BMW M5

Doordeweeks goed voor de dag komen op kantoor en in het weekend rubberen strepen trekken op het circuit: geen auto leent zich hier beter voor dan de BMW M5. Lees hier alles over deze krachtpatser in maatpak.

Bekijk 88 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntEen auto met 2 gezichten: luxe zakenauto en topsporter.
  • PluspuntEr zijn veel generaties, ieder met hun unieke karakter.
  • PluspuntIn zijn klasse is de BMW M5 als rijdersauto ongeslagen.
  • MinpuntDe nieuwe hybride M5 is te zwaar.
  • MinpuntZet een flinke pot geld opzij voor het onderhoud.
  • MinpuntMet name de M5 met V10 (2003-2010) is storingsgevoelig.

BMW M5 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Topprestaties met snaarstrak stuurgedrag in een zakelijke verpakking kenmerken de BMW M5. Ondanks zijn hoge wagengewicht stuurt zelfs de nieuwste M5 nog steeds fantastisch.
  • Verbruik: Dankzij zijn hybridetechniek noteert de nieuwste generatie een bijzonder gunstig verbruik. Althans, op papier. Geen M5-rijder kiest deze auto om te besparen op brandstof.
  • Uitrusting en comfort: In het sportieve interieur is het alsnog verrassend comfortabel vertoeven. Uiteraard ontbreekt het de gemiddelde bestuurder aan niets. De veeleisende bestuurder kan het een stuk gekker maken, maar dat ga je dan ook terugzien in de prijs.
  • Betrouwbaarheid: Over het algemeen is de (peperdure) techniek in de BMW M5 betrouwbaar. Alleen de E60/E61-generatie (2003-2010) met de hierboven genoemde V10-motor wordt door enkele kostbare problemen geplaagd.
  • Kosten: Wie zich hier druk over maakt, moet een andere auto kiezen. Brandstof, banden, onderhoud en andere kosten liggen vele malen hoger dan bij meer gangbare auto’s.
BMW mag gerust uitvinder van dit type auto genoemd worden en weet met iedere nieuwe M5 de lat hoger te leggen. Maar weet waar je aan begint: de nieuwe hybride M5 is misschien wat te veel van het goede, terwijl de V10 voor kopzorgen kan zorgen.
Marek
Automotive expert
BMW M5 (1985-2024)

BMW M5 (1985-2024)

In 1985 introduceert BMW in Amsterdam de M5, een sportvariant van de 5 Serie. Tot dan toe biedt geen merk deze mix van business en sportiviteit. Concurrenten volgen wel, maar altijd op afstand: de BMW M5 legt de lat met iedere nieuwe generatie hoger. Hij komt er als sedan en in enkele generaties ook als Touring (stationwagen). Voorin ligt een dikke, overdadig krachtige motor die de achterwielen aandrijft. Vanaf de F90-generatie (2017) is het vermogen te hoog om alleen de achterwielen aan te drijven. De BMW M5 krijgt vierwielaandrijving, waarbij de aandrijving op de voorwielen naar wens uitgeschakeld kan worden.

Zeker de oudere generaties van de BMW M5 doen de harten van liefhebbers sneller kloppen. Met name de eerste, de E28, is bijzonder zeldzaam. Ook van de E34 die deze eerste generatie opvolgde, zijn er nog weinig over. Een Touring uit deze generatie is in het bijzonder nauwelijks te vinden. De E39-generatie (1998-2003) wordt door velen als de mooiste en meest tijdloze gezien. De daaropvolgende E60 (sedan)/E61 (Touring) is de meest controversiële dankzij zijn styling en V10-motor. Tenminste, dat was hij. In 2024 zet BMW namelijk een opmerkelijke stap met de M5.

BMW M5 (2024-nu)

BMW M5 (2024-nu)

In 2024 wordt de nieuwe BMW M5 onthuld. Na generaties van downsizing en turbo’s, besluit het merk een nog grotere handreiking te doen naar de groenen. De nieuwe M5 is namelijk een heuse hybride. De extra techniek om het verbruik te drukken heeft een groot nadeel: de auto weegt bijna 2,5 ton, ruim het dubbele van een nieuwe Volkswagen Golf! Daar staat tegenover dat de aandrijflijn krachtiger is dan in menig Ferrari en de auto niet terugdeinst voor serieus stuurwerk. Opnieuw laat BMW met deze M5 zien dat het altijd nóg beter kan.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki

Automotive expert

“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • bmw.nl
  • wikipedia.org

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op