bmw-x1-2022+oranje-zijaanzicht

BMW X1 U11 (2022+) review

Wie kiest voor een recente BMW X1 van de derde generatie met modelcode U11 krijgt een kwalitatief hoogstaande auto boordevol geavanceerde techniek. Knoppen en schuifjes zie je nog amper in deze compacte SUV. De bestuurder maakt meer gebruik van zijn stem en het touchscreen. Een futuristische beleving is het gevolg. Dat BMW volop inzet op de toekomst blijkt ook uit het ruime aanbod van milieuvriendelijke motoren. Wel als vanouds is het fraaie interieur, de sportieve rijbeleving en het stoere voorkomen.

Bekijk 243 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDeze generatie is nog ruimer dan zijn voorganger.
  • PluspuntJe kan kiezen voor verschillende aandrijvingen. Er bestaat zelfs een elektrische versie.
  • PluspuntDe solide bouw, de fraaie materialen en het hoge afwerkingsniveau leveren veel kwaliteitsbeleving.
  • MinpuntDeze SUV behoort zelfs in de basisuitvoering tot de duurste in het segment.
  • MinpuntDe opties jagen de aanschafwaarde verder op.
  • MinpuntEen handgeschakelde versnellingsbak behoort niet meer tot de mogelijkheden.
Modeleigenschappen BMW X1 (2022+)

Modeleigenschappen BMW X1 (2022+)

Een BMW X1 met als bouwjaar 2022 of later is groter dan een exemplaar uit 2021: Het scheelt 5,3 centimeter in de lengte, 2,4 centimeter in de breedte en 4,4 centimeter in de hoogte. Dat is is merkbaar in de gulle binnenruimte. Van buiten vertoont de X1 meerdere overeenkomsten met de BMW X3. Zo lijken onder andere de niervormige grilles en de smalle voor- en achterlichten sterk op elkaar. Het grootste verschil is echter de lengte, die twee decimeter scheelt. Desondanks is de bagageruimte van de X1 slechts 10 liter kleiner dan die van de X3.

Prestaties BMW X1 (2022+)

Er valt veel te kiezen voor de aandrijving van een BMW X1. De drie dieselmotoren zijn voor de Nederlandse markt vanwege het fiscale klimaat niet bijzonder relevant. Interessanter wordt het met de drie benzinemotoren. Deze zijn echter niet zo snel en niet zo zuinig als de twee hybride aandrijvingen met stekker van de BMW X1 xDrive 25e en de BMW xDrive 30e. Het nadeel van deze modellen is dat ze een iets kleinere bagageruimte hebben. Wil je helemaal geen uitstoot? Dan kun je kiezen voor de elektrische BMW iX1 xDrive30, die net zo snel optrekt als de duurste hybride versie.

Rijgedrag BMW X1 (2022+)

Rijgedrag BMW X1 (2022+)

De BMW X1 is verkrijgbaar met voorwielaandrijving (sDrive) en vierwielaandrijving (xDrive). Het verschil is dat de xDrive meer tractie op de weg biedt, hetgeen vooral prettig is op onverharde wegen en onder winterse omstandigheden. Als je kiest voor de zwaardere motoren, een hybride aandrijving of de elektrische iX1 krijg je de vierwielaandrijving standaard meegeleverd. Voor alle uitvoeringen van de BMW X1 geldt dat hij snel en precies reageert op het stuur en dat je als bestuurder goed contact met de weg voelt. Het rijgedrag is sportief, zonder dat dit noemenswaardig ten koste gaat van het comfort.

Comfort BMW X1 (2022+)

Bij BMW weten ze hoe ze hun klanten kunnen verwennen. Dat doen ze niet alleen door veel ruimte, design en kwaliteit te bieden, maar ook door middel van een uitgebreide optielijst, waarmee de auto zich helemaal naar individuele behoefte laat inrichten. Standaard leveren ze onder andere climate control, elektrisch bedienbare zijruiten en een navigatiesysteem. Daarbij krijgt iedere bestuurder de beschikking over cruise control, park distance control en traction control. Tegen bijbetaling kan de koper van een nieuwe X1 onder meer lederen bekleding, getint glas, een elektrisch bedienbaar schuifdak en verwarmde stoelen meegeleverd krijgen.

Betrouwbaarheid BMW X1 (2022+)

Betrouwbaarheid BMW X1 (2022+)

De BMW X1 heeft een uitstekende reputatie als het gaat om de betrouwbaarheid. Nieuwe modellen worden standaard uitgeleverd met drie jaar garantie. Als je dat niet genoeg vindt, kun je die eventueel uitbreiden naar vier of vijf jaar. Kies je via AutoTrack voor één van de vele BMW X1 occasions? Dan is het verstandig te letten op de onderhoudshistorie, want goed onderhoud is essentieel voor de betrouwbaarheid. Daarbij is het dus slim om even te checken of de garantie al verlopen is en of die misschien nog uit te breiden is. Zo sluit je ieder risico uit.

Kosten BMW X1 (2022+)

Een lage aanschafprijs is niet één van de vele kwaliteiten waar de BMW X1 om bekend staat. Sterker nog; veel kenners zeggen dat de hoge aanschafwaarde het enige nadeel aan deze auto is. Dat geldt zowel nieuw als tweedehands, zeker als er veel opties bij komen kijken. Voor occasions geldt dat het bouwjaar, de aankleding, de motorisering en de kilometerstand mede bepalend zijn voor de prijs. Let – als geld wel een rol speelt – ook op de kosten voor de wegenbelasting en brandstof. Voor de X1 geldt dat die veel gunstiger zijn dan voor de grotere SUV’s van BMW.

AutoTrack oordeel over de BMW X1 (2022+)

AutoTrack oordeel over de BMW X1 (2022+)

Puike prestaties en biedt alle comfort en luxe die je maar kan verlangen. Bovendien is hij veilig en is het een heerlijke auto om in te rijden. Als klap op de vuurpijl is het ook nog eens de meest voordelige SUV van BMW als het gaat om aanschafwaarde, verbruik en wegenbelasting. Dat laatste neemt niet weg dat de concurrentie even grote modellen aanbiedt die aanzienlijk minder kosten. Besef wel dat deze alternatieven op sommige andere vlakken moeite hebben deze BMW X1 bij te benen.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op