BMW M8

De BMW M8 is een sportieve, krachtige uitvoering van de toch al niet tamme BMW 8-Serie.

Bekijk 5 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe prestaties van de BMW M8 liegen er niet om.
  • PluspuntHoewel de BMW M8 is ondanks zijn prestaties een fijne reisauto
  • PluspuntDe M8 is nog opvallend praktisch voor een sportwagen
  • MinpuntDe prijs van een M8 is erg stevig, zeker als je voor een nieuwe gaat
  • MinpuntHet is een vrij onderhoudsgevoelige auto
  • MinpuntHet op de weg houden van een M8 is duur.

De BMW M8 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De prestaties van de BMW M8 zijn zeer indrukwekkend, mede dankzij een bijzonder sterke motor met tot 625 pk en behoorlijk wat gewichtsbesparing ten opzichte van het origineel. Dit is een serieuze sportwagen, vergis je niet.
  • Verbruik: Er zit een draaikolk in de tank van een M8, wat je ook doet. Dit is een sportwagen en sportwagens zuipen als een gek. Het is een beetje onderdeel van het totaalpakket en wie een paar ton voor een auto kan neerleggen, gaat niet beknibbelen op brandstof.
  • Uitrusting en comfort: Elke BMW M8 is afgestemd op de wensen van zijn eerste eigenaar en die kan het zo gek maken als hij of zij zelf wil. Er is dan ook helemaal niets mis met de uitrusting en het comfort van de M8.
  • Betrouwbaarheid: Hoe betrouwbaar je M8 is, hangt allereerst af van het onderhoud dat is gepleegd. Zoals bij zoveel sportwagens is nauwkeurig en specialistisch onderhoud van levensbelang, nog veel meer dan bij een gewone 8-Serie. Al die exotische materialen dienen met veel zorg en liefde behandeld te worden, zeker als je regelmatig met een zware rechtervoet onderweg bent.
  • Kosten: Een M8 is een dure auto, zowel in de aanschaf als in het onderhoud. Ook dit is, net als de brandstofkosten part of the deal en iedereen die een M8 aanschaft, weet dondersgoed waar hij of zij aan begint.
Een heerlijke, luxe sportwagen. Geschikt voor op het circuit, of voor lange afstanden op de snelweg. Weinigen doen het zo goed als de M8. Het kost een centje, maar dat heb je ook wat.
Ivo
Automotive expert
BMW M8 (2019-heden)

BMW M8 (2019-heden)

De BMW M8 werd in 2019 gepresenteerd als de opvolger van de BMW M6 en was een uitwas van de toch al fraaie BMW 8-Serie. De 8 in de naam moest demonstreren dat het hier om het absolute topmodel in de BMW-range ging en de M8 is weer een overtreffende trap. Deze ultrasportieve uitvoering was er als coupé, cabriolet en als ‘Gran Coupe’, een sierlijk gelijnde vierdeurs sedan. Naast de ‘gewone’ M8 met 600 pk konden kopers ook kiezen uit de nog sterkere M8 Competition (625 pk). De M8 ging niet voor minder dan 2 ton de showroom uit.

In 2022 kreeg de BMW M8 een grote facelift, waarbij allerlei verschillende onderdelen net ietsje beter werden gemaakt. Denk aan een groter infotainmentscherm, een betere koeling, beter materiaal in het interieur en een verbeterd onderstel. Al die kleine elementen bij elkaar leverden eigenlijk gewoon een compleet nieuwe M8 op, zonder dat dit van de buitenkant gelijk overduidelijk zichtbaar was. De vernieuwde M8 behield zijn carrosserievormen en was opnieuw te vinden als Competition.

De prijzen gingen behoorlijk de lucht in en kropen nu gevaarlijk richting de drie ton bij de meest extravagant uitgeruste varianten. Nieuwprijzen voor de BMW M8 liepen uiteen van € 208.572 tot € 264.874.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis

Automotive expert

Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • www.autoweek.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op