
SEAT Ibiza
De Ibiza heeft Seat op de kaart gezet als sportief merk binnen de Volkswagen Groep. Het model begon als onafhankelijk ontwerp maar later werd een afgeleide van de Polo. Vanaf de derde generatie vond de auto een eigen identiteit met een vlot design en sportieve aspiraties. Door het afsplitsen van performance label Cupra heeft de nieuwste Ibiza iets minder cachet, maar de kwaliteit is nog altijd hoog.
Bekijk 1.261 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Strak en modern uiterlijk
- Redelijk zuinig
- Goede wegligging, stuurt licht
- Meer sportieve varianten dan broertjes van Skoda en Volkswagen
- Interieur vrij saai met veel hard plastic
- Kleinste motoren maken veel toeren
- Basisuitvoering voldoet niet aan alle eisen
- Latere modellen niet verkrijgbaar in snelle uitvoeringen
- Stationwagen slechts in één generatie geleverd
De Seat Ibiza op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Als sportief alternatief voor de Volkswagen Polo is de Ibiza leverbaar geweest in meer snelle uitvoeringen. Bovendien is het onderstel iets strakker afgesteld. Echt snel zijn de FR en Cupra-modellen.
- Verbruik: Als diesel of met een kleine TSI-motor is de Ibiza bijzonder zuinig. Een gemiddeld verbruik van 1 op 20 of hoger is geen uitzondering. Snellere en oudere modellen zijn uiteraard minder zuinig.
- Uitrusting en comfort: De Ibiza valt tussen broertjes Volkswagen Polo en Skoda Fabia in. Hierdoor is het model vaak minder rijk aangekleed dan de VW, maar luxer dan de Skoda. Boven alles is de Seat bedoeld als het sportievere alternatief. Dat gaat soms ten koste van het comfort, zeker bij de snelle Cupra.
- Betrouwbaarheid: De Seat Ibiza is over het algemeen een betrouwbare auto. Bij de vierde generatie zijn de TSI-motoren echter een aandachtspunt. Bij vroege generaties kan roest voorkomen.
- Kosten: De Ibiza draait al even mee, waardoor occasions van eerdere generaties al voor een paar honderd euro aangeschaft kunnen worden. Ook de recentere modellen zijn relatief voordelig, tenzij je voor een gewilde Cupra-variant gaat. Door het lichte gewicht en doorgaans gunstige verbruik zijn de vaste lasten bovendien te overzien.
De Seat Ibiza is al jaren het sportieve alternatief op de degelijke Volkswagen Polo. Het model bereikte een piek met de derde en vierde generatie, die aantrekkelijk design wisten te combineren met relatief lage prijzen en puike prestaties.
Automotive expert

Seat Ibiza (2008 - 2017)
Het ontwerp van de vierde generatie Ibiza was zo succesvol dat de auto het bijna tien jaar kon houden, met facelifts in 2012 en 2015. Nieuw was de Ibiza ST, een sportieve, compacte stationwagen.
Een nieuwe generatie TSI-motoren maakte het model zuiniger, maar ook iets fragieler. De snelle Cupra werd alleen tussen 2009 en 2012 geleverd, waardoor de FR het topmodel werd. Later werd de FR niets meer dan uiterlijke verfraaiing. De Ibiza was er met benzinemotoren van 1,0- tot 1,4-liter en dieselmotoren van 1,2- tot 2,0-liter. Nieuwprijzen liepen uiteen van €9.995 tot €27.140.
Andere modellen van SEAT

Seat Ibiza (2017 - heden)
De vijfde generatie van de Seat Ibiza kreeg een minder speels, meer volwassen uiterlijk mee. Daarnaast werden de driedeurs hatchback en de stationwagen-variant geschrapt. Grotere binnen- en buitenmaten moesten dat gemis compenseren.
Het FR-label was niet langer voorbehouden aan een snelle versie, maar werd een optiepakket voor alle motoriseringen. In 2021 werd het model opgefrist en alle dieselmotoren geschrapt. De Ibiza is geleverd met benzinemotoren van 1,0- tot 1,5-liter of een 1,6-liter dieselmotor. Nieuwprijzen liepen uiteen van €15.425 tot €32.565.
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- seat.nl
- autoblog.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





















