














































BMW X1 Sdrive20i Automaat | Navigatie | Leder | HUD | LED | Cruise control | Parkeersensoren
201782.097 km
De BMW X1 is een middenklasse SUV en hiermee het kleinste lid van de X-familie van het Duitse merk. De auto groeide uit tot het bestverkochte model van BMW maar moest wel in de tempoversnelling om de concurrentie van het lijf te houden. Hoogste tijd voor een kennismaking met de kleinste BMW telg.
De BMW X1 is een compacte SUV, voor zover je over compact kunt spreken bij dit soort semi-terreinwagens. Het is een model dat je vanaf 2010 kon kopen en verkrijgbaar met twee verschillende 2 liter benzinemotoren met turbo laders en drie 2 liter dieselmotoren. De eerste generatie was een achterwielaandrijver, wat in dit segment vrij uniek was.
De eerste generatie X1 bleek al snel zeer succesvol en dat was te zien in de verkoopcijfers.
De BMW X1 veroverde de toonaangevende positie in het middenklasse SUV segment. BMW realiseerde zich echter dat er wel een tempoversnelling moest worden ingezet om deze geambieerde positie vast te houden aangezien de concurrenten steeds groter in de achteruitkijkspiegels zichtbaar werden. In tegenstelling tot veel andere achterwielaangedreven BMW modellen is deze X1 voorwiel aangedreven. Een vierwielaangedreven X1 is optioneel verkrijgbaar maar dan zit je vast aan een dieselmotor.
De tweede generatie BMW X1 werd geïntroduceerd in 2016 en wederom was dit een cross-over. Op de autopapieren staat deze auto als een stationwagen genoteerd maar de auto heeft duidelijk de looks van een SUV.
Het bedrag wat BMW op het prijskaartje van de X1 heeft geschreven is wel volgens de standaarden zoals wij die kennen van het Duitse merk. Je moet behoorlijk in de buidel tasten om een nieuwe BMW X1 voor je deur te mogen zetten. Het is wel goed om in je afweging mee te nemen dat het brandstofverbruik van de auto absoluut redelijk is en de CO2 uitstoot ook zeker acceptabel genoemd mag worden. Uiteraard heeft een tweedehands BMW X1 een vriendelijkere prijs. Aangezien de BMW een betrouwbare auto is, zal dit in de meeste gevallen een veilige keuze zijn.
Het kost weinig moeite om je een beeld te geven waarom de BMW X1 in 2018 en 2019 zo populair was. Zowel de benzine- als de dieselmotoren leveren ruim voldoende vermogen om tot goede weg prestaties te komen. De auto is wat stevig afgeveerd en voelt wat onrustig, maar past uiteraard wel bij het traditionele sportieve karakter van BMW. De besturing past ook in deze lijn. Dit gaat wat zwaar maar is wel erg precies. Daarnaast is de ophanging dusdanig afgesteld dat de auto erg stabiel is in de bochten. Een nadeel van deze auto is dat er vrij veel rijgeluiden (vooral van de wielen) hoorbaar zijn als je op hogere snelheid rijdt.
Met betrekking tot het interieur herken je zeker de BMW standaarden. De stoelen bieden een uitstekende ondersteuning en comfort. Je zitpositie is vrij hoog waardoor je een goed overzicht hebt. De positie van de achterruit lijn is iets minder praktisch gekozen maar je hebt voldoende beschikking over camera’s en sensoren om schade te voorkomen.
Wat betreft de ruimte is er niets aan te merken op deze auto. Zowel voor- als achterin is er voldoende plek voor volwassenen om comfortabel te zitten en als er bagage meegenomen moet worden zul je je hierover weinig zorgen maken. Als je in de auto zit, zal je dus niet zo snel zeggen dat de BMW X1, de kleinste auto is uit de X-familie. Toch is het wel zo. Er staan grotere modellen in deze stamboom.