Lexus NX

De Lexus NX is een crossover die het gat dicht tussen de kleinere UX en de forse RX. Je kunt het model zien als de Lexus-versie van de Toyota RAV4, waarmee hij veel techniek deelt. Net als zijn broers is de NX een comfortabele, verfijnde reisauto voorzien van slimme hybridetechniek.

Bekijk 180 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntSlimme hybride aandrijflijn
  • PluspuntHoogwaardig materiaalgebruik en afwerking
  • PluspuntSoepel, comfortabel onderstel
  • PluspuntRuim, ook op de achterbank
  • MinpuntControversieel design
  • MinpuntInfotainment eerste generatie achterhaald
  • MinpuntIngebouwde navigatie heeft het wel eens mis
  • MinpuntMotorvermogen basismodel is maar net voldoende

De Lexus NX op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Als middelgrote crossover is de Lexus NX vooral op comfort gericht. Dat merk je aan het hoge en soepele onderstel. Het basismodel heeft maar net voldoende vermogen, maar dat is op te lossen met de 309 pk sterke NX450+ plug-inhybride.
  • Verbruik: De NX is er alleen als hybride, en laat daarom puike verbruikscijfers zien. De meest onzuinige variant is de RX350h AWD met vierwielaandrijving, Deze schopt het tot een gemiddeld verbruik van 1 op 16,9. De RX450+ plug-inhybride komt officieel tot 1 op 100, maar dit haal je alleen als je veel elektrisch kunt rijden. Laat je de accu leeglopen, dan komt het verbruik veel dichter bij dat van de andere versies.
  • Uitrusting en comfort: De NX is een echte Lexus. Dat betekent een focus op comfort, hoogwaardige materialen en strakke afwerking. Door zijn hoge bouw is de Lexus nog net even iets soepeler dan de vergelijkbare IS sedan. Daarbij komt een prettig hoge, overzichtelijke zitpositie.
  • Betrouwbaarheid: Lexus is een synoniem voor een zeer hoge mate van betrouwbaarheid en bouwkwaliteit. Bij de NX zijn echter de nodige kraakjes en rammeltjes gemeld. Serieuze problemen zul je niet aantreffen, maar het kan op de zenuwen werken.
  • Kosten: Een Lexus NX is op AutoTrack al vanaf zo’n € 18.000 te vinden. Vanwege de goede betrouwbaarheid en het relatief lage verbruik vallen de vaste lasten mee.
“Het gebrek aan een Lexus IS stationwagen maakt dat de Lexus NS een aantrekkelijke optie is. Je zit hoger, hebt een nog comfortabeler onderstel, maar toch dezelfde hybride techniek.
Dylan
Automotive expert
Lexus NX (2014 - 2021)

Lexus NX (2014 - 2021)

De Lexus NX verscheen in 2014 als een hoger alternatief op de populaire IS sedan. Aangezien er geen stationwagen was van die auto werd die rol vervuld door de nieuweling. Met de komst van de kleinere LBX en UX kreeg de NX een plekje in het midden van de crossover-familie van het merk. In Nederland is alleen de RX groter.

Onder de kap heeft de NX een 2,5-liter benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor. Het hybridesysteem beschikt niet over een stekker, maar laadt zichzelf tijdens het rijden bij. Je kunt daardoor slechts korte stukjes volledig elektrisch rijden. Bovendien kan dit alleen bij snelheden onder de 30 kilometer per uur. Optioneel was de NX er met vierwielaandrijving.

Het interieur en het infotainmentsysteem doen inmiddels verouderd aan, ondanks een facelift in 2017. Nieuwprijzen voor de eerste generatie van de Lexus NX lagen tussen de € 47.645 en € 76.585.

Lexus NX (2021 - heden)

Lexus NX (2021 - heden)

De tweede generatie van de Lexus NX leek in grote lijnen veel op zijn voorganger, maar was langer en breder. Bovendien werd het ontwerp nog verder aangescherpt met agressieve hoeken en vouwen.

Onderhuids veranderde er weinig: het basismodel werd nog steeds aangedreven door een 2,5-liter benzinemotor plus elektromotor die 190 tot 242 pk leverde. Nieuw was de NX450h+, een plug-inhybride variant met maar liefst 309 pk. Dit vierwielaangedreven model kan tot 63 kilometer volledig elektrisch rijden.

Het sterk verouderde infotainmentsysteem werd grondig herzien voor de tweede generatie van de NX, maar werd daardoor wel ingewikkeld en verwarren. Zo kun je met twee touchpads allerlei functies bedienen, maar moet je via knoppen op het stuur instellen welke functies dat zijn. Bovendien kun je alleen in het heads-up display opgenomen in de voorruit zien wat het resultaat is van je handelingen. Dat vraagt de nodige gewenning en het aandachtig doorlezen van de handleiding.

Nieuwprijzen voor de tweede generatie van de Lexus NX liepen uiteen van € 60.525 en € 80.965.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • lexus.nl
  • anwb.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op