



























Peugeot RCZ 1.6 THP Airco, Cruise Control, Leder, Stuurbekrachtiging
201099.810 km
Als je een Peugeot RCZ langs ziet rijden kijk je hem onwillekeurig even na. Dat is niet alleen omdat je hem zelden ziet rijden, maar vooral vanwege het bijzondere ontwerp. Het dak heeft subtiele golfjes waardoor de inzittenden iets meer hoofdruimte krijgen. Het stuur bevindt zich zo ver naar voren dat het lijkt of de motor in het midden zit. Deze Peugeot is het uitbundigste model dat het Franse automerk tot nu toe heeft voortgebracht.
De eerste RCZ is een concept dat in 2007 hoge ogen gooide op een de autoshow in Frankfurt. De eerste productieversie uit 2010 lijkt daar sterk op. Dat is best bijzonder, want vaak verliest een spectaculair oorspronkelijk ontwerp zijn scherpe randjes tijdens de commerciële doorontwikkeling. Zo niet de RCZ die ook van binnen fraai is uitgevoerd met allerlei stikseltjes en extra’s.
Sommige critici noemen de RCZ een platgeslagen Peugeot 308. Ze hebben een punt, want onderstel en dashboard komen uit deze familie-auto. Toch is de RCZ een echte Coupé met een bijna onbruikbare achterbank, lekker harde sportieve vering, een uitklapbare achterspoiler en heerlijke rijeigenschappen.
De tweede lichting vanaf 2013 kent tal van interessante uitvoeringen met spannende namen als Magnetik en Red Carbon. Het model om in de gaten te houden is de RCZ R met een motor die 270 pk levert, van 0 naar 100 kilometer per uur rijdt in 5,9 seconden en 250 kilometer per uur haalt. Een snellere RCZ bestaat niet. De laatste komt uit 2016. Let goed op als je die wilt aanschaffen, want vaak staat hij niet te koop.
De RCZ wekt de indruk een supersnelle auto uit het hoogste prijssegment te zijn. Geen van beiden is het geval. De meest voorkomende begrensde motoren met vier cilinders leveren tussen 156 en 200 pk. Alleen de RCZ R levert meer. Met 156 pk voel je bij het optrekken niet die druk in je rug of de kriebels in je buik die het ontwerp impliciet belooft. Aan de andere kant heeft de RCZ een coole uitstraling, ook zonder topprestaties.
Het aanbod is best ruim. De overgrote meerderheid rijdt op benzine. Het aantal diesels kan je op een hand tellen. De vraagprijzen liggen relatief laag, zeker naarmate het aantal gereden kilometers en de ouderdom oplopen. Voor dat geld heb je een auto die 4,29 meter lang is en slechts 1,36 meter hoog. Prachtig toch?