






























Lexus IS SportCross 200 Executive 1E EIGENAAR|YOUNGTIMER|12 MND GARANTIE|AIRCO|CRUISE
2004155.767 km
Sinds 1999 heeft met de Lexus IS de positie van de dynamische sport sedan proberen in te nemen in Nederland. Moederbedrijf Toyota heeft haar luxemerk Lexus de IS-serie meegegeven, wat staat voor “Intelligent Sport”. Het is een compacte sport sedan, die in 1998 onder de Toyota Altezza vlag door het leven ging, maar vanaf 1999 al snel als Lexus IS wordt geïntroduceerd. Lexus had nog even de SportCross (Stationwagon) en de C (Cabriolet versie) uitgebracht, maar deze zijn niet heel lang op de markt geweest. Vanaf 2013 kwam uitsluitend nog de hybride variant op de markt.
Inmiddels zijn er drie Lexus IS generaties uitgebracht. De eerste serie (XE10) is van 1999 tot 2005 in Nederland geweest en probeerde de concurrentie aan te gaan met bijvoorbeeld BMW en Mercedes. Het is niet een groot verkoopsucces geweest, ondanks dat de auto er toch fraai ontworpen bijstaat. Niet heel authentiek met hier en daar wat Europese accenten, maar qua rijbeleving is de auto geweldig. De directe communicatie, een goed en fijn onderstel en sportieve rijeigenschappen maken de auto een heerlijke rijdersauto. De auto is daarnaast compleet uitgerust. Deze generatie is leverbaar als de 200 (2.0-liter motor) of de snelste 300 serie (3.0-liter motor).
De tweede generatie vanaf 2005/2006 heeft minder trekken van de concurrentie en heeft een geheel eigen ontwerp meegekregen. De auto oogt sportiever en krachtiger. Met zijn 2,73 meter wielbasis zou je flink veel binnenruimte verwachten, maar erg riant is het ook niet te noemen.
Zoals ook het vorige model rijdt de auto heerlijk en dat ligt met name aan de stijve constructie van de auto. In 2008 volgde nog de Lexus IS-F met een V8 krachtbron van maar liefst 423 pk. Een directe aanval op de BMW M3 en Audi RS4
In 2013 volgde alweer de derde generatie en werd de IS uitsluitend als Hybride aangeboden en daarmee was Lexus samen met Toyota vooruitstrevend in Nederland. De verkopen van de Lexus IS piekte in 2007 en daarna werd het alleen maar minder. Dat is niet zozeer te danken aan Lexus zelf, maar aan de concurrentie die sindsdien overvloedig aanwezig is.
De auto zelf heeft een zeer lage CO2 uitstoot van 99 gram per kilometer. Het ontwerp ziet er heel sportief en strak uit. De krappe binnenruimte van de voorganger wordt opgelost door een nog langere wielbasis. De auto blijft een auto voor sportieve rijders, echter door de hybride techniek is de topsnelheid beperkt. In 2015 volgde de speciale IS 300H 25th edition.
In 2017 kreeg de Lexus IS een laatste update en werd met name het onderstel nog strakker neergezet. De auto weegt overigens bijna 1600 kilo. De concurrentie is enorm, maar Lexus weet met zijn goede rijeigenschappen en zuinige motorisatie zichzelf goed neer te zetten.