BMW 6 Serie

De BMW 6 Serie kent vele gedaanten. Aanvankelijk is er een Coupé. Jaren later komen er een nieuwe Coupé en Cabriolet en nog later zijn er ook een 6 Serie Gran Coupé. Lees hier meer.

Bekijk 71 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntIn vele gedaanten kun je praktisch en sportief uit de voeten.
  • PluspuntAls toerauto voor korte en lange afstanden kent deze BMW weinig gelijken.
  • PluspuntAls M6 (Coupé, Cabrio of Gran Coupé) is het een waar kanon.
  • MinpuntAan de aanschaf en het onderhoud hangen flinke prijskaartjes.
  • MinpuntVooral als tweede generatie (2004-2011) is de auto apart vormgegeven.
  • MinpuntDe meeste varianten zijn al sinds 2019 uit productie.

BMW 6 Serie op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De BMW 6 Serie is geen vlijmscherpe racer, maar een luxe toerauto die niet vies is van wat steviger bochtenwerk. De Gran Turismo moet je overigens los van dit stel zien. Dat is een praktische, luxe auto die vooral gekocht werd door mensen die het comfort van een 7 Serie zonder diens uiterlijk en imago wilden. Ook de M6 is wat anders, want dat is wel een meer op raceprestaties geënte uitvoering.
  • Verbruik: Over het verbruik van de ‘6’ zijn er geen klachten. Niet omdat hij zo zuinig is, maar omdat niemand de auto koopt om te besparen op de brandstofkosten. Het is (afgezien van de M6) geen enorme slurper, maar een dergelijke auto drinkt graag een slok.
  • Uitrusting en comfort: Bij een luxe toerauto hoort een hoogwaardig afgewerkt, comfortabel en luxueus interieur. De uitrusting is dik in orde en kon – voor wie diepe zakken had – tot op hoog niveau aangevuld worden.
  • Betrouwbaarheid: Voor de betrouwbaarste 6 Serie kies je een goed onderhouden exemplaar met een zescilindermotor (630i of 640i). De betrouwbaarheid van alle occasions is sterk afhankelijk van hoe de vorige eigenaar ermee omging. Dit geldt het meest voor de M6 van 2005-2011. De techniek is behoorlijk prijzig, dus zorg dat je een exemplaar hebt waar goed voor gezorgd is en zorg daar zelf ook goed voor.
  • Kosten: Van een regulier onderhoudsbeurtje tot een onverhoopte reparatie, niets aan deze BMW is goedkoop. Zelfs voor een BMW is dit een dure auto om te rijden, dus koop hem niet als je graag bespaart op je autokosten en zoek een occasion met aantoonbaar volledige onderhoudshistorie. Voor zowel aanschaf als onderhoud geldt: goedkoop is (uiteindelijk) duurkoop.
Zelfs de exemplaren uit begin deze eeuw zijn nog steeds verrukkelijke toermachines. Op dit (prijs)niveau mag je dat ook verwachten, maar alsnog verrast deze Beier met sublieme rijkwaliteiten in elke uitvoering.
Marek
Automotive expert
BMW 6 Serie (1976-2011)

BMW 6 Serie (1976-2011)

In elk jaar dat hij nieuw te koop was, stond de BMW 6 Serie op grote hoogte in autoland. Aanvankelijk is hij er alleen als tweedeurs coupé: geen instapcomfort voor passagiers die op de achterbank moeten zitten en geen zonovergoten ritten in de open lucht. Met zijn sharknose past het design precies bij de andere auto’s van het merk. Deze 6 Serie is een gewilde klassieker die ook vandaag de dag nog steeds fenomenaal rijdt. Na deze ‘6’ prijkt dit cijfer 15 jaar lang op geen enkele BMW.

In 2004 komt dan eindelijk een opvolger: de BMW 6 Serie met zijn veelbesproken Bangle Butt. De auto is van voor tot achter gestoken in een design dat zelfs vandaag de dag nog de nodige tongen losmaakt. Hij komt er als dichte Coupé en open Cabrio met diverse smeuïge motoren. Ook komt er van beide varianten een supersnelle M6. Maar het is bovenal een toerauto met sportieve genen. Met elke 6 Serie rijd je in alle rust en comfort in 1 streep naar de Alpen om daar vervolgens op krankzinnige snelheid de bochtige bergpassen aan te vallen.

BMW 6 Serie (2011-2019)

BMW 6 Serie (2011-2019)

In 2011 krijgt de BMW 6 Serie een gelijknamige, minder controversieel gelijnde opvolger. Naast de Coupé en Cabrio komt er een Gran Coupé die dankzij extra deuren ook om de achterpassagiers denkt. Opnieuw komt er een M6 en opnieuw is er weinig aan te merken op de auto – behalve dat hij voor vrijwel iedereen onbetaalbaar is. De 6 Serie GT, die in 2017 volgt, stuit wel veel liefhebbers tegen de borst. Die is iets mooier dan de 5 Serie GT die hij opvolgt, maar daar is weinig voor nodig. Maar die 6 Serie GT hoort er ook niet echt bij.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki

Automotive expert

“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • bmw.nl
  • wikipedia.org

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op