
Lexus ES
De Lexus ES is een forse zakensedan die concurreert met de BMW 5 Serie, Audi A6 en Mercedes-Benz E-Klasse. Het model bestaat al sinds het debuut van Lexus als merk in 1989, maar kwam pas in 2018 naar Nederland. De ES is er alleen als hybride en biedt een interessant alternatief voor de gevestigde orde.
Bekijk 72 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Zeer soepel en comfortabel onderstel
- Slimme en zuinige hybride aandrijflijn
- Rijke basisuitrusting
- Ruim, ook op de achterbank
- Materiaalgebruik en afwerking op topniveau
- Cameraspiegels werken niet goed
- Verstelbaarheid zitpositie valt tegen
- Kofferbak had groter gekund
- Onprettig motorgeluid bij hard optrekken
- Achterbank kan niet plat
De Lexus ES op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De ES is een typische Lexus: zo comfortabel en soepel mogelijk. Met een 218 pk sterke hybride aandrijflijn als enige optie komt de auto prima mee met het verkeer, maar zal hij nooit records breken. Ook de aandrijflijn is erop afgesteld zo soepel mogelijk te zijn.
- **Verbruik: **Met dank aan de elektrische ondersteuning kan de ES gemiddeld 1 op 18,9 halen. De elektrische ondersteuning maakt bovendien dat je op lage snelheden juist minder verbruikt. Op de snelweg is de auto minder zuinig.
- Uitrusting en comfort: De Lexus ES is afgeladen met allerlei luxe opties en geavanceerde snufjes. Optioneel zijn er zelfs digitale spiegels. Deze werken met camera’s en schermen in plaats van een stuk glas. Het onderstel is zo soepel en comfortabel afgesteld dat zelfs de meeste drempels zonder te remmen genomen kunnen worden.
- Betrouwbaarheid: Als het om betrouwbaarheid gaat heeft Lexus een ijzersterke reputatie. Dat is bij de ES niet anders. Bovendien wordt de hybride aandrijflijn gedeeld met meerdere Lexus- en Toyota-modellen. Als er toch iets misgaat zijn de onderdelen daardoor eenvoudig verkrijgbaar en relatief goedkoop.
- Kosten: De Lexus ES vind je op AutoTrack vanaf zo’n € 30.000 euro. Vanwege de lage uitstoot, het lage verbruik en de puike betrouwbaarheid vallen de vaste lasten voor een auto van dit formaat mee.
Als je in alle rust en stilte voort wilt bewegen, maar een volledig elektrische zakensedan je te ver gaat, kijk dan niet verder dan de Lexus ES. De efficiënte hybride aandrijflijn en het boterzachte onderstel zullen je niet teleurstellen.
Automotive expert

Lexus ES (2018 - heden)
In 2018 ving Lexus het verdwijnen van de gerenommeerde GS op met de introductie van de ES. Voor Europa was dit een nieuwe naam, maar in Amerika werd het model al bij de lancering van Lexus in 1989 gepresenteerd als ondersteuning van de LS limousine. In tegenstelling tot die LS was de ES weinig meer dan een luxere, iets anders gestijlde versie van de Toyota Camry.
Dat recept is voor de Europese versie van de ES ruwweg hetzelfde gebleven. De auto deelt veel van zijn techniek met de Camry en de Amerikaanse Avalon. Onder de kap vond je een 2,5-liter benzinemotor die ondersteuning kreeg van een elektromotor. Het gecombineerd vermogen bedroeg altijd 218 pk. Ondanks het aanzienlijke gewicht van de bijna 5 meter lange ES lagen zowel de uitstoot als het verbruik prettig laag. Een praktijkverbruik van 1 op 17 was geen uitzondering.
Standaard is de ES rijker uitgerust dan zijn bekende Duitse concurrentie. De bediening van al die functies verloopt via een soort mousepad, wat afleidend en frustrerend kan werken. Positief is de enorme ruimte op de achterbank, perfect als je je liever laat rijden. Nieuwprijzen voor de Lexus ES liepen uiteen van € 49.995 tot € 78.290.
Andere modellen van Lexus
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- lexus.nl
- anwb.nl
- autoblog.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op













