



BMW i3 Basis 120Ah 42 kWh Comfort Pack Advanced / 19inch LM velgen / warmtepomp 4 % bijtelling.
201968.302 km
De BMW i3 is de eerste volledig elektrische stadswagen van het Duitse merk. De auto is vooral bestemd voor particuliere klanten die een overstap willen maken naar deze alternatieve aandrijflijn. De auto is dus minder ingericht voor zakelijke doelstellingen. Ontdek hier of de BMW i3 jouw Mega City Vehicle is of dat je dit model aan de laadpaal laat staan.
Het was 2007 toen BMW in het diepste geheim begon met het vormgeven van een submerk. De voornaamste doelstelling van BMW i was het ontwikkelen en uitbrengen van plug-in hybride auto’s, dus auto’s die worden aangedreven door een elektromotor en een verbrandingsmotor. In 2013 werd het eerste resultaat aan het grote publiek getoond: de BMW i3 elektrische stadswagen.
De BMW i3 is gemaakt van koolstofvezel. De auto haalt zijn energie uit een elektromotor die aangedreven wordt door lithium-ion batterijen. De auto staat ook bekend als de Mega City Vehicle, een titel die BMW aan de auto heeft gekoppeld om de auto op de juiste manier te branden. Of je er mee in de stad rijdt of toch daarbuiten, het zal de route naar de toekomst zijn.
De actieradius speelt uiteraard een belangrijke rol bij de aanschaf van een BMW i3. In dit geval is het verstandig om te kiezen voor het meest nieuwe model dat je kunt vinden. Met de modellen van de BMW i3 die in 2019 verkrijgbaar waren, kun je een afstand van dik 200 kilometer afleggen voordat je bij moet tanken.
Dat kan overigens ook bij een benzinepomp zijn. Het benoemen van de benzinepomp zal logischerwijs vraagtekens bij je oproepen. Uiteraard zul je in eerste instantie de auto moeten opladen bij een laadpaal, maar als je kiest voor een BMW i3 met range extender kun je het bereik van je auto verlengen.
Een BMW i3 met range extender is voorzien van een tweecilinder benzinemotor die gekoppeld is aan een brandstoftank van 9 liter. Deze motor dient als generator en zal in werking treden als het energieniveau beneden een bepaald peil komt. Met het opwekken van de elektriciteit kun je de actieradius verlengen. Je zult dus echt af en toe de benzinepomp moeten bezoeken om de elektrische auto met benzine af te tanken.
De BMW i3 is verkrijgbaar in een reguliere uitvoering en een sportuitvoering (BMW i3s). Het verschil tussen deze twee modellen is overigens niet zo heel erg groot. De mate waarop je het stroom pedaal indrukt is bepalend voor je snelheid, acceleratie of vertraging. Hier moet je even aan wennen maar in de praktijk gaat dat snel.
Het rijgedrag van de BMW i3 is wat onrustig maar dat is zeker niet vervelend. Echt spannend wordt het overigens niet. De bediening van de auto is erg gebruiksvriendelijk en de inrichting is fraai vormgegeven. Helaas is de auto wel krap waardoor passagiers op de achterbank niet echt comfortabel zitten en best lenig moeten zijn om in- en uit te stappen. Ook de bagageruimte is zeer beperkt.
De prijs van de BMW i3 is het zwakste punt van deze auto. De aanschafprijs van een nieuw model (een tweedehands BMW i3 is beperkt verkrijgbaar) ligt erg hoog. Daarbij moet opgemerkt worden dat de snellaadfunctie tot de (dure) opties behoort en niet standaard is inbegrepen. Hiermee kun je de auto in 3 uur volledig van energie voorzien. Dit is erg handig want de auto heeft maar liefst 11 uur nodig om aan een klassiek huis-, tuin- en keuken stopcontact op te laden. Deze sportieve Mega City Vehicle is dus niet zo snel aan de laadpaal!