
BMW i3
De BMW i3 was de eerste elektrische auto van het merk en dat moest de wereld weten. Met opvallende (smaakgevoelige) styling werd duidelijk dat de kleine Beier anders was dan zijn merkgenoten. Is een BMW i3 interessant voor jou? Lees hier meer.
Bekijk 86 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Je rijdt nog steeds in een opvallende verschijning.
- Het rijdt comfortabel en dynamisch.
- Door de bijzondere deuren kun je een grote instap creëren.
- De actieradius is zeker bij vroege modellen beperkt.
- Op hogere snelheden is de BMW i3 minder comfortabel.
- De versies met Range Extender drinken alsnog benzine.
BMW i3 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De i3 is zeker niet de grootste bochtenridder of strepentrekker uit de stal van BMW. Vooral in de stad komt hij tot zijn recht. Het weggedrag is comfortabel en dynamisch, maar voor de lange afstand kun je beter een ander model kiezen.
- Verbruik: Ondanks dat de techniek niet meer gloednieuw is, scoort de i3 een net stroomverbruik. De varianten met range extender verbruiken (in theorie) nog geen liter benzine op 100 kilometer.
- Uitrusting en comfort: Ondanks de dunne zetels is het zitcomfort in deze kleine Duitser goed. De nette standaarduitrusting is bovendien door veel eerste eigenaren met allerlei opties verrijkt.
- Betrouwbaarheid: Er zijn geen structurele problemen met de BMW i3 bekend, wat betekent dat het een zeer betrouwbare auto is.
- Kosten: Voor de aanschaf van een tweedehands exemplaar hoef je niet krom te liggen en de dagelijkse kosten zijn ook zeer behapbaar – zeker voor een BMW. Een Volkswagen Golf of Polo met de kleinste benzinemotor is duurder in gebruik.
Met de i3 wilde BMW pionieren in de wereld van de elektrische auto’s. Dat merk je aan de kwaliteit en de rijeigenschappen. Wie vooral in en om de stad rijdt en het uiterlijk kan waarderen (of ermee kan leven), heeft hier een goede auto aan.
Automotive expert

BMW i3 (2013-2017)
In de vroege jaren van de elektrische auto (Tesla was pas 3 maanden met de Model S op de Nederlandse markt) bracht BMW de i3 uit. Deze auto moest zich duidelijk onderscheiden van de conventionele modellen zonder elektrokracht. Dat gebeurde met nogal afwijkende styling en diverse blauwe accenten op de koets. Er werd bovendien veelvuldig van gerecyclede materialen gebruikgemaakt om zo milieuvriendelijk mogelijk te zijn. Interessant was ook de versie met Range Extender die destijds nog als elektrische auto door het leven mocht gaan. Tegenwoordig noemen we dit een (serie)hybride.
Het markante uiterlijk kan niet iedereen bekoren. Gelukkig is BMW zo slim de i3 ook in het zwart aan te bieden – al dan niet met subtiele accenten in kleur. De suicide doors, ofwel naar achteren toe openende achterdeuren, zijn eveneens niet naar ieders smaak. Het grote voordeel van een enorme instap gaat namelijk gepaard met het nadeel dat de voorportieren open moeten om deze achterportieren te kunnen openen. Blijkbaar wegen de nadelen van de auto voor BMW niet op tegen de voordelen, want na 9 jaar stopt de productie en richt het merk zich op elektrische varianten van bestaande modellen.
Andere modellen van BMW

BMW i3 (2017-2022)
In 2017 frist BMW de i3 op. Uiterlijk is de vernieuwde auto te herkennen aan onder meer een andere voorbumper, maar de meeste voorbijgangers zullen het verschil amper zien. Het gaat dan ook vooral om wat er achter dat vernieuwde uiterlijk schuilgaat. Er komt een betere accu voor meer range. Die maakt klaarblijkelijk de varianten met Range Extender overbodig, want deze zien we niet meer terug in de nieuwe behuizing. Er komt een sportievere i3s met iets meer power en sportieve uiterlijke opsmuk, maar echt sportief wordt de BMW i3 nooit. Wel is het een fijne elektrische stadsauto.
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki
Automotive expert
“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- bmw.nl
- wikipedia.org
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op











































