen e-Golf voelt eigenlijk niet anders dan een gewone Golf en onderscheidt zich dus echt alleen door de aandrijving. Met het succes van de Golf in het achterhoofd, is dat dan ook niet zo’n gekke keuze van Volkswagen.
De Volkswagen Golf is, naast de Volkswagen Kever, het meest populaire model dat de Duitse fabrikant ooit voortbracht. In 1974 werd hij gepresenteerd als de opvolger van die Kever en sindsdien is hij onder dezelfde naam alweer toe aan de achtste generatie. En altijd bleef het basisconcept hetzelfde: een hatchback, die als drie- of vijfdeurs geleverd kon worden, die uitblinkt in betrouwbaarheid, betaalbaarheid en degelijkheid. De achtste generatie Golf is dus sinds 2015 aangevuld met de VW e-Golf, de volledig elektrische variant. Deze e-Golf is net zo bruikbaar, degelijk en betaalbaar als zijn door benzine of diesel aangedreven verwanten en paste dus moeiteloos in de lijn die Volkswagen op dat moment had. Aangezien elektrische auto’s meer en meer gemaakt worden, is Volkswagen hier op een prima moment mee begonnen en bouwt het merk deze auto aan zoals ze alle auto’s bouwen: oerdegelijk. De e-Golf stuurt dan ook als een Golf, voelt als een Golf en ziet eruit als een Golf.
De eerste versie van de e-Golf had een accupakket dat zorgde voor een actieradius van tussen de 130 en 190 kilometer. In de winter, wanneer het accupakket door de kou meer energie nodig heeft om op gang te komen en te blijven, daalde die actieradius tot ergens tussen de 80 en de 120 kilometer. In 2017 kwam er een verbeterde versie van de e-Golf; de styling werd ietsje aangepast, maar vooral ook het accupakket kreeg een upgrade. Vanaf toen kon de Volkswagen e-Golf tussen de 140 en 200 kilometer rijden op een accupakket. Nog altijd niet de afstanden die bijvoorbeeld de BMW iX3 kan halen, maar wel genoeg om de gemiddelde forens zonder problemen van en naar het werk te laten rijden. De Volkswagen e-Golf heeft concurrentie van onder andere de BMW i3 en de Nissan Leaf, beide auto’s hebben een vergelijkbare actieradius.
Is er dan helemaal niets aan te merken op de e-Golf? Wel, de prijs van deze elektrische Golf is wel aanmerkelijk hoger dan die van een gewone Golf. Waar een Golf op benzine nieuw al te krijgen is voor zo’n 25.000 euro, kan er bij de e-Golf rustig 10.000 euro bij op. Dat heeft natuurlijk te maken met de slimme techniek die de auto aandrijft, maar het is wel een serieus bedrag. Niet dat het heel duur is voor een elektrische auto van dit formaat; de Nissan Leaf kost ongeveer hetzelfde. Wie echter op de markt voor gebruikte auto’s kijkt, ziet ook genoeg aanbod dat een stuk beter te betalen is. De prijzen veranderen met de jaren en hier kan je al voor minder dan 15.000 euro een keurige e-Golf kopen die weliswaar niet nieuw is, maar nog altijd dezelfde fijne kenmerken heeft van dit succesmodel van VW.