SEAT Mii Electric

De Seat Mii Electric is de eerste volledig elektrische auto van het Spaanse merk. De kleine hatchback is gebaseerd op de reguliere benzineversie, waardoor alles vertrouwd aanvoelt. Toch heb je te maken met een fluisterstille en schone auto. De Mii Electric leent zich perfect voor korte ritjes, bijvoorbeeld in drukke binnensteden.

Bekijk 26 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntZeer stil
  • PluspuntMag alle milieuzones in
  • PluspuntCompacte buitenmaten
  • PluspuntBetaalbaar
  • MinpuntTerugroepactie vanwege lekkende accubak
  • MinpuntActieradius is beperkt
  • MinpuntKan niet erg snel laden
  • MinpuntTopsnelheid begrensd op 130 kilometer per uur

De Seat Mii Electric op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Mii Electric is de schoonste van de Mii-familie, en ook meteen de snelste. De elektrische aandrijflijn maakt verrassend snel optrekken mogelijk, handig in druk stadsverkeer. Door de laag geplaatste accu is de auto ook nog eens goed in balans.
  • Verbruik: De actieradius is het grote zwakke punt van de Mii Electric. Volgens de fabriek moet je 260 kilometer af kunnen leggen. Als je te vaak op hoge snelheden rijdt, dalen de cijfers echter bijzonder snel. De snelweg kun je daarom beter vermijden.
  • Uitrusting en comfort: Naar een boel luxe en geavanceerde snufjes zoek in de Mii Electric tevergeefs. In tegenstelling tot andere EV’s is de auto vrij sober uitgerust. Seat vertrouwt namelijk op de smartphone van de eigenaar. Een ingebouwde telefoonhouder met lader en een speciale Seat Mii Electric-app geven de bestuurder dezelfde functionaliteit die anders in een groot infotainmentscherm verwerkt zou moeten worden.
  • Betrouwbaarheid: Als volledig elektrische auto heeft de Seat Mii Electric minder bewegende – en dus slijtende – onderdelen. Het zware accupakket belast het onderstel en de banden echter wel meer dan bij de benzineversie. Daarnaast zijn er een terugroepacties geweest vanwege defecte accucellen en een lekkende accubak.
  • Kosten: De Seat Mii Electric is slechts 4 jaar geleverd, waardoor het een relatief zeldzame auto geworden is. Desondanks zijn de prijzen niet bijzonder hoog. Je hebt al een jong gebruikte Mii Electric voor zo’n € 11.000. De vaste lasten zijn vanwege de elektrische aandrijflijn prettig laag.
De Seat Mii is een ideale keuze als je midden in een drukke stad woont. De pittige acceleratie bij lage snelheden en de mogelijkheid om alle milieuzones in te rijden maken de Mii onverslaanbaar.
Dylan
Automotive expert
Seat Mii Electric (2019 - 2022)

Seat Mii Electric (2019 - 2022)

Drie jaar na het debuut van de Volkswagen e-Up kwam Seat met een eigen versie. De volledig elektrische Seat Mii kreeg de creatieve toevoeging ‘Electric’ mee. Naast de Mii werd ook een derde broertje gepresenteerd: de Skoda Citigo E iV.

Vanwege de latere introductie profiteerde de Mii Electric van een verbeterd accupakket. In plaats van de 133 kilometer waar de vroege e-Up het mee moest doen, kon de Seat bijna het dubbele bereiken: 260 kilometer.

Voor de aandrijving zorgde een elektromotor met 83 pk. De aandrijflijn maakte hard optrekken bij lage snelheden mogelijk, maar was begrensd op 130 kilometer per uur. De sprint van 0 naar 100 was met 12,3 seconden dan ook niet erg indrukwekkend.

Na vier jaar werd de Mii Electric in 2022 geschrapt. De benzineversie was al in 2020 met pensioen gestuurd. Nieuwprijzen voor de Seat Mii Electric liepen uiteen van € 22.415 tot € 23.915.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • seat.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op