Lexus IS

De Lexus IS het Japanse antwoord op de BMW 3 Serie en Mercedes-Benz C-Klasse. De compacte, achterwielaangedreven zakensedan verscheen al in 1999, en hielp Lexus echt voet aan de grond te krijgen op de Europese markt. Inmiddels is het model toe aan zijn derde generatie, die in Nederland alleen als hybride aangeboden is.

Bekijk 65 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntAantrekkelijk uiterlijk
  • PluspuntSportief, zeker voor een Lexus
  • PluspuntVoorheen ook als stationwagen en cabriolet
  • PluspuntIndrukwekkend snelle IS F
  • PluspuntSlimme hybride aandrijflijn
  • MinpuntBinnenruimte houdt niet over
  • MinpuntNavigatiesysteem werkt traag
  • MinpuntSpraakbediening is gebrekkig
  • MinpuntAchterbank is niet erg comfortabel
  • MinpuntHybride is een zware auto

De Lexus IS op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De meest recente generatie van de IS is er in Nederland alleen als 223 pk sterke hybride. De generatie daarvoor was er ook als supersnelle IS F met 423 pk. De hybride is een vrij zware auto en is op comfort gericht. Echt sportief wordt het nooit.
  • **Verbruik: **De IS300h verbruikt gemiddeld a 1 op 17,5 met dank aan de hybride aandrijflijn. Eerdere modellen zijn minder zuinig, met uitzondering van de zeldzame dieselmodellen.
  • Uitrusting en comfort: De IS is wat kleiner dan de gemiddelde Lexus, maar zeker niet minder comfortabel. Het onderstel is soepel en de stoelen zijn van hoge kwaliteit, met uitzondering van de achterbank. Afhankelijk van het uitrustingsniveau kom je bij de meest recente generatie niets tekort.
  • Betrouwbaarheid: Lexus staat voor betrouwbaarheid. Bij de IS is er echter wel een belangrijke uitzondering. Zo is de IS220d een berucht model binnen Lexus-kringen, vanwege zijn ongewoon onbetrouwbare dieselmotor. Alle andere uitvoeringen zijn zo goed als probleemloos.
  • Kosten: Op AutoTrack vind je al een Lexus IS vanaf zo’n € 5.000. De recentere hybrides beginnen bij zo’n € 13.000. De zeldzame IS F sportsedan is nog altijd zo’n € 60.000 waard, als je er één kunt vinden. Voor de hybride geldt dat de vaste lasten relatief laag liggen.
Oudere versies van de Lexus IS zijn een interessant alternatief op de BMW 3 Serie. De nieuwer hybride valt door zijn aandrijflijn een beetje tussen wal en schip, maar biedt wel de typische Lexus-beleving in een kleinere verpakking.
Dylan
Automotive expert
Lexus IS (2005 - 2013)

Lexus IS (2005 - 2013)

Met de tweede generatie van de IS maakte Lexus een flinke sprong. Het model was niet langer de tweelingbroer van een Toyota, maar had een eigen design. De strakke lijnen en coupé-achtige daklijn gaven de auto een modern en sportief voorkomen. De stationwagen-variant werd geschrapt, maar in 2009 werd een cabriolet onder de naam IS C toegevoegd. Deze cabrio beschikte over een stalen klapdak.

Onder de kap vond je benzinemotoren van 2,5- tot 5,0-liter. Die laatste was het hart van de 423 pk sterke IS F, een concurrent voor auto’s als de Audi RS4 en BMW M3. Voor het eerst waren er ook dieselmodellen. Deze IS200d en IS220d beschikten over dezelfde 2,2-liter motor, met 150 tot 177 pk. De diesels bleken echter fragiel, waardoor het model berucht werd in de verder smetteloze geschiedenis van Lexus. Het gros van de modellen wordt aangedreven door de 208 pk sterke 2,5-liter benzinemotor.

Nieuwprijzen voor de tweede generatie van de Lexus IS lagen tussen de € 38.870 voor een IS220d en € 117.970 voor een IS F.

Lexus IS (2013 - 2021)

Lexus IS (2013 - 2021)

Een scherper, origami-achtig uiterlijk kenmerkte de derde generatie van de Lexus IS. Voor de Nederlandse markt was er nog een grote verandering: de IS was er voortaan alleen als IS300h hybride. De reguliere benzinemodellen en de 479 pk sterke IS500 F Sport Performance gingen aan ons voorbij.

Die hybride aandrijflijn combineerde een 2,5-liter benzinemotor met een elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 223 pk. Dezelfde aandrijflijn vind je onder andere in de Toyota RAV4. De optie voor een handgeschakelde versnellingsbak kwam hierdoor te vervallen, wat het sportieve randje van de IS haalde. Met het F Sport-pakket kon je dat gemis nog iets compenseren door een agressievere afstelling van het onderstel en de aandrijflijn.

In 2017 werd de IS opgefrist, maar veranderde er niets aan het motorenaanbod. Uiteindelijk haalde Lexus het model in 2021 van de markt vanwege tegenvallende verkopen en de populariteit van nieuwe crossover-modellen als de UX en NX. In andere markten kreeg het model juist een tweede facelift. Nieuwprijzen voor de derde generatie van de Lexus IS liepen uiteen van € 36.995 tot € 54.995.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • lexus.nl
  • anwb.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op