

















BMW 1-Serie 120d Executive
2005291.854 km
Het modellenaanbod van BMW bestaat in de basis uit modellen die aangeduid worden in ‘Series’, beginnend bij de compacte 1-Serie (die ongeveer even groot is als de Volkswagen Golf) en oplopend tot de 7-Serie, een zeer luxe topklasselimousine. Achter het cijfer in de typeaanduiding staat de motorversie, waarbij een hoger cijfer meer vermogen aangeeft: een 118i (waarbij de ‘i’ een benzinemotor aanduidt) is bijvoorbeeld minder sterk dan een 135i. Staat er een ‘d’? Dan heb je te maken met een dieselversie, terwijl de hybride varianten een ‘e’ in hun naam dragen.
Daarnaast bestaat er een hele reeks X-modellen, dat zijn hogere, terreinwagen-achtige auto’s. De keuze gaat van de compacte X1 tot aan de grote X5 en X7, luxe semi-terreinauto’s die kopers van bijvoorbeeld een Range Rover moeten aanspreken. Verder zijn er nog de sportieve M-versies én maakt BMW een tweedeurs cabriolet, de Z4. Alsof dat nog niet genoeg is levert het bedrijf uit München nog variaties: met de ruime 2-Serie Grand Tourer biedt het bedrijf uit München zelfs een alternatief voor ‘gezinsbusjes’ zoals de Renault Grand Scenic.
BMW maakt dus allerlei soorten en maten auto’s: alleen bedrijfswagens en een écht kleine stadsauto ontbreken, al behoort het automerk Mini tot hetzelfde concern. Net als het ultraluxe Rolls Royce.
De afkorting BMW komt van ‘Bayerische Motoren Werke’. En fijne motoren bouwen, dat kan het in 1916 opgerichte bedrijf nog steeds als de beste. Verschillende modellen zoals de middelgrote 3-Serie en de ruimere 5-Serie zijn beroemd geworden vanwege hun heerlijk soepele, stille en sterke krachtbronnen.
Jarenlang hield het merk vast aan hele grote verbrandingsmotoren met zes, acht of zelfs twaalf cilinders, maar die tijden zijn (bijna) voorbij. Tegenwoordig heeft vrijwel elke nieuwe BMW een compacte turbomotor in de neus met drie of vier cilinders, die al dan niet wordt geholpen door elektromotoren.
De Duitsers zijn technologisch sterk en investeren veel in zogenoemde stekkerhybrides (die deels elektrisch rijden), al zijn de grotere familieleden zoals de 8-Serie, X5 en de écht sportieve M-modellen nog wel voorzien van dikke benzine- en dieselmotoren. Gebruikt zijn de hybridemodellen nog dun gezaaid. Voor elektrisch rijden bedacht BMW de i-reeks: de i3 is een compacte elektrische stadsauto, terwijl ze met de i8 een sportwagen met vleugeldeuren én een deels elektrische aandrijflijn in huis hebben.
Er staan veel gebruikte BMW’s te koop en ze blijven populair, maar hoe weet je waar je goed aan doet? Let bij je zoektocht en eventuele aankoop in ieder geval op deze zaken:
Liever leasen? Lees alles over BMW private lease op AutoWeek.nl