

















Peugeot 208 1.0 VTi LIKE / Let op lees tekst. verbruikt olie
2014132.454 km
De Peugeot 208 is een compacte stadsauto (van het zogenoemde B-segment) met de nadruk op betaalbaar design en comfort. Sinds 2019 is er een compleet nieuwe tweede generatie op de markt. Lees hier wat je weten moet van dit succesvolle model uit Frankrijk.
Met de Peugeot 208 krijg je voor een relatief lage prijs een auto met een strak design. Er is veel aandacht besteed aan zowel het exterieur als het interieur van het ontwerp (voorzien van mooie materialen en een opvallend klein stuurwiel) en de bouwkwaliteit is van hoog niveau. Dit model is verkrijgbaar mét deuren voor de achterpassagiers (vijfdeurs) of juist zonder (drieurs).
De nieuwere, tweede generatie van de 208 is vanaf 2019 en 2020 geleverd. Deze oogt een stuk agressiever dan z’n voorganger, is rijker uitgerust met luxe extra’s en kent een hoge mate van comfort - waardoor je in de auto weinig merkt van oneffenheden in de weg.
De eerste generatie ziet er weliswaar anders uit, maar moet het ook vooral van design hebben. Deze auto kwam in 2012 op de markt en werd zo ook in 2013 en 2014 geleverd. In 2015 was er een update die vooral betrekking had op de beschikbare motoren voor dat jaar, evenals 2016, 2017 en 2018. Let wel op dat deze generatie van de 208 wat minder comfortabel is, onder meer door geluiden die je hoort tijdens het rijden. Desondanks zijn er veel exemplaren verkocht in Nederland, waardoor het aanbod occasions erg ruim is.
Liever leasen? Lees alles over Peugeot 208 private lease op AutoWeek.nl
Als je een Peugeot 208 wilt kopen, is het goed om van de verschillende (technische) specificaties afhankelijk van de uitvoering te weten. Voor de meeste exemplaren geldt dat ze voorzien zijn van een benzinemotor. In de tweede generatie is dit een 1.2 met 75, 100 of 130 pk, al is er ook een 1.5-dieselmotor die 100 pk levert. Elektrisch rijden kan met de Peugeot e-208, die over 136 pk beschikt en waarmee je volgens de opgave 340 kilometer ver kan rijden op een volle acculading. Standaard is de 208 goed uitgerust met onder meer diverse rijhulpsystemen en airco.
De eerste generatie van de 208 is te vinden met diverse benzinemotoren: de 1.0 met 68 pk en de 1.2 met 82 pk zijn het langst geleverd, in de eerste jaren waren er ook een 1.4 (95 pk), 1.6 (120 pk) en een 1.6 THP met 155 pk - die echter wel problemen kan hebben met de distributieketting of als er veel korte afstanden mee gereden zijn. Dieselmotoren zijn er met vermogens tussen de 68 en 120 pk. Voor sportief ingestelde bestuurders is er de 208 GTI, al is de speciale 208 GTI by Peugeot Sport nog beter ontwikkeld en afgesteld voor plezier achter het stuur. Let er ook op dat de eerste generatie 208 standaard niet zo rijk uitgerust is en zaken als airco en een infotainmentsysteem als opties zijn verkocht.
Wie wat meer ruimte en een hogere zit wil, kan kijken naar de technisch verwante maar praktischer ingedeelde Peugeot 2008. Goede alternatieven voor de 208 zijn de completere Volkswagen Polo en Ford Fiesta.