BMW iX

Als derde volledig elektrische model bracht BMW de iX uit. Deze forse SUV is zeker geen model voor de massa met zijn forse nieuwprijs. Ook is zijn opvallende design niet voor iedereen. Ontdek hier waarom deze BMW iX de moeite van het bekijken waard is.

Bekijk 28 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntJe hebt bij elke uitvoering een behoorlijke actieradius.
  • PluspuntDe rijeigenschappen zijn prettig en dynamisch.
  • PluspuntDeze forse SUV komt vlot van zijn plek.
  • MinpuntEr zit geen ‘frunk’ onder de voorklep.
  • MinpuntHet is verre van een koopje.
  • MinpuntDe sportieve topmodellen missen het ‘M-gevoel’.

BMW iX op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De M60 en latere M70 zijn serieus rappe auto’s, zeker gezien hun gewicht en formaat. Geen enkele BMW iX is overigens minder dan rap. Het sportieve gevoel vind je in geen enkele uitvoering. Wel rijdt de SUV scherp en comfortabel.
  • Verbruik: Bij een zware, grote SUV hoort een wat hoger stroomverbruik. Dankzij de flinke accucapaciteit kun je echter met een BMW iX van vóór de update in 2025 425 tot 630 kilometer (WLTP) rijden tussen laadbeurten. Na de update is dat zelfs 600 tot 701 kilometer.
  • Uitrusting en comfort: Voor een BMW is de iX standaard al netjes uitgerust en uiteraard is dit voor de koper met diepe zakken naar hartenlust uit te breiden.
  • Betrouwbaarheid: Op incidentele, kleine softwareproblemen na, blijkt de BMW iX een betrouwbare elektrische metgezel. Het Beierse merk is duidelijk niet over 1 nacht ijs gegaan met hun elektrische aanbod.
  • Kosten: Goedkoop rijden lukt met geen enkele BMW, maar de iX zit zelfs dan nog aan de dure kant van het spectrum.
Het is knap hoe BMW zo’n betrouwbare, goed rijdende SUV heeft neergezet met de iX. Bovendien zijn ze tweedehands bijzonder gunstig geprijsd voor alle luxe die je krijgt.
Marek
Automotive expert
BMW iX (2021-2025)

BMW iX (2021-2025)

In 2021 komt BMW met de iX, hun tweede uitsluitend als elektrische auto ontwikkelde model. Net als die eerste dedicated elektrische auto – de i3 – is deze forse SUV niet voor de ingetogen bestuurder. Wie voorbij het smaakgevoelige exterieur kan kijken, ziet dat de BMW iX niet alleen maar uiterlijk vertoon is. Ondanks zijn hoge wagengewicht rijdt de auto dynamisch en vanaf het begin heeft deze betrouwbare SUV een actieradius waar je daadwerkelijk mee uit de voeten kunt. De krachtige motoren weten ook goed raad met de forse Beier, waarbij de topmodellen serieus snel zijn.

Dat alles komt wel met een prijs: vanaf ongeveer € 85.000 stap je in een nieuwe BMW iX – mits je de kleinste motor en geen opties aanvinkt. Daarin rijd je niet voor schut, maar mis je wel heel veel leuks. Wie vervolgens zijn iX verder aankleedt, ziet de prijs al snel oplopen. Als je er volledig tot in de puntjes verzorgd bij wilt zitten, is het mogelijk om bijna het dubbele van eerdergenoemde vanafprijs uit te geven. Een hoop geld, maar daarvoor krijg je dan ook een auto die zich op eenzame hoogte bevindt.

BMW iX (2025-nu)

BMW iX (2025-nu)

Na ongeveer 4 jaar dienst besluit BMW de iX te vernieuwen. Opvallend is dat de motoren krachtiger worden en voor alle modellen de actieradius toeneemt, maar de vanafprijzen gunstiger worden. Bovendien dragen de nieuwe accu’s bij aan een betere gewichtsverdeling en moet een herziene ophanging de SUV nog scherper rijgedrag geven. Vooral de instapper en het topmodel worden aanzienlijk krachtiger, terwijl de ‘middenmoter’, nu xDrive60 geheten, er marginaal pk’s bij krijgt. Die zet echter een andere belangrijke stap: de actieradius gaat van 630 naar maar liefst 701 kilometer (WLTP).

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki

Automotive expert

“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • bmw.nl
  • wikipedia.org

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op