
BMW X5
De BMW X5 is een baanbrekend model in het SUV-segment. Met de eerste generatie bewees het merk dat zo’n hoge auto ook prima kan sturen. De daaropvolgende generaties wisten dat concept steeds verder te verbeteren. Bovendien verscheen de supersportieve X5 M. De X5 staat symbool voor de perfecte combinatie van sportiviteit, comfort en luxe.
Bekijk 822 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Krachtige motoren.
- Veel overzicht door hoge zitpositie.
- Van alle gemakken voorzien.
- Uitstekend rijgedrag.
- Vrij hoge aanschafprijs.
- Vormgeving niet naar ieders smaak.
- Prijzig onderhoud.
- Hoog verbruik.
- Geen echte offroader.
De BMW X5 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Al vanaf de eerste generatie is de BMW X5 de maatstaf voor grote SUV’s. BMW heeft ervoor gezorgd dat de gigant rijdt als een veel kleinere en lichtere auto. Krachtige benzine- en dieselmotoren zorgen ervoor dat je nooit vermogen tekortkomt.
- Verbruik: Als grote SUV is de X5 niet bijzonder zuinig, ook niet met een dieselmotor. De plug-inhybride biedt op papier een extreem gunstig verbruik, maar dat valt in de praktijk (als je de accu niet tijdig kunt laden) tegen.
- Uitrusting en comfort: Deze mastodont staat voor sportiviteit, comfort en luxe. Dat betekent dat zelfs de basismodellen rijk aangekleed zijn. Uiteraard is er altijd een overtreffende trap, zoals bijvoorbeeld de X5 M of M50d.
- Betrouwbaarheid: De X5 is relatief betrouwbaar, maar de onderhoudskosten liggen alsnog relatief hoog. Verkijk je daarom niet op de gunstige aanschafprijzen van sommige oudere modellen: er kan een flinke rekening achter zitten.
- **Kosten: **Zoals gezegd is de BMW X5 geen goedkope auto, zelfs niet als tweede-, derde- of vijfdehands. Het model heeft relatief hoge onderhouds- en gebruikskosten, mede door het hoge gewicht en ongunstige verbruik.
De BMW X5 is een begrip in zijn klasse. Met deze auto bewees BMW dat SUV’s écht sportief kunnen zijn. Met name de latere generaties bieden een perfecte mix van comfort, sportiviteit, luxe en high-tech. Al dat moois heeft echter zo z’n prijs.
Automotive expert

BMW X5 (2013 - 2018)
De X5 groeide opnieuw iets in de derde generatie. Het uiterlijk bleef in grote lijnen hetzelfde. Ook was er slechts één transmissie leverbaar: een automaat met 8 versnellingen. Deze werd gekoppeld aan een paar nieuwe motoren. Zo was er vanaf 2015 een plug-inhybride variant en werd een tweeliter diesel leverbaar. Voor het eerst was er een model met alleen achterwielaandrijving: de sDrive25d.
De selectie benzinemotoren liep uiteen van 2,0- tot 4,4-liter. Dieselmotoren waren er met 2,0- tot 3,0-liter inhoud. De zeer krachtige M-variant kreeg gezelschap van een snelle diesel: de M50d. Opvallend: er kwam geen traditioneel faceliftmodel. Nieuwprijzen voor de derde generatie van de BMW X5 liepen uiteen van €73.500 tot €178.579.
Andere modellen van BMW

BMW X5 (2018 - heden)
De vierde generatie van de BMW X5 is niet alleen groter dan zijn voorgangers, maar vooral veel geavanceerder. Zo zorgt optionele achterwielbesturing voor meer wendbaarheid en werd instelbare luchtvering leverbaar. Geavanceerde multi-link achterwielophanging zorgde voor een beter rijgedrag en meer comfort. Opnieuw zijn er plug-inhybride modellen, met tot 113 kilometer elektrisch rijbereik.
De benzinemodellen zijn verkrijgbaar met een inhoud van 2,0- tot 4,4-liter, terwijl er keuze is uit dieselmotoren met 2,0- of 3,0-liter inhoud. Naast de plug-inhybride xDriver45e en xDriver50e is er ook een iX5 in aantocht. Dit is geen volledig elektrische versie, maar een X5 op waterstof. Het model is nog niet algemeen verkrijgbaar. In 2023 werd de auto van een update voorzien. Nieuwprijzen lopen uiteen van €88.427 tot €241.450.
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- stellantis.com
- autoblog.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op











































