
BMW
Van iconische klassiekers zoals de 2002 tot een hypermoderne hybride sportwagen als de i8: BMW is een automerk voor liefhebbers van alle leeftijden. Maar waar moet je op letten voordat je een BMW koopt? Om te beginnen is dit handig om te weten.
Bekijk 8.861 occasions
BMW-modellen: van huisvader tot circuitbeest
Sinds: 1916
Land: Duitsland
Het modellenaanbod van BMW bestaat in de basis uit modellen die aangeduid worden in ‘Series’, beginnend bij de compacte 1-Serie (die ongeveer even groot is als de Volkswagen Golf) en oplopend tot de 7-Serie, een zeer luxe topklasselimousine. Achter het cijfer in de typeaanduiding staat de motorversie, waarbij een hoger cijfer meer vermogen aangeeft: een 118i (waarbij de ‘i’ een benzinemotor aanduidt) is bijvoorbeeld minder sterk dan een 135i. Staat er een ‘d’? Dan heb je te maken met een dieselversie, terwijl de hybride varianten een ‘e’ in hun naam dragen.
Daarnaast bestaat er een hele reeks X-modellen, dat zijn hogere, terreinwagen-achtige auto’s. De keuze gaat van de compacte X1 tot aan de grote X5 en X7, luxe semi-terreinauto’s die kopers van bijvoorbeeld een Range Rover moeten aanspreken. Verder zijn er nog de sportieve M-versies én maakt BMW een tweedeurs cabriolet, de Z4. Alsof dat nog niet genoeg is levert het bedrijf uit München nog variaties: met de ruime 2-Serie Grand Tourer biedt het bedrijf uit München zelfs een alternatief voor ‘gezinsbusjes’ zoals de Renault Grand Scenic.
BMW maakt dus allerlei soorten en maten auto’s: alleen bedrijfswagens en een écht kleine stadsauto ontbreken, al behoort het automerk Mini tot hetzelfde concern. Net als het ultraluxe Rolls Royce.
Wat voor soort auto zoek je?

BMW-motoren: van 12 cilinders tot elektrisch
De afkorting BMW komt van ‘Bayerische Motoren Werke’. En fijne motoren bouwen, dat kan het in 1916 opgerichte bedrijf nog steeds als de beste. Verschillende modellen zoals de middelgrote 3-Serie en de ruimere 5-Serie zijn beroemd geworden vanwege hun heerlijk soepele, stille en sterke krachtbronnen.
Jarenlang hield het merk vast aan hele grote verbrandingsmotoren met zes, acht of zelfs twaalf cilinders, maar die tijden zijn (bijna) voorbij. Tegenwoordig heeft vrijwel elke nieuwe BMW een compacte turbomotor in de neus met drie of vier cilinders, die al dan niet wordt geholpen door elektromotoren.
De Duitsers zijn technologisch sterk en investeren veel in zogenoemde stekkerhybrides (die deels elektrisch rijden), al zijn de grotere familieleden zoals de 8-Serie, X5 en de écht sportieve M-modellen nog wel voorzien van dikke benzine- en dieselmotoren. Gebruikt zijn de hybridemodellen nog dun gezaaid. Voor elektrisch rijden bedacht BMW de i-reeks: de i3 is een compacte elektrische stadsauto, terwijl ze met de i8 een sportwagen met vleugeldeuren én een deels elektrische aandrijflijn in huis hebben.

Een BMW kopen: let goed op!
Er staan veel gebruikte BMW’s te koop en ze blijven populair, maar hoe weet je waar je goed aan doet? Let bij je zoektocht en eventuele aankoop in ieder geval op deze zaken:
- BMW’s zijn relatief sportieve auto’s, dus zo worden ze vaak ook bereden. Let dus op slijtage aan het onderstel: de veren, dempers en wielophanging moeten stevig aanvoelen en geen speling vertonen.
- Touring: dat is BMW-taal voor een stationwagen. Ze zijn er op basis van de 3-Serie en de 5-Serie, bieden veel ruimte voor bagage en zijn voorzien van praktische voorzieningen zoals een achterruit die je apart kunt openen.
- Goedkoop is duurkoop: originele BMW-onderdelen zijn prijzig, dus zorg dat je zeker weet dat de auto goed onderhouden is voordat je de koop sluit.
- BMW’s zijn doorgaans goed voorzien van veiligheidssystemen, maar er bestaan enorm veel variaties in aankleding, opties, pakketten en luxe voorzieningen. Het kan dus even duren voor je precies de auto vindt die bij jouw wensen past.
- xDrive: BMW’s met deze term in hun typeaanduiding hebben vierwielaandrijving. ‘sDrive’ duidt op aandrijving op de voor- óf achterwielen, in het geval van ‘eDrive’ is er een elektromotor aanwezig.
- Maak een lange proefrit: een BMW rijdt vaak lekker en biedt een fijne zitpositie, maar exemplaren met een sportonderstel kunnen minder comfortabel zijn dan je verwacht of hoopt. Neem dus de tijd voor je proefrit om te voelen of de auto ook na een langere zit goed bevalt.
Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki
Automotive expert
“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.