Lexus RX

De Lexus RX kennen we in Nederland vooral als pionier in het hybride crossover-segment. Al in 2004 presenteerde Lexus de RX400h, die een benzinemotor combineerde met een elektromotor. Sindsdien zijn er nog drie generaties van het model verschenen, waarbij de techniek steeds verfijnd en het uiterlijk uitbundiger werd. Inmiddels is de RX een bijzondere concurrent van auto’s als de BMW X5 en Volkswagen Touareg.

Bekijk 153 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntZeer betrouwbaar
  • PluspuntErg luxe, comfortabel en verfijnd
  • PluspuntVijfde generatie ook als plug-inhybride
  • PluspuntNieuwste generatie opvallend ruim van binnen
  • PluspuntBoordevol geavanceerde veiligheidssystemen
  • MinpuntNiet langer als zevenzitter te bestellen
  • MinpuntInfotainment is ingewikkeld en vergt gewenning
  • MinpuntElektrische actieradius plug-inhybride valt tegen
  • MinpuntNiet zo zuinig als je van een hybride verwacht
  • MinpuntUiterlijk is niet voor iedereen

De Lexus RX op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Lexus RX is een luxe SUV bij uitstek. Je hoeft dus geen extreme prestaties te verwachten, maar met maximaal 371 pk kom je prima mee in het verkeer. Het geraffineerde onderstel zorgt er bovendien voor dat je zo min mogelijk van oneffenheden in de weg merkt.
  • Verbruik: In Nederland is de RX er alleen als hybride, maar dat betekent niet dat het automatisch een zuinig model is. De RX350h en RX500h hebben een gemiddeld verbruik van respectievelijk 1 op 15 en 1 op 12,5. Niets om over naar huis te schrijven. De plug-inhybride RX450h+ laat 1 op 90,9 noteren, maar dat haal je alleen als je zoveel mogelijk op de elektromotor rijdt. Is de accu leeg? Dan komt het verbruik dicht bij dat van de andere twee.
  • Uitrusting en comfort: Als X5 en Q7-concurrent is de Lexus RX van alle mogelijke luxe voorzien. Je komt niet snel iets tekort, zeker als de optielijst helemaal afgevinkt is. Een minpunt is het ingewikkelde en vaak niet erg logisch werkende touchscreen, waarin vrijwel alle functies verwerkt zijn. Dat vraagt de nodige gewenning.
  • Betrouwbaarheid: Lexus heeft naam gemaakt met ijzersterke betrouwbaarheid. Dat is bij de RX niet anders. Op eventuele elektronische gremlins na heb je niets te vrezen.
  • Kosten: De eerste generatie van de Lexus RX kun je tegenwoordig voor spotprijzen op de kop tikken. Voor zo’n 5.000 euro heb je een nette auto. De meest recente en geavanceerde generatie is echter nog vrij prijzig: op AutoTrack beginnen de prijzen bij zo’n 65.000 euro. De vaste lasten zijn voor een auto van dit formaat en deze klasse te overzien.
Groot, comfortabel en verfijnd, dat is de Lexus RX. Als je een forse crossover zoekt met een groen randje, kun je het bijna niet beter treffen. Het uiterlijk van de meest recente modellen is echter een tikje controversieel.
Dylan
Automotive expert
Lexus RX (2015 - 2023)

Lexus RX (2015 - 2023)

Met de vierde generatie van de RX trok Lexus de stoute schoenen aan. Het model kreeg het nieuwe, bijzonder agressieve familiegezicht met forse ‘Spindle grille’ aangemeten. Dat viel niet bij iedereen in de smaak, maar maakte de auto een stuk minder anoniem dan zijn voorganger.

In Nederland werd deze generatie alleen aangeboden als RX450h. Deze variant koppelde een 3,5-liter benzinemotor aan een elektromotor voor een totaal van 313 pk. De auto kreeg geen stekker, maar kon zichzelf bij onder andere het remmen bijladen. Voor kopers die extra ruimte zochten was er de RX450hL, een versie met 7 zitplaatsen. In 2019 werd de auto een nog scherper uiterlijk aangemeten. Nieuwprijzen voor de vierde generatie van de Lexus RX lagen tussen de € 72.950 en € 105.535.

Lexus RX (2023 - heden)

Lexus RX (2023 - heden)

De vijfde generatie van de Lexus RX leek veel op zijn voorganger, maar was onderhuids compleet nieuw. Zo was de auto – volledig tegen de trend in – iets korter geworden en stond hij op een nieuw onderstel. Toch had de auto meer binnenruimte gekregen. Zelfs lange Nederlanders zitten er riant in.

Bovendien waren de motoren kleiner: de hybride aandrijflijnen waren nu gekoppeld aan een 2,5-liter benzinemotor. Bij topmodel RX500h kreeg de benzinemotor een turbo mee voor extra vermogen. Ook nieuw was de RX450h+, de eerste plug-inhybride van de RX-familie. Door de grotere accu van deze PHEV werd er geen zevenzitter aangeboden. Bij de overige modellen zit op deze plek een volwaardig reservewiel.

Een minpuntje is het ingewikkelde infotainmentsysteem met touchscreen. Hier zitten veel functies in verwerkt die je dagelijks nodig hebt. In de RX moet je vaak door een aantal menu’s navigeren om iets te kunnen doen. Dat kan frustrerend zijn. Nieuwprijzen voor de vijfde generatie van de Lexus RX liepen uiteen van € 84.390 tot € 140.410.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • lexus.nl
  • anwb.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op