Peugeot 208

De Peugeot 208 is een compacte stadsauto met de nadruk op betaalbaar design, comfort en sportiviteit. Sinds 2012 zijn er twee generaties verschenen van het model. De 208 is een concurrent van modellen als de Volkswagen Polo en Opel Corsa.

Bekijk 2.330 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntStrak design, mooie materialen
  • PluspuntDe motoren zijn zuinig en over het algemeen krachtig genoeg
  • PluspuntComfortabel, vooral de tweede modelgeneratie
  • PluspuntDe tweede modelgeneratie is standaard erg goed uitgerust
  • PluspuntEerste generatie leverbaar als sportieve GTI
  • MinpuntTechnisch staat dit model niet bekend als het meest betrouwbaar
  • MinpuntHet infotainmentsysteem is niet heel erg gebruiksvriendelijk
  • MinpuntAchterbank is bepaald niet ruim
  • MinpuntVergelijkbare modellen van andere merken bieden meer sportief rijplezier
  • MinpuntTweede generatie niet leverbaar als GTI

De Peugeot 208 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De 208 biedt typisch Frans comfort, maar met een sportiever randje dan bijvoorbeeld Citroën. Met name de GTi-variant van de eerste generatie ligt bijzonder strak op de weg.
  • Verbruik: Of je nu voor een benzine-, diesel- of mild-hybride aandrijflijn gaat, de Peugeot 208 is altijd efficiënt. De verbruikscijfers zitten meer dan eens boven de 1 op 20. De krachtige GTi is daarop een belangrijke uitzondering.
  • Uitrusting en comfort: Als Peugeot heeft de 208 een reputatie hoog te houden als het gaat om comfort, en dat gaat beide generaties goed af. Bovendien zijn beide versies bijzonder compleet uit te rusten.
  • Betrouwbaarheid: De 208 is over het algemeen een betrouwbare auto. Wel zijn er enkele euvels bekend met de 1.2 PureTech-motor.
  • Kosten: De 208 is – zeker als tweedehands auto – een voordelige auto in de aanschaf. Bovendien helpen het relatief lage gewicht en het gunstige verbruik bij het drukken van de vaste lasten.
De 208 is een leuk alternatief voor de gevestigde namen. De auto combineert typisch Frans comfort met uitgesproken design en een sportief randje, zeker als GTi. Met de 208 kun je bovendien altijd goed voor de dag komen.
Dylan
Automotive expert
Peugeot 208 (2012 - 2019)

Peugeot 208 (2012 - 2019)

De 208 volgde in 2012 (heel logisch) de 207 op. Het model was iets groter en volwassener dan zijn voorganger, zeker wat betreft het design. Daarnaast werden het onderstel en het motorenaanbod verder verfijnd. In 2015 werd een facelift doorgevoerd.

De 208 was er met benzinemotoren van 1,0 tot 1,6-liter en dieselmotoren van 1,4- tot 1,6-liter. Sportieve uitblinker was de 208 GTi met maar liefst 200 pk uit een 1,6-liter turbomotor. In tegenstelling tot zijn voorganger was er geen stationwagen leverbaar. De 208 was er alleen als drie- en vijfdeurs hatchback. De GTi was er alleen als driedeurs. Nieuwprijzen liepen uiteen van €13.690 tot €30.400.

Peugeot 208 (2019 - heden)

Peugeot 208 (2019 - heden)

In plaats van een 209 bracht Peugeot in 2019 een tweede generatie van de 208 uit. Een nieuw onderstel maakte het mogelijk om de auto lichter, stiller en comfortabeler te maken. Bovendien was er ruimte voor een volledig elektrische variant: de e-208. De tweede generatie van de 208 is alleen als vijfdeurs hatchback geleverd.

De overige modellen waren leverbaar met benzinemotoren van 1,0- tot 1,2-liter en dieselmotoren van 1,5- tot 1,6-liter. Vanaf de facelift in 2023 werd de 1,2-liter benzinemotor leverbaar met mild-hybride technologie en werden de diesels geschrapt. De sportieve GTi keerde niet terug. Nieuwprijzen voor de tweede generatie van de Peugeot 208 lopen uiteen van €20.050 tot €32.780.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • peugeot.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op