BMW iX1

Wie zijn X1 liever elektrisch heeft, komt uit bij de BMW iX1. Daarmee is deze SUV in zo goed als elke smaak te krijgen. Is deze compacte Beier op stroom een goede keuze? Lees het hier en oordeel zelf.

Bekijk 15 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntEr is genoeg ruimte voor alle passagiers.
  • PluspuntDe prettige stoelen zijn goed instelbaar.
  • PluspuntHet infotainment werkt snel en fijn.
  • MinpuntIn deze BMW iX1 vind je geen ‘frunk’.
  • MinpuntDe rijhulpsystemen werken niet altijd goed.
  • MinpuntHet onderstel is voor sommigen te stevig.

BMW iX1 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Elke BMW iX1 komt goed mee met het verkeer. Ondanks het hoge gewicht stuurt de auto scherp. Het onderstel is voor sommigen wat te straf afgesteld.
  • Verbruik: Je krijgt altijd dezelfde accu, wat als gevolg heeft dat de snelste BMW iX1 minder ver komt dan de ‘traagste’. Alsnog kom je volgens WLTP met de xDrive30 440 kilometer ver op een volle accu. Voor de eDrive20 is dat 474 kilometer.
  • Uitrusting en comfort: Voor een BMW is de iX1 zeker netjes uitgerust. Vergelijken we hem met concurrenten, dan is het geen hoogvlieger, maar zeker ook geen karig aangeklede auto.
  • Betrouwbaarheid: Grote problemen kent deze compacte SUV niet. Slechts enkele gebruikers melden kleine onhebbelijkheden die met de software te maken hebben. Voor de rest is de BMW iX1 een betrouwbare auto.
  • Kosten: BMW’s zijn niet goedkoop, al is de prijs van deze iX1 in lijn met die van de concurrentie. Onderhoud is altijd wat duurder bij dergelijke merken, dus houd daar ook rekening mee.
BMW weet elektrische auto’s neer te zetten met prijzen en rijeigenschappen die niet onderdoen voor het reguliere aanbod. Maak dus zeker een proefrit in een BMW iX1 als je dit formaat BMW zoekt, maar nog geen aandrijving hebt gekozen.
Marek
Automotive expert
BMW iX1 (2022-2023)

BMW iX1 (2022-2023)

Als het om elektrificatie gaat, volgt BMW 2 routes. Aan de ene kant lanceert het modellen die vanaf dag 1 uitsluitend elektrisch te krijgen zijn. Aan de andere kant zet het elektrische varianten van bestsellers op de markt. Deze BMW iX1 is een voorbeeld van dat laatste. Hij komt er aanvankelijk als xDrive30. Kenners weten dat de ‘x’ staat voor vierwielaandrijving en de ‘30’ geeft aan dat deze SUV voldoende power aan boord heeft. Hij komt 440 kilometer ver volgens WLTP en dat is voor de gemiddelde Nederlander meer dan genoeg.

Met zijn prettige rijeigenschappen, nette standaarduitrusting en bruikbare binnenruimte gooit de BMW iX1 hoge ogen in zijn segment. Natuurlijk, Kia en Volvo hebben auto’s die het nog beter doen, maar die bieden niet het gevoel dat deze Beier zijn inzittenden geeft. Hij ligt lekker strak op de weg en trakteert zijn inzittenden op fijn meubilair en goed werkend infotainment. Toch ziet ook BMW dat het mogelijkheden onbenut laat met de iX1, dus breidt het merk na een jaar het gamma uit.

BMW iX1 (2023-nu)

BMW iX1 (2023-nu)

In 2023 komt er een BMW iX1 bij, en wel de eDrive20. De ‘e’ betekent aandrijving op 2 wielen. In dit geval zijn het de voorwielen, wat een opmerkelijke keuze is voor een EV en nog opmerkelijker voor een BMW. De ‘20’ verraadt dat het vermogen van deze uitvoering lager is dan dat van de xDrive30. Daartegenover staan 2 grote voordelen. Ten eerste komt deze eDrive20 een stuk verder op zijn volle accu, die gelijk is aan die van de xDrive30. Ten tweede is de nieuwprijs van deze ‘20’ een kleine € 10.000 lager dan die van zijn sterkere broer.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki

Automotive expert

“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • bmw.nl
  • wikipedia.org

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op