

BMW X5
De standaard onder de grote SUV’s.
De X5 is een baanbrekend model in het SUV-segment. Met de eerste generatie bewees het merk dat zo’n hoge auto ook prima kan sturen. De daaropvolgende generaties wisten dat concept steeds verder te verbeteren. Bovendien verscheen de supersportieve X5 M. De X5 staat symbool voor de perfecte combinatie van sportiviteit, comfort en luxe.
Pluspunten
Minpunten
De BMW X5 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Al vanaf de eerste generatie is de X5 de maatstaf voor grote SUV’s. BMW heeft ervoor gezorgd dat de gigant rijdt als een veel kleinere en lichtere auto. Krachtige benzine- en dieselmotoren zorgen ervoor dat je nooit vermogen tekort komt.
- Verbruik: Als grote SUV is de X5 niet bijzonder zuinig, ook niet met een dieselmotor. De plug-inhybride versie van de X5 biedt op papier een extreem gunstig verbruik, maar dat valt in de praktijk (als je de accu niet tijdig kunt laden) tegen.
Uitrusting en comfort: De X5 staat voor sportiviteit, comfort en luxe. Dat betekent dat zelfs de basismodellen rijk aangekleed zijn. Uiteraard is er altijd een overtreffende trap, zoals bijvoorbeeld de X5 M of M50d.
Betrouwbaarheid: De X5 is relatief betrouwbaar, maar de onderhoudskosten liggen alsnog relatief hoog. Verkijk je daarom niet op de gunstige aanschafprijzen van sommige oudere modellen: er kan een flinke rekening achter zitten.
Kosten: Zoals gezegd is de BMW X5 geen goedkope auto, zelfs niet als tweede-, derde- of vijfdehands. Het model heeft relatief hoge onderhouds- en gebruikskosten, mede door het hoge gewicht en ongunstige verbruik.
Vergelijkbare modellen BMW X5





Huidig aanbod


BMW X5 XDrive40i High Executive M-Sport I Pano I 4-wielbesturing I H&K I Luchtvering I Trekhaak I NL-auto I Dealer-onderhouden

BMW X5 XDrive45e High Executive M-Sport I BTW I Panorama I 360° I H&K I HuD I ACC I NL-auto I Dealer-onderhouden

BMW X5 XDRIVE 45E HIGH M SPORT AUTOMAAT TREKHAAK SKYLOUNGE LASER CONTROL PANORADAK SCHUIF/KANTELDAK HEAD-UP DISPLAY APPLE CARPLAY/ANDROID 360 CAMERA DODEHOEKSENSOREN ZEER MOOI !! Brgl

BMW X5 xDrive40e iPerformance HIGH EXECUTIVE -PANO.DAK|ELEK.STOELEN|360°CAM|HEAD-UP DISP.|M-SPORT|TREKHAAK

BMW X5 XDrive45e High Executive Edition M/ Pano/ Marino/ Laser/ 21"/ 360Camera/ Luchtvering/ H&K

BMW X5 xDrive45e M-Sport Performance Stoelen Massage Ventilatie Panoramadak Skylounge Harman/Kardon 360 Cam Carbon Driving assist. Prof. Luchtv. Laser 22 inch

BMW X5 xDrive45e M Sport [SCHUIFKANTELDAK, HARMAN/KARDON, TREKHAAK INKLAPBAAR, APPLE CARPLAY, ANDROID, MEMORY SEATS, 360 CAMERA, HEAD-UP, ADAPTIVE CRUISE, STUURVERWARMING, VOL LEDER, STOELVERWARMING, CLIMATE, N

BMW X5 (2018 - heden)
De vierde generatie van de X5 is niet alleen groter dan zijn voorgangers, maar vooral veel geavanceerder. Zo zorgt optionele achterwielbesturing voor meer wendbaarheid en werd instelbare luchtvering leverbaar. Geavanceerde multi-link achterwielophanging zorgde voor een beter rijgedrag en meer comfort. Opnieuw zijn er plug-inhybride modellen, met tot 113 kilometer elektrisch rijbereik.
De benzinemodellen zijn verkrijgbaar met een inhoud van 2,0- tot 4,4-liter, terwijl er keuze is uit dieselmotoren met 2,0- of 3,0-liter inhoud. Naast de plug-inhybride xDriver45e en xDriver50e is er ook een iX5 in aantocht. Dit is geen volledig elektrische versie, maar een X5 op waterstof. Het model is nog niet algemeen verkrijgbaar. In 2023 werd de auto van een update voorzien. Nieuwprijzen lopen uiteen van €88.427 tot €241.450.

BMW X5 (2013 - 2018)
De X5 groeide opnieuw iets in de derde generatie. Het uiterlijk bleef in grote lijnen hetzelfde. Ook was er slechts één transmissie leverbaar: een automaat met 8 versnellingen. Deze werd gekoppeld aan een paar nieuwe motoren. Zo was er vanaf 2015 een plug-inhybride variant en werd een tweeliter diesel leverbaar. Voor het eerst was er een model met alleen achterwielaandrijving: de sDrive25d.
De selectie benzinemotoren liep uiteen van 2,0- tot 4,4-liter. Dieselmotoren waren er met 2,0- tot 3,0-liter inhoud. De zeer krachtige M-variant kreeg gezelschap van een snelle diesel: de M50d. Opvallend: er kwam geen traditioneel faceliftmodel. Nieuwprijzen voor de derde generatie van de BMW X5 liepen uiteen van €73.500 tot €178.579.
Voer jouw postcode hieronder in en kijk welke auto's er bij jou in de buurt te koop staan.


BMW X5 (2007 - 2013)
De tweede generatie van de BMW X5 was breder, langer en ruimer dan zijn voorganger, maar even hoog. Andere grote veranderingen waren het schrappen van de handgeschakelde transmissies en de introductie van het iDrive-infotainmentsysteem. Het uiterlijk was wederom relatief zakelijk en ingetogen.
Onder de kap veranderde er niet veel: opnieuw was er keuze uit benzinemotoren van 3,0- tot 4,8-liter en een 3,0-liter dieselmotor. Een automaat met 6 of 8 versnellingen stuurde het vermogen naar alle vier de wielen. In 2010 werd er een facelift doorgevoerd en verscheen de razendsnelle X5 M met 555 pk. Nieuwprijzen voor de tweede generatie liepen uiteen van €76.205 tot €186.500..

BMW X5 (2000 - 2007)
De X5 sloeg in 2000 in als een bom. Voor het eerst sinds de klassieke Range Rover werd er een flinke stap gezet in de SUV-wereld. De X5 reed namelijk als een normale auto, maar bood toch de extra binnenruimte, het stoere voorkomen en de hoge zit die SUV’s zo populair gemaakt hebben. Het model zette een trend die opgevolgd werd door rivalen van Range Rover, Porsche en Audi.
Op motorisch vlak was er de keuze uit benzinemotoren van 3,0- tot 4,8-liter en een dieselmotor van 3,0-liter. In 2003 werd de X5 gefacelift en het motorenaanbod uitgebreid. Schakelen kon met een handgeschakelde vijf- of zesbak of een vijf- of zestraps automaat. Alle varianten waren voorzien van vierwielaandrijving. Nieuwprijzen liepen uiteen van €60.900 tot €120.900.
AutoTrack-expert Dylan over de BMW X5
“De BMW X5 is een begrip in zijn klasse. Met deze auto bewees BMW dat SUV’s écht sportief kunnen zijn. Met name de latere generaties bieden een perfecte mix van comfort, sportiviteit, luxe en high-tech. Al dat moois heeft echter zo z’n prijs.”