
SEAT Ibiza
De kleine sportieveling
De modelnaam ‘Ibiza’ reikt terug naar 1984. Dat Seat de naam nog altijd gebruikt, zegt veel over het succes van deze compacte middenklasser. Natuurlijk is de Seat Ibiza van toen niet meer te vergelijken met de huidige modellen van de Ibiza. Waar moet je op letten bij de aanschaf van een Seat Ibiza?
Pluspunten
Minpunten
De Seat Ibiza op een rij
Prestaties en rijgedrag: Als sportief alternatief voor de Volkswagen Polo is de Ibiza leverbaar geweest in meer snelle uitvoeringen. Bovendien is het onderstel iets strakker afgesteld. Echt snel zijn de FR en Cupra-modellen.
Verbruik: Als diesel of met een kleine TSI-motor is de Ibiza bijzonder zuinig. Een gemiddeld verbruik van 1 op 20 of hoger is geen uitzondering. Snellere en oudere modellen zijn uiteraard minder zuinig.
Uitrusting en comfort: De Ibiza valt tussen broertjes Volkswagen Polo en Skoda Fabia in. Hierdoor is het model vaak minder rijk aangekleed dan de VW, maar luxer dan de Skoda. Boven alles is de Seat bedoeld als het sportievere alternatief. Dat gaat soms ten koste van het comfort, zeker bij de snelle Cupra.
Betrouwbaarheid: De Seat Ibiza is over het algemeen een betrouwbare auto. Bij de vierde generatie zijn de TSI-motoren echter een aandachtspunt. Bij vroege generaties kan roest voorkomen.
Kosten: De Ibiza draait al even mee, waardoor occasions van eerdere generaties al voor een paar honderd euro aangeschaft kunnen worden. Ook de recentere modellen zijn relatief voordelig, tenzij je voor een gewilde Cupra-variant gaat. Door het lichte gewicht en doorgaans gunstige verbruik zijn de vaste lasten bovendien te overzien.
Vergelijkbare modellen Seat Ibiza






Seat Ibiza (2017 - heden)
De vijfde generatie van de Seat Ibiza kreeg een minder speels, meer volwassen uiterlijk mee. Daarnaast werden de driedeurs hatchback en de stationwagen-variant geschrapt. Grotere binnen- en buitenmaten moesten dat gemis compenseren.
Het FR-label was niet langer voorbehouden aan een snelle versie, maar werd een optiepakket voor alle motoriseringen. In 2021 werd het model opgefrist en alle dieselmotoren geschrapt. De Ibiza is geleverd met benzinemotoren van 1,0- tot 1,5-liter of een 1,6-liter dieselmotor. Nieuwprijzen liepen uiteen van €15.425 tot €32.565.

Seat Ibiza (2008 - 2017)
Het ontwerp van de vierde generatie Ibiza was zo succesvol dat de auto het bijna tien jaar kon houden, met facelifts in 2012 en 2015. Nieuw was de Ibiza ST, een sportieve, compacte stationwagen.
Een nieuwe generatie TSI-motoren maakte het model zuiniger, maar ook iets fragieler. De snelle Cupra werd alleen tussen 2009 en 2012 geleverd, waardoor de FR het topmodel werd. Later werd de FR niets meer dan uiterlijke verfraaiing. De Ibiza was er met benzinemotoren van 1,0- tot 1,4-liter en dieselmotoren van 1,2- tot 2,0-liter. Nieuwprijzen liepen uiteen van €9.995 tot €27.140.
Huidig aanbod


SEAT Ibiza 1.5 TSI EVO FR Business Intense | Airco (automatisch) | Cruise control adaptief | Lichtmetalen velgen 17"

SEAT Ibiza 1.0 EcoTSI FR Connect NL AUTO

SEAT Ibiza 1.0 TSI 115pk DSG-7 FR Business Intense | NL auto | Digital dashboard | Apple Carplay | PDC voor en achter | Cruise control

SEAT Ibiza 1.0 TSI FR (Pano,Camera,Virtual,Beats,Navi,Clima)

SEAT Ibiza 1.0 TSI FR Business Intense Carplay-Pano-Led

SEAT Ibiza 1.0 EcoTSI Style Connect 5-drs [ Navi Airco Cruise ]

SEAT Ibiza 1.0 TSI Style Business Intense

Seat Ibiza (2002 - 2009)
Seat’s eigen identiteit werd verder vormgegeven met de derde generatie van de Ibiza. Het model had voor het eerst een echt eigen gezicht met vloeiende, sportieve lijnen. Onderhuids bleef de auto verwant aan de Volkswagen Polo. De Ibiza was er alleen als hatchback, maar onder de naam Cordoba was er ook een vierdeurs sedan.
De derde generatie van de Ibiza was er met benzinemotoren van 1,2- tot 1,8-liter en dieselmotoren van 1,4- tot 1,9-liter. Topmodel Cupra kreeg gezelschap van een minder extreme FR-versie. Nieuwprijzen liepen uiteen van €12.990 tot €29.395.

Seat Ibiza (1993 - 2002)
De tweede generatie van de Seat Ibiza is de eerste die ontwikkeld werd onder de vleugels van Volkswagen. Het model werd een sportievere variant van de Polo. De auto was er als drie- of vijfdeurs hatchback. Een coupé en stationwagen-versie werden verkocht onder de naam Cordoba.
In 1999 werd een ingrijpende facelift uitgevoerd om de Ibiza een echt eigen gezicht te geven. Daarnaast werd de snelle Cupra geïntroduceerd. De Ibiza was er met benzinemotoren van 1.0- tot 2,0-liter en 1,9-liter dieselmotoren. Nieuwprijzen liepen uiteen van €9.981 tot €27.225.
Voer jouw postcode hieronder in en kijk welke auto's er bij jou in de buurt te koop staan.


Seat Ibiza (1984 - 1993)
De originele Seat Ibiza is eigenlijk zo goed als vergeten. Het was het laatste model van Seat voordat Volkswagen de touwtjes in handen nam. De compacte hatchback werd ontwikkeld met hulp van Porsche, maar was losjes gebaseerd op de Fiat 127.
Ondanks die verouderde roots werd de Ibiza een enorm succes met meer dan 1,3 miljoen verkochte exemplaren. Tegenwoordig is het model echter vrij zeldzaam. De eerste generatie van de Ibiza was er met benzinemotoren van 0,9- tot 1,7-liter of een 1,7-liter dieselmotor. Nieuwprijzen liepen uiteen van €7.167 tot €14.428.
AutoTrack-expert Dylan over de Seat Ibiza
“De Seat Ibiza is al jaren het sportieve alternatief op de degelijke Volkswagen Polo. Eerdere en latere generaties missen echter een stukje eigen identiteit. Het model bereikte een piek met de derde en vierde generatie, die aantrekkelijk design wisten te combineren met relatief lage prijzen en puike prestaties.”